erfgenaam na naamsverandering?

florence
Topic Starter

erfgenaam na naamsverandering?

#1 , 13 jan 2008 14:18

hallo,

ik ben geboren met de familienaam van mijn moeder. na haar huwelijk met mijn stiefvader heb ik zijn naam gekregen.

nu is de procedure lopende om mijn naam terug naar die van mijn moeder te veranderen.
ben ik, nadat alles geregeld is, nog steeds erfgenaam van mijn stiefvader?

bedankt voor de reacties

florence

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
florence
Topic Starter

#2 , 14 jan 2008 20:54

niemand...?

Tope

#3 , 15 jan 2008 01:04

Ik ben geen jurist, maar ik vind jouw vraag 'onethisch'.

Om één of andere reden wil je de naam van jouw stiefvader niet meer dragen, maar je bent wel niet vies van zijn geld.

Reclame

florence
Topic Starter

#4 , 15 jan 2008 10:01

beste Tope,

als ik van u was zou ik niet veroordelen zonder dat u mijn verhaal of de context van mijn vraag kent.

groeten,

florence

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 jan 2008 13:20

nu is de procedure lopende om mijn naam terug naar die van mijn moeder te veranderen.
Kan je verduidelijken welke procedure dit is.

scorpioen

florence
Topic Starter

#6 , 15 jan 2008 13:29

hallo,

op deze link staat alles uitgelegd:

http://www.just.fgov.be/nl_htm/informat ... deren.html

daar staat ondermeer het volgende:

Heeft de naamsverandering gevolgen voor de afstamming?

De naamsverandering heeft als enig gevolg dat de identiteit van de persoon wordt gewijzigd. De naamsverandering heeft geen enkele invloed op de afstamming en de gevolgen ervan. De afstamming is de ouderschapsband die een kind met zijn vader verbindt (vaderlijke afstamming) of met zijn moeder (moederlijke afstamming).

De naamsverandering heeft geen enkel gevolg voor het ouderlijk gezag betreffende de minderjarige kinderen, het omgangsrecht, of de erfenisrechten.

Om de afstamming aan te passen of te behouden, dient men een aanvraag in te dienen bij de rechtbank van eerste aanleg die exclusief bevoegd is in deze materie.

op het eerste zicht zou je denken dat er niets verandert aan de erfenisrechten maar het laatste zinnetje doet mij dan weer twijfelen..

groeten,

florence
groeten

akromah

#7 , 15 jan 2008 13:50

halloo,

is het dan zo normaal dat je van je stiefvader erft ?
Dat dacht ik niet,
aangezien jullie geen familie zijn.
Tenzij hij je kan laten erven via testament.

Mijn schoonpa was stiefvader van mijn stiefschoonzus.
(wat raar om in woorden uitgedrukt te zien :) )
Zij erfde niets van mijn schoonpa, enkel zijn eigen zoon erfde.
Mijn stiefschoonzus heeft wel een deel van haar natuurlijke vader geerfd,
en een deel van haar moeder.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#8 , 15 jan 2008 14:42

Ik vermoed dat je stiefvader je erkend heeft en je daardoor zijn naam gekregen hebt. Hij is dus niet je "stiefvader" maar gewoon je vader, althans juridisch.

De naamsverandering die je nu wil doorvoeren verandert daar niets aan. Hij blijft je vader (en dus erf je van hem).

scorpioen

florence
Topic Starter

#9 , 15 jan 2008 14:52

scorpioen,

inderdaad, zo is het gegaan. mijn 'stiefvader' is juridisch mijn 'vader' omdat hij mij erkend heeft als zijn kind toen ik 3 jaar was.

bedankt voor de informatie.

florence

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”