Beste allen, even de situatie schetsen:
Mijn grootmoeder is overleden. (mijn grootvader was 5 jaar geleden al gestorven) Zij had 2 dochters, 1 daarvan is mijn moeder.
Mijn moeder heeft altijd alle zorg van haar ouders op haar genomen. De andere dochter kwam al 25 jaar niet meer thuis.
Omdat mijn grootouders in feite hun dochter die niet meer thuis kwam zo min mogelijk van hun nalatenschap gunden, hebben zij een testament opgemaakt. Het testament bepaalt dat mijn moeder het wettelijke maximum van de nalatenschap zou krijgen. De andere dochter wordt zelfs niet vermeld in het testament, maar werd dus in feite 'onterfd'. In de praktijk komt dit erop neer dat mijn moeder 2/3 van de erfenis krijgt en haar zus haar wettelijk minimum van 1/3.
Mijn moeder heeft nu de afrekening van de erfenis gekregen en uiteindelijk heeft zij zelfs minder dan haar zus! Dit komt door het volgende: omwille van de frasering van de notaris draait mijn moeder op voor alle kosten, deze gaan allemaal van haar deel af (dus ook de kosten van het erfdeel van haar zus). Dat is een bijkomend probleem, maar niet de echte reden van deze scheeftrekking.
Er was namelijk ook een levensverzekering van 90.000 euro. In de documenten van de levensverzekering staat, aangaande de nalatenschap:
Bij overlijden, de begunstigde van de nalatenschap:
1) De kinderen van X, en bij plaatsvervulling hun afstammelingen, in gelijke delen, bij gebreke;
2) De nalatenschap van X
De bediende van het notariskantoor berekent nu als volgt:
Mijn moeder krijgt 2/3 van het geld + 50 % van de levensverzekering
Haar zus krijgt 1/3 + 50% van de levensverzekering
Volgens mij is dit niet correct, volgens mij moet mijn moeder ook 2/3 van die levensverzekering moet krijgen en haar zus slechts ook maar 1/3, net als op de rest van haar erfenis. Zo staat het immers bepaald in het testament. (niet specifiek, maar het gaat immers over de "ganse nalatenschap", en de levensverzekering maakt daar deel van uit)
De notarisbediende meent dat zijn berekening wel correct is, omdat het levensverzekeringscontract zoals hierboven vermeldt "in gelijke delen". Volgens mij is dit echter een standaarduitdrukking, ingeval er geen testament is dat anders beweert. Immers, bij het opstellen van dit levensverzekeringscontact wist de verkeringsagent volgens mij niet eens dat er een testament was. Niemand wist dat en ik vrees dat mijn grootmoeder het vergeten is te vermelden aan de verzekeringsagent op het moment van opstellen.
Maar dan nog zou ik toch denken dat de verdeling zoals bepaald altijd zou gaan boven de verdeling bepaald in de levensverzekeringsclausule. Het testament bepaalt immers rechtstreeks de wil van de erflater. Daar moet toch rekening mee gehouden worden?
Eens snel Googlen geeft mij volgende resultaten :
Klik hier of
hier.
Het testament is van 1998. De levensverzekering werd aangegaan op 12/04/2012. Volgens het artikel geldt de nieuwe wet voor alle nieuwe levensverzekeringen, afgesloten vanaf 05/03/2012. De levensverzekering van mijn grootmoeder is dus erna afgesloten en dus geldt de nieuwe regeling, waarbij 'de nalatenschap' als aparte entiteit wordt bekeken en het testament zou voorrang hebben.
Ben ik juist? Ik zou graag aan mijn moeder kunnen zeggen dat de notarisklerk verkeerd is en dat zij wel recht heeft op 2/3 van die levensverzekering en haar zus maar 1/3, waardoor zij toch iets meer zou krijgen dan haar zus. U moet u voorstellen dat het voor mijn moeder vreselijk overkomt dat haar zus, gewoon door een bepaalde verdeelsleutel, met ettelijke duizenden euros meer gaat lopen dan zijzelf, terwijl zij nooit naar haar ouders heeft omgekeken in de laatste 25 jaar en mijn moeder wel opdraaide voor alle verzorging en lasten. Erg rechtvaardig komt dit niet over... Ik hoop dus dat ik gelijk heb.
Kan iemand mij meer info geven hierover aub?