mijn vriend is vader

fenesa
Topic Starter

mijn vriend is vader

#1 , 02 feb 2008 14:48

Graag had ik geweten hoe het zit als bv mijn vriend sterft....
Is ons eigendom, appartement, dan automatisch van mij?
Hij heeft een dochter uit een vorig huwelijk van 12 jaar. Kan ik het appartement dan verkopen? Moet ik de helft aan zijn dochter?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 02 feb 2008 17:02

Hallo,

het appartement is dus van U beiden. Indien uw vriend komt te overlijden, erft zijn dochter zijn helft. Uzelf behoudt uw helft. Indien U het appartement wil verkopen , moet zijn dochter daarmee akkoord zijn. Zij bekomt sowieso dan de helft van de verkoopprijs natuurlijk.

Indien U niet kan/wil trouwen , zou ik toch aanraden jullie te laten registreren op het gemeentehuis als 'wettelijk samenwonenden'. Dat doet U door een simpele verklaring van samenwoonst te ondertekenen. Hierdoor heeft U toch al een zekerheid bij overlijden van uw partner. Uw vriend zijn dochter bekomt dan wel de blote eigendom van zijn part , maar Uzelf krijgt het vruchtgebruik over het appartement. Hierdoor kan U zelf blijven wonen zonder dat zijn dochter U kan verplichten het huis te verlaten of het te verkopen. Dit duurt zolang Uzelf leeft.
Als feitelijk samenwonenden is er niets automatisch geregeld en moet U eventueel zelf maatregelen nemen , door een testament te maken. Hierbij moeten echter de rechten van zijn dochter gevrijwaard blijven. Spreek daarover eens met een notaris.

Groeten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mapleleiah

#3 , 02 feb 2008 21:35

Hallo,

het appartement is dus van U beiden. Indien uw vriend komt te overlijden, erft zijn dochter zijn helft. Uzelf behoudt uw helft. Indien U het appartement wil verkopen , moet zijn dochter daarmee akkoord zijn. Zij bekomt sowieso dan de helft van de verkoopprijs natuurlijk.

Indien U niet kan/wil trouwen , zou ik toch aanraden jullie te laten registreren op het gemeentehuis als 'wettelijk samenwonenden'. Dat doet U door een simpele verklaring van samenwoonst te ondertekenen. Hierdoor heeft U toch al een zekerheid bij overlijden van uw partner. Uw vriend zijn dochter bekomt dan wel de blote eigendom van zijn part , maar Uzelf krijgt het vruchtgebruik over het appartement. Hierdoor kan U zelf blijven wonen zonder dat zijn dochter U kan verplichten het huis te verlaten of het te verkopen. Dit duurt zolang Uzelf leeft.
Als feitelijk samenwonenden is er niets automatisch geregeld en moet U eventueel zelf maatregelen nemen , door een testament te maken. Hierbij moeten echter de rechten van zijn dochter gevrijwaard blijven. Spreek daarover eens met een notaris.

Groeten.
Is dit ook niet allemaal correct geregeld via een tontine? Zo zijn mijn vriend en ik aan het bouwen.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Reclame

wanton

#4 , 03 feb 2008 12:39

Indien er een tontine opgemaakt is bij de aankoop , speelt dit natuurlijk mee. Bij de uitoefening ervan moet de overlevende partner evenwel nog een dik pak aan registratierechten betalen.
Voor wettelijk samenwonenden zonder kinderen kan dit zeer goed vermeden worden door een testament : men kan mekaar alles via erfenis doen toekomen , met dien verstande dat er voor de gezinswoning geen successierechten moeten betaald worden.
Indien er kinderen zijn , kan men nog de keuze maken. Wel steeds er zorg voor dragen dat de overlevende het vruchtgebruik heeft , minstens van de gezinswoning.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”