BTW voor reisburo's + BTW op kaarten

Betje20
Topic Starter

BTW voor reisburo's + BTW op kaarten

#1 , 14 aug 2014 19:18

Hallo. Ik organiseer af en toe een reisje voor een groep uit naam van mijn bedrijf. Nu zou ik daar 21% over moeten afdragen volgens mijn accountant. Echter, ik begrijp dat er ook een speciale en veel gunstigere BTW regeling is voor reisorganisaties. In principe lever ik exact dezelfde service. Ik huur een bus, regel een leuk programma, koop alvast kaartjes voor een museum etc. Hoe kan ik aanspraak maken op de lagere BTW regeling? Nu betaal ik namelijk de hoofdprijs en kan slechts een laag percentage terugvorderen.

Hetzelfde geldt voor bezoeken aan musea en theaters. Hierop zit 0% of 6%. Als ik dat voor een groep regel moet ik ook 21% afdragen over de kosten van het kaartje. Dat is volgens mij erg oneerlijk, omdat ik namelijk als service alvast die entreekaartjes regel. Kortom, ook hier geldt, op welke manier kan ik mijn klant facturen voor kosten van het kaartje (als zijnde kosten voor de klant) + servicekosten die ik zelf in rekening breng (aan 21%). Dank voor uw ideeen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 aug 2014 19:55

Die andere hebben een vergunning, zijn erkend als reisorganisatie, en hebben zich aan bepaalde regels te houden, en zijn verzekerd voor risico's . Jij hebt dat alles niet..

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 aug 2014 20:09

Hier ook al eens gevraagd door BTWvragen
http://www.juridischforum.be/forum/view ... rganisatie" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Betje20
Topic Starter

#4 , 14 aug 2014 20:46

Dank voor de snelle reactie. Ik zal alle berichten goed nalezen.

LeenW

#5 , 14 aug 2014 21:41

Dit is wel nog iets anders, er is idd een speciale regeling voor reisbureaus. Die is echter vrij ingewikkeld, dus ik stel voor dat u uw accountant de nodige opzoekwerken laat doen.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”