Spelende kinderen op straat

Walman
Topic Starter

Spelende kinderen op straat

#1 , 04 mei 2008 10:12

Wij wonen in een doodlopende straat met 24 huizen.
Voor een 4-tal gezinnen zijn spelende kinderen op straat een doorn in het oog.
Hun kinderen zijn inmiddels het huis uit.
Om de haverklap worden de kinderen daarom bijna bedreigd.
Als er een kind een balletje trapt volgt er een telefoontje naar de politie.

Is spelen op straat dan niet toegelaten?
Waar vind ik meer info hierover?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 mei 2008 11:54

Spelen op de openbare weg is alleen toegestaan in speelstraten.

2.36. “Speelstraat”, een openbare weg waar tijdelijk en tijdens bepaalde uren aan de toegangen een hek geplaatst is met het verkeersbord C3 voorzien van een onderbord met daarop de vermelding “speelstraat”.

Artikel 22 septies - Verkeer in de speelstraten.
22 septies 1. In de speelstraten is de ganse breedte van de openbare weg voorbehouden voor het spelen, in hoofdzaak door kinderen.

Het verkeersreglement geldt ook voor kinderen. Zie art. 42 voor het gedrag van de voetgangers.

scorpioen

JohnD

#3 , 05 mei 2008 03:05

Even in zijn context plaatsen:
Wij wonen in een doodlopende straat met 24 huizen.
Ge moet maar de pech hebben om in een doodlopende straat te gaan wonen denkende dat het daar rustig is wegens weinig verkeer.
Voor een 4-tal gezinnen zijn spelende kinderen op straat een doorn in het oog.
Nou ja ze vinden het misschien niet zo leuk al dat lawaai.
Hun kinderen zijn inmiddels het huis uit.
Bedoel je hiermee dat hun kinderen voordien tot dezelfde groep mensen behoorde met spelende straatkinderen ? Dan is hun reaktie niet aanvaardbaar.
Als er een kind een balletje trapt volgt er een telefoontje naar de politie.
Die waarschijnlijk alles op zijn beloop laat.
Is spelen op straat dan niet toegelaten?
Waar vind ik meer info hierover?
zie antwoord van scorpioen

Reclame

mapleleiah

#4 , 05 mei 2008 13:29

Afgezien van of het mag of niet en of er iemand problemen mee heeft ... maar ik vind het persoonlijk niet verstandig een kind op de openbare weg te laten spelen als het niet van verkeer is afgesloten. Het mag nog een doodlopende straat zijn ... één aankomende auto van een bewoner, één klein kind dat zonder uitkijken achter zijn bal aanloopt en het lachen vergaat iedereen ...

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Walman
Topic Starter

#5 , 13 mei 2008 16:28

@JohnD

Het is niet enkel een doodlopende straat, er staat ook een bord "Plaatselijk Verkeer".

Lawaai van spelende kinderen is qua decibels heel wat lager dan de kinderen van die 4 gezinnen die nu dag en (voornamelijk) nacht de straat met hun auto binnen rijden.
Indien ze dan nog meteen naar binnen zouden trekken kan dat nog gaan, maar dat doen ze uiteraard niet.

Hun kinderen behoorden vroeger inderdaad tot dezelfde groep van spelende kinderen op straat. Ik heb er zelfs een massa foto's van terwijl ze met hun ouders in de straat aan het voetbal, badminton, enz... aan het spelen zijn.

Vroeger was spelen in een dergelijke straat nooit een probleem.
Ik wist zelfs niet dat het verboden was.

Ik blijf uiteraard niet bij de pakken zitten en ben ondertussen aan het kijken hoe en waar we aanvragen moeten doen om er een woonerf van te maken. In eerste instantie is er zelfs al een aanvraag vertrokken om er een zone 30 van te maken.

sniper

#7 , 14 mei 2008 09:09

Ik blijf uiteraard niet bij de pakken zitten en ben ondertussen aan het kijken hoe en waar we aanvragen moeten doen om er een woonerf van te maken. In eerste instantie is er zelfs al een aanvraag vertrokken om er een zone 30 van te maken.
iedereen wil in zijn straat zone 30
met dat woonerf zou ik maar oppassen en eens goed de beperkingen ervan doornemen in de wetgeving alvorens dat aan te vragen

ik zie het gebeuren dat ze er woonerf van maken en dat ge daarna uw beklag zult komen doen dat ge niet meer voor uw deur kunt parkeren
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Terug naar “Archief”