poging tot oplichting?

spinnekop
Topic Starter

poging tot oplichting?

#1 , 09 okt 2013 17:14

Situatieschets:
Een schoonheidswedstrijd met een heleboel kandidates (georganiseerd door een bvba). Alle kandidates hebben een contract getekend voor de wedstrijd.
Een zaakvoerder van een kledingzaak huurt bij die bvba die de wedstrijd organiseert een model (=kandidate van de wedstrijd) voor een fotoshoot.
Bedoeling is dat het model betaald zal worden voor geleverde prestaties.
Na de fotoshoot volgt een factuur voor geleverde prestaties en 2 dagen later een mail met de vraag op een ander rekeningnummer te betalen dan op de factuur staat.
De zaakvoerder van de kledingzaak vraagt om in dat geval de gecorrigeerde factuur door te mailen maar voelt nattigheid en neemt contact op met iemand anders binnen de organisatie van de wedstrijd.
De zaakvoeder verneemt dat de wedstrijd in het 100 is gelopen omdat de mensen achter de bvba die de wedstrijd organiseert poogde (en erin slaagde?) om met een heleboel geld er vandoor te gaan en niet te voldoen aan verdere verplichtingen naar sponsors, kandidates, klanten,... 1 van de 2 eigenaars van de bvba die de verkiezing organiseert is eerder dit jaar persoonlijk in faling gegaan. De bvba zelf is niet in faling (voor zover geweten). De eigenaars van de bvba verblijven sinds kort in het buitenland.
Zaakvoeder besluit de factuur gewoon te betalen op het reguliere rekeningnummer van de bvba waarop ook vorige keer de betaling gebeurde.
Zaakvoerder laat weten aan bvba van de verkiezing dat de factuur betaald werd (zonder verdere info) en krijgt 1 dag later droogweg volgende mededeling:

"Bedankt voor de betaling, maar ze is op de verkeerde rekening gestort, niet het nummer dat ik doorgegeven had.
Dat betekent dat *** ook niet uitbetaald kan worden."

Ikzelf ben de zaakvoeder van de kledingzaak en mijn eerste bekommernis is dat mijn model betaald moet worden voor geleverde prestaties. Zij heeft schitterend werk verricht. Ik heb mijn factuur betaald op de rekeningnummer zoals vermeld op de factuur zelf omdat ik dacht dat dit ook wettelijk zo verplicht is. Maar ik weet inderdaad niet of dit nummer nog in gebruik is of niet. Mijn kleine teen zegt me dat ze nog wel toegang hebben tot die bewuste rekening en hebben ze deze gecontroleerd, anders zouden ze niet weten dat ik op dat nummer het geld overmaakte. Mijn kleine teen zegt me ook dat ze gewoon niet van plan zijn om het meisje uit te betalen voor de fotoshoot die ze voor mij deed.

Mijn vraag is nu: hoe zorg ik ervoor dat ook zij hun verplichtingen nakomen en *** uitbetalen? Welke stokken staan er achter mijn deur?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Contacteer: Website

#2 , 09 okt 2013 17:45

Klopt het dat u enkel een contract hebt met de bvba en niet met het model?

U ontving een factuur en betaalde conform die factuur.

In principe is de betaling van het model een zaak tussen het model zelf en de bvba.

Het model in kwestie zal dus een aanmaning dienen te versturen en desgevallend de bvba dagvaarden.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

spinnekop
Topic Starter

#3 , 10 okt 2013 13:00

Er was inderdaad een overeenkomst tussen mij en de bvba van de verkiezing.
Ik ontving de factuur en betaalde conform.
Intussen ben ik ook te weten gekomen dat er meerdere/grotere gedupeerden zijn en dat de bvba volgende week (gedwongen?) in faling zou gaan.
Dus mijn nieuwe vraag is: is mijn model een bevoorrecht persoon om haar loon op te eisen?
Ik heb intussen begrepen dat dit een kwestie zal zijn tussen model en bvba en dat ik hier in principe niets meer mee te maken heb. Maar ik zou in de toekomst graag nog samenwerken met dit fotomodel omdat ze schitterend werk levert. Daarom bekijk ik even of ik haar de juiste richting kan wijzen om haar uitbetaling te ontvangen zodat er een goede verstandhouding kan blijven tussen ons.

Reclame

mblb1

#4 , 14 okt 2013 09:35

Dit hangt een beetje af van de arbeidsrelatie.
Indien het model op zelfstandige basis werkt, zal zij normaal enkel een gewone (niet bevoorrechte) schuldeiser zijn. Indien zij een werknemer is, zal zij een meer bevoorrechte positie hebben.

Terug naar “Handelspraktijken”