successierechten zus

tojans
Topic Starter

successierechten zus

#1 , 14 mar 2008 15:03

Geachte,

ik vroeg me het volgende af;
mijn moeder is voor 2/3 eigenaar van de woning (+ grond) die ze nu bewoont. Het andere derde behoort toe aan haar enigste
zus, die mentaal gehandicapt is.
Zij woonde altijd in bij mijn grootmoeder maar sinds deze enkele
jaren terug gestorven is, heeft mijn moeder de zorg op zich genomen. Mijn tante zit nu gedurende de week in een home,
en 's weekends komt zij terug naar huis.
Stel dat mijn tante ooit komt te overlijden, zal mijn moeder dan de successierechten moeten betalen op mijn tante's deel,
conform de richtlijnen, namelijk verwantschap zussen (30%-55%-65%)?
Of kan dit aanzien worden in rechte lijn, omdat mijn tante gehandicapt is.
Ik heb immers zoiets opgevangen...

Hoogachtend,

Tom Janssens

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 14 mar 2008 19:52

Uw moeder kan in dit geval erven van haar zus als samenwonende, dwz. aan de tarieven 'in rechte lijn'. Noteer hierbij dat het deel dat uw moeder erft van haar zus van de gezinswoning , vrij is van successierechten.
Leg de concrete situatie eens voor aan een notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wolf2

#3 , 14 mar 2008 20:20

Zorg er voor dat het wettelijk domicilie van uw tante bij uw moeder staat en niet in de home!
Op die manier zijn ze feitelijk samenwonenden voor de fiscus bij een overlijden en erft uw moeder aan hetzelfde tarief als in rechte lijn.

Er bestaat een vermindering voor gehandicapte erfgerechtigden; niet voor gehandicapte erflaters.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”