BTW controle gehad

denlowie
Juridisch actief: Nee

Re: BTW controle gehad

#31 , 29 sep 2013 18:47

3° de inrichting (zowel binnen als buiten) die de exploitant ter beschikking van zijn cliënteel stelt is op een zodanige wijze uitgerust of ontworpen dat ze aan maximum zestien personen de mogelijkheid biedt om tegelijkertijd de onder 1), eerste lid van dit punt bedoelde spijzen die door de exploitant worden ver¬strekt, te verbruiken in de inrichting. De omstandigheid waarin deze personen hun maaltijd verbruiken, rechtstaand of zittend, aan een tafel, aan de toonbank of eenvoudigweg aan een aan de muur bevestigde plank, binnen in de inrichting of in open lucht, is daarbij van geen belang.

De belastingplichtige die meerdere inrichtingen zoals hier bedoeld uitbaat, moet elke inrichting individueel beschouwen om na te gaan of de eerste twee in voorgaand lid genoemde voorwaarden beiden vervuld zijn.
Daarentegen slaat de beperking die wordt opgelegd in de derde voorwaarde op het geheel van de inrichtingen die reeds aan de eerste en de tweede voorwaarde voldoen (indien bijvoorbeeld de exploitant van twee inrichtingen tegelijkertijd in de ene inrichting aan tien personen en in de andere inrichting aan twaalf personen de mogelijkheid kan bieden om hun maaltijd in de inrichting te verbruiken, zijn beide inrichtingen uitgesloten van het voordeel van huidige uitzondering.

Dus hoe je het draait of keert je mag maar 16 plaatsen hebben om te verbruiken, zelfs als ze rechtstaan aan een schap is ook een zitplaats

En daarboven op wanneer je 2 inrichtingen heeft dan word de som van de twee samen geteld
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
snack
Topic Starter

#32 , 29 sep 2013 19:02

16 plaatse om te verbruiken en de overige plaatsen zijn wacht plaatsten.
Enkel verbruik bij de 16 stoelen.

denlowie

#33 , 29 sep 2013 19:39

16 plaatse om te verbruiken en de overige plaatsen zijn wacht plaatsten.
Enkel verbruik bij de 16 stoelen.

Dit gaan ze nooit aanvaarden, geloof me ik heb er ervaring mee met de frituur problematiek.

Een zit plaats is een zitplaats en een schap waar drie mensen rechtstaand kunnen eten zijn drie plaatsen.

Een goede raad maak die mensen van de BTW het niet moeilijk want ze kunnen je het zeer moeilijk maken met je soort producten die je verkoopt want weinig frituren zijn daar mee in orde, en ze je gaan verplichten om een kassa met een black box te hebben en leeuwtjes te moeten uitschrijven.

Je weet als frituuruitbater die een forfait heeft enorme voordelen heeft en ik hoef er hier geen tekening bij te maken !

Met een verplichte kassa en BTW bonnetjes en een volledige boekhouding is het voor de frituur niet zo winst gevend meer hoor !!

Reclame

mava105

#34 , 29 sep 2013 19:47

Wettelijk mag er 1 persoon zijn per vierkante meter in een Horecazaak. Als uw zaak dan bvb 30 m² is heb je een probleem, ook al staan er geen tafels. Oplossing is uw zaak kleinen van oppervlakte maken.
Hoe zal de fiscus anders kunnen uitmaken, wie van die 30 personen wachtende is of gebruiker.

denlowie

#35 , 29 sep 2013 20:15

Wettelijk mag er 1 persoon zijn per vierkante meter in een Horecazaak. Als uw zaak dan bvb 30 m² is heb je een probleem, ook al staan er geen tafels. Oplossing is uw zaak kleinen van oppervlakte maken.
Hoe zal de fiscus anders kunnen uitmaken, wie van die 30 personen wachtende is of gebruiker.
Mava bij snack is het probleem 16 plaatsen voor het verbruik, want als er 17 zijn dan is hij zijn forfait kwijt + dat hij BTW bonnetje moet geven en volledige boekhouding moet voeren + kassa systeem.
Nu worden de kleine frituren bevoordeelt door de forfait, wat op zich enorme besparingen en winst mee brengt, geen factuur is geen verkoop als je weet wat ik bedoel!

snack
Topic Starter

#36 , 30 dec 2014 21:52

Beste,

frisdranken in de snackbar die meegenomen worden vallen deze onder de 6 procent btw of 21 procent.
Ter plaatsen consumeren is 21 procent.
Meenemen?

denlowie

#37 , 30 dec 2014 22:45

Frisdranken is 6% voor voor mee neem, ter plaatse is het 21% en dit voor het jaar 2014

LeenW

#38 , 31 dec 2014 11:29

En alcohol blijft 21%, voor de volledigheid

denlowie

#39 , 31 dec 2014 12:21

@snack

Als je in de forfait zit dan krijg je toch elk jaar een brief toegestuurd waar al deze gegevens in staat voor het verwerken van de forfait FRITUUREXPLOITANTEN of heb je geen forfait??

Ik weet dat deze forfait niet kan gebruikt worden voor belegde broodje, pitta's

Dit zijn de producten die niet door een frituur met de forfait mag verkocht worden

verse mosselen;
- vleessoorten zoals onder meer biefstukken, ribstukken en kalfslapjes;
- pitta's, kebab;
- croques (monsieur, madame, enz.) en andere toasten;
- deegwaren, pizza's, enz;
- bereide eieren, met uitzondering van hardgekookte eieren;
- belegde broodjes (met ham, kaas, smos, enz.);
- salades en rauwkost;
- nagerechten;

Maar uit ervaring(40jaar) weet ik dat daar sterk tegen gezondigd word.

snack
Topic Starter

#40 , 01 jan 2015 19:35

Sinds vandaag 1/01 is de forfait niet meer van toepassing voor mij.

Dus nu moet ik een dagontangstenboek bijhouden.

Maar ik weet niet wat ik moe invullen bij 21 procent. Enkel de dranken die ter plaatsen worden geconsumeerd?

LeenW

#41 , 01 jan 2015 19:46

Alle dranken ter plaatse + alcohol meeneem = 21%

Alle maaltijden ter plaatse = 12%

Frisdranken meeneem + eten meeneem = 6%

Dat zou heel uw verkoop moeten omvatten, denk ik. Moest er nog iets zijn, laat het maar weten!

snack
Topic Starter

#42 , 01 jan 2015 23:17

Bedankt voor uw tijd en kennis!!!

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”