Recht op vakantie ?

mevrouwtje
Topic Starter

Recht op vakantie ?

#1 , 11 mei 2008 15:17

Ik ben een aantal jaren thuis geweest voor de opvoeding van de kinderen. Nu ben ik van plan terug te gaan werken (part time) als bediende. Heb ik recht op vakantie het eerste jaar ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
IrisS

#2 , 12 mei 2008 01:39

Bij mijn weten niet omdat dat berekend wordt op de gewerkte dagen van vorig jaar. Nu zijn er wel enkele werkgvers die verlof geven op basis van het komend jaar (doorgaans overheidsbedrijven).

Je kan altijd proberen onderhandelen. Uit mijn persoonlijke ervaring weet ik dat er wel wat marge is als ze je echt in dienst willen nemen.

j.demoor

#3 , 13 mei 2008 21:35

“Art.2.De werknemers bedoeld in artikel 1, zowel zij die in het stelsel van voltijdse arbeid als zij die in het stelsel van deeltijdse arbeid tewerkgesteld zijn, hebben recht op een jaarlijkse vakantie naar verhouding tot hun dienstprestaties...Art.3.De duur van de vakantie wordt bepaald per vakantiedienstjaar op basis van de duur van de in de loop van dit dienstjaar verrichte prestaties...Wordt als dienstjaar beschouwd voor de berekening van deze duur het kalenderjaar dat het jaar voorafgaat waarin de vakantie dient toegekend.”(28 JUNI 1971. - Wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers)

Voor het eerste kalenderjaar van uw wedertewerkstelling is het dienstjaar voor de berekening van deze duur het kalenderjaar dat dit van uw wedertewerkstelling voorafgaat.In laatstgenoemd kalenderjaar verrichtte u geen dienstprestaties zodat u in het kalenderjaar van uw wedertewerkstelling geen recht op vakantie hebt.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/.Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Reclame

Terug naar “Andere”