Vrije keuze notaris

jomi69
Topic Starter

Vrije keuze notaris

#1 , 11 mar 2014 12:33

Hallo,

ik zit met een zeer vervelende situatie waar ik wat duidelijkheid in wil hebben.
Mijn schoonmoeder wil een woning verkopen. Mijn echtgenote en schoonbroer zijn mede-eigenaar (geen contract tussen schoonouders).
Mijn schoonbroer heeft een advocaat door zijn bewindvoering doet.
Dit alles doet zich voor in Wallonië.

Er is via een immobiliënkantoor een compromis opgesteld die door de advocate niet wil ondertekend worden. Alle partijen (verkopers) zijn gisteren bij de notaris (nataris X) geweest die door de advocate werd aangewezen als deze voor de verkopers. De kopers hebben hun eigen notaris (notaris Y) aangeduid.
Notaris X wenst nu echter geen attest op te maken voor de verkoop omdat hij wil dat de tuin die volgens het kadaster bij het huis hoort naar zijn mening bij het langsgelegen huis (het ouderlijk huis) moet worden voorzien zodat dit een grotere waarde heeft.

Toen wijzelf onze grond hebben gekocht hebben wij als kopers onze eigen notaris aangesteld die toen alles in orde heeft gebracht en de notaris van de verkoper heeft gecontacteerd voor ondertekening.

Vraagje: is het normaal niet zo dat de notaris van de koper (Y) beslissend is en diegene is die daadwerkelijk alles uitwerkt ? Is er een uitzondering als er met bewindvoering wordt gewerkt ?
Kan een notaris zomaar weigeren om attesten te ondertekenen ?
Welke stappen kunnen mijn schoonmoeder en echtgenote ondernemen om verder te gaan (vredegerecht, ...) ?

Ik weet dat het misschien moeilijk is uitgelegd maar de hele zaak is blijkbaar ook complex.
Hopelijk krijg ik via deze weg al wat duidelijkheid. Er is al eens een compromis weggevallen omtrent problemen met de advocate die de bewindvoering doet.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 13 mar 2014 08:21

“Art.1675/7....§ 3. De beschikking van toelaatbaarheid houdt voor de verzoeker het verbod in om, behoudens toestemming van de rechter : - enige daad te stellen die een normaal vermogensbeheer te buiten gaat...Art.1675/14bis.§ 1. Wanneer tijdens de uitwerking of de uitvoering van de regeling roerende of onroerende goederen te gelde moeten worden gemaakt, hetzij op grond van artikel 1675/7, § 3, hetzij op grond van de minnelijke of gerechtelijke aanzuiveringsregeling, heeft de verkoop, die openbaar of uit de hand gebeurt, plaats overeenkomstig de regels van de gedwongen uitvoering, zonder voorafgaande betekening van een bevelschrift of beslag.§ 2. De verkoop van het onroerend goed brengt van rechtswege overwijzing van de prijs met zich mee ten voordele van de schuldeisers...”(Gerechtelijk Wetboek).

‘Mijn schoonmoeder wil een woning verkopen. Mijn echtgenote en schoonbroer zijn mede-eigenaar‘ en dus ook mede-verkoper.

De verkoop van een onverdeeldheid is op zich geen daad die een normaal vermogensbeheer te buiten gaat.

‘Notaris X wenst nu echter geen attest op te maken voor de verkoop omdat hij wil dat de tuin die volgens het kadaster bij het huis hoort naar zijn mening bij het langsgelegen huis (het ouderlijk huis) moet worden voorzien zodat dit een grotere waarde heeft’

Ik ga ervan uit dat ook het ouderlijk huis in onverdeeldheid toebehoort aan moeder en kinderen,zodat het ontwaarden van het ouderlijk huis een daad zou kunnen zijn die een normaal vermogensbeheer te buiten gaat en dus niet door uw schoonbroer zou kunnen gesteld worden zonder toestemming van de rechter. Desnoods kan diens toestemming gevraagd worden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Kopen”