Beste forumleden,
Ik ben eigenaar van een woning die momenteel nog afbetaald wordt.
Die woning wordt verhuurd en ik woon zelf in een andere woning als huurder (door fam.omstandigheden).
Nu zou ik mijn eigen woning willen verkopen, en dan een andere grotere woning kopen (zodat ik dan in mijn nieuwe grotere woning kan wonen)
Maar dan stoot ik op de volgende zaken:
1) als ik verkoop, moet ik ook kopen voor eind december om van de woonbonus te kunnen blijven genieten?
2) 1e woning was klein beschrijf dus 5% reg -> nieuwe woning zou groter zijn dus 10%reg maar dan mag ik wel de voor de 1e woning betaalde reg in vermindering brengen?
3) de huurder heeft een 9-jarig contract en zit in 2e jaar. wat doe ik dan best: zeg ik het contract op, dan is dat met 6 maanden opzeg? en een boete? of verkoop ik de woning 'verhuurd' en moet de nieuwe eigenaar dan opzeggen en hoeveel maanden is dat dan? want dat is wel een minpunt bij de verkoop denk ik...of bestaat er een tussenoplossing en kan ik met de huurder iets regelen?
4) als die huurder nu moeilijk zou doen, kan hij dan de verkoop boycotten door geen toegang te verschaffen, de potentiele kopers leugens vertellen,... ? moet hij trouwens aanwezig zijn als ik de woning an pot kopers wil tonen? moet ik hem toestemming vragen om de woning te tonen aan pot kopers?
graag jullie mening
groeten,