De stad heeft de zaak grondig onderzocht, iets dat zij in elke gelijkaardige situatie zullen doen.Dan stel ik me vraag waarom de stad mij eerst 2 maanden aan het lijntje houdt, wegenwerkers op pad stuurt, informatie vraagt over de omstandigheden, foto's vraagt en het parkeerticket opvraagt, om vervolgens te beweren dat zij mij niet geloven...
Zucht...Stel nu dat ik een put graaf voor mijn deur die niet is afgebakend. Iemand sukkelt erin en breekt zijn been. Hij belt aan en zegt dat hij door die stomme put zijn been heeft verzwikt en dat ik aansprakelijk ben.
Ik geef hem mijn gegevens zodat hij zijn dokterkosten kan doorsturen.
Een week later krijg ik een rekening van zijn dokter: 100000 euro.
Als ik u redenering doortrek, kan ik bij ontvangst van die rekening dus beweren dat ik die man nog nooit heb gezien en beweren dat die man helemaal niet kan bewijzen dat hij in die put is gesukkeld?
Daar heeft u inderdaad gelijk in.Als de politie meteen ter plaatse komt, is er toch al een sterkere aanwijzing dat uw schade het gevolg is van de verzakking. En uit goede bron weet ik dat de meeste van dergelijke claims worden afgewezen omdat de schadeleider de politie niet meteen ter plaatse roept.
In principe zou u dat kunnen doen. Dat is een rechtstreeks gevolg van artikel 1315 B.W. en 870 Ger. W.: iedereen moet de bewijzen leveren van de feiten waarop hij zich steunt.Dan stel ik me vraag waarom de stad mij eerst 2 maanden aan het lijntje houdt, wegenwerkers op pad stuurt, informatie vraagt over de omstandigheden, foto's vraagt en het parkeerticket opvraagt, om vervolgens te beweren dat zij mij niet geloven...
Stel nu dat ik een put graaf voor mijn deur die niet is afgebakend. Iemand sukkelt erin en breekt zijn been. Hij belt aan en zegt dat hij door die stomme put zijn been heeft verzwikt en dat ik aansprakelijk ben.
Ik geef hem mijn gegevens zodat hij zijn dokterkosten kan doorsturen.
Een week later krijg ik een rekening van zijn dokter: 100000 euro.
Als ik u redenering doortrek, kan ik bij ontvangst van die rekening dus beweren dat ik die man nog nooit heb gezien en beweren dat die man helemaal niet kan bewijzen dat hij in die put is gesukkeld?
Hier stelt u de zaken toch nogal somber en eerder eenzijdig voor. Als u in eender welke procedure tegen eender welke partij enige kans wilt maken, dient u er namelijk voor te zorgen dat u over het nodige bewijsmateriaal beschikt. Twijfel wordt immers altijd beoordeeld in het nadeel van degene die vordert, of dat nu een burger of een overheid is.Het is niet aan de wegbeheerder om daar zelf over te oordelen als betrokken partij ...
Als je ook maar de geringste kans wil maken met een procedure tegen de overheid, zorg dan maar dat je stevig in je schoenen staat.
Beginnend bij het laten vaststellen van de feiten door de politie.
Ik weet niet precies waarop u zich baseert, maar ik kan deze bewering formeel tegenspreken.Hou er rekening mee dat de overheid doorgaans tot het gaatje gaat: ze legt zich zelden neer bij een veroordeling in eerste aanleg , of zelfs beroep
En wie denkt u dat de schadevergoeding betaalt wanneer de overheid zich wel neerlegt bij een vonnis?Het is zeer handig wanneer je niet zelf opdraait voor de kosten, maar dat afschuift op de belastingbetaler.
Dat is in volledige tegenspraak met wat ik geleerd heb tijdens de rijschoollessen, nu al 12 jaar geleden.U had politie ter plaatse moeten vragen want is een ongeval.
Antwoord: EthiasEn wie denkt u dat de schadevergoeding betaalt wanneer de overheid zich wel neerlegt bij een vonnis?
Ook dit klopt niet.Ofwel was de zaak duidelijk en had de gemeente via verzekering de zaak geregeld. De gemeente zal daar een verzekering voor hebben. De verzekering zal dan betalen