Hallo iedereen,
Even een situatieschets: mijn vader en moeder zijn sinds kort geplaatst in een rusthuis. Mijn vader door een beroerte en mijn moeder besloot dan te volgen.
Alleen blijven in een huis was niets voor haar.
Hun pensioenen dekken de rusthuis kosten (voor 2) net niet. Met andere woorden zal mijn zus en ik moeten bijleggen. Of dat dachten wij toch, wat geen enkel probleem zou zijn.
Wij hebben al een aantal jaar een volledige volmacht over hun rekeningen en sinds kort ook de volmacht voor de verkoop van hun huis.
Ze (notaris) hebben ons nu laten weten dat de opbrengst van het huis, als het verkocht wordt, op een rekening wordt gezet die zal dienen om het resterende bedrag van de rusthuis kosten te betalen.
Aangezien het gaat om een tamelijk groot huis blijft er natuurlijk een groot deel van het geld gewoon 'staan' op een rekening omdat wij geen schenkingen aan 'ons eigen' mogen geven.
Klopt dit zo een beetje? Het bedrag dat dan later overblijft zouden we dan wel krijgen maar met de extra successierechten?
Ik probeer alles wat op een rijtje te zetten maar met het gedoe van de voorbije weken is het niet zo vanzelfsprekend, hopelijk kunnen jullie me wat duidelijkheid brengen.
Alvast bedankt voor jullie bijdrage,
Tom