Hallo,
Ik heb 2771 euro geleend aan mijn toenmalige vriend omdat hij een torenhoge schuldenberg had en ik hem wou helpen. Mijn moeder heeft hem 750 euro geleend.In juni 2013 is er dan een contract opgesteld met zowel mij als mijn moeder (apart). Van mijn moeder kreeg hij één jaar om zijn schuld terug af te betalen (dus tot juni 2014). Ik heb hem vier jaar gegeven, dus tot juni 2017 - zonder interest (!)- om mij terug te betalen. Ik deed dit uit mededogen, omdat hij het zo zwaar had met alle schulden.Het bedrag van mijn moeder heeft hij uiteindelijk in september 2014 voldaan (twee maanden later dan in contract). In juni 2014 heeft hij ook aan mij 1000 euro gegeven. Hij kon het zich maw in september permitteren om maar eventjes in één beweging 1700 euro op te hoesten. Hij heeft me toen per sms beloofd dat hij begin januari 2015 "een volgende schijf" ging betalen (die sms heb ik nog in mijn bezit).Ik weet dat hij ondertussen geen schulden meer heeft, opnieuw samenwoont met iemand én een goede job heeft (mijn schoonbroer is zijn huidige baas) met een firmawagen, tankkaart en gsm van het werk. M.a.w. hij kan het zich perfect permitteren om inderdaad "een volgende schijf" aan me terug te betalen. Hij reageert echter niet op mijn smsen en heeft ook niets gestort, ondanks zijn belofte. Ik kan het geld nu érg goed gebruiken dus ik zou het dus graag sneller dan juni 2017 terug krijgen...Nu is mijn vraag: kan ik dit waarmaken via bv een vrederechter of is contract contract en kan ik daar geenszins nog iets aan veranderen?