Verkoop grond na overlijden vader

Rumi
Topic Starter

Verkoop grond na overlijden vader

#1 , 15 mar 2008 11:35

Tien jaar geleden stierf mijn vader.
Mijn ouders waren getrouwd in het wettelijk stelsel.
Mijn moeder bewoont het ouderlijke huis nog.

Nu wil mijn moeder een deel van de tuin verkopen.
Ze stuurde daartoe een brief naar de notaris om haar intentie kenbaar te maken.
De notaris antwoordde daarop dat ze een koper mocht zoeken en dat ze daarna met hem (de notaris) contact mocht opnemen om alles te regelen.

Mijn vraag is nu: is er geen toestemming nodig van de kinderen om een deel van de grond te verkopen? Kan/mag mijn moeder op eigen houtje een koper zoeken?

Alvast bedankt voor een antwoord.

Rumi

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 15 mar 2008 18:54

Het hangt ervan af van wie de tuin (en het huis) was , op het ogenblik dat vader overleden is. Indien moeder alleen eigenaar was , kan zij zonder bemoeienis van de kinderen een verkoop doorvoeren. Indien echter , wat meest waarschijnlijke is , het goed gemeenschappelijke eigendom was , hebben jullie als kinderen nu samen de blote eigendom van de helft. Dat wil zeggen dat jullie moeten akkoord gaan en de verkoopakte mee tekenen. Dat betekent ook dat jullie recht hebben op de blote eigendom van de helft van de verkoopprijs. Ondervraag even de notaris , die met een simpel telefoontje naar het Kadaster of de Registratie uitsluitsel kan geven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wolf2

#3 , 15 mar 2008 20:31

In uw herinnering: hebben uw ouders samen voor dat huis gespaard en het gebouwd/gekocht of kwam het door erfenis/schenking van één kant van uw grootouders?

Reclame

Rumi
Topic Starter

#4 , 16 mar 2008 00:01

Hartelijk bedankt voor de antwoorden.

Mijn ouders hebben dat huis alleszins niet geërfd. Ze hebben het samen aangekocht.

Twee jaar geleden verkocht mijn moeder reeds een tweede verblijf (ook samen met wijlen mijn vader gekocht), en toen moesten wij (de kinderen) wel degelijk schriftelijk toestemmen in de verkoop.

Nu vind ik het merkwaardig dat de notaris schriftelijk aan mijn moeder laat weten dat ze voor de verkoop van een stuk van haar grond, een koper mag zoeken. Daaruit leidde ik (misschien verkeerdelijk) af dat mijn moeder geen toestemming nodig heeft van de kinderen om dat deel van haar grond te verkopen.

wolf2

#5 , 16 mar 2008 12:47

Ik vind dat ook een merkwaardige brief:
"dat de notaris schriftelijk aan mijn moeder laat weten dat ze voor de verkoop van een stuk van haar grond, een koper mag zoeken."

Een koper zoeken mag je altijd; daar heb je geen notaris voor nodig. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”