Vonnis uitvoerbaar in het buitenland?

persuader666
Topic Starter

Vonnis uitvoerbaar in het buitenland?

#1 , 16 mei 2008 21:01

Ik heb een 10-tal jaar geleden meerdere vonissen bekomen in mijn voordeel tegen iemand die me nog geld moest terugbetalen maar niet kon. Ondertussen heb ik deze persoon opnieuw kunnen lokaliseren, net over de grens in Nederland. Ik heb begrepen dat zo'n vonnis 20 jaar geldig blijft, maar in hoeverre kan ik een deurwaarder sturen in Nederland? Wat zijn m'n opties?
Dank bij voorbaat.
K.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 18 mei 2008 09:48

Uit ‘een 10-tal jaar geleden meerdere vonissen bekomen’ volgt:
‘Het arrest van veroordeling van 28 oktober 1985 deed een rechtsvordering ontstaan tot tenuitvoerlegging van de veroordeling. Deze rechtsvordering, actio judicati, luidens artikel 2262 (oud) van het Burgerlijk Wetboek, verjaart pas door verloop van dertig jaren te rekenen vanaf het vonnis. Deze verjaringstermijn werd door de wet van 10 juni 1998 weliswaar op tien jaren gebracht (artikel 2262bis van het Burgerlijk Wetboek), doch artikel 10 van deze wet bepaalt dat wanneer de rechtsvordering is ontstaan voor de inwerkingtreding(=27 juli 1998) van deze wet, de nieuwe verjaringstermijnen waarin zij voorziet slechts beginnen te lopen vanaf haar inwerkingtreding‘[Cass. 7 maart 2003(impliciet)].

Uw vonnissen zijn op dit ogenblik dus nog uitvoerbaar.

“Art.2244.Een dagvaarding voor het gerecht, een bevel tot betaling, of een beslag, betekend aan hem die men wil beletten de verjaring te verkrijgen, vormen burgerlijke stuiting.”(Burgerlijk Wetboek).

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/.Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

“Art.38.1. De beslissingen die in een lidstaat gegeven zijn en daar uitvoerbaar zijn, kunnen in een andere lidstaat ten uitvoer worden gelegd, nadat zij aldaar, ten verzoeke van iedere belanghebbende partij, uitvoerbaar zijn verklaard...Artikel 39.1. Het verzoek wordt gericht tot het gerecht of de bevoegde autoriteit, vermeld in de lijst in bijlage II. 2. Het relatief bevoegde gerecht is dat van de woonplaats van de partij tegen wie de tenuitvoerlegging wordt gevraagd, of van de plaats van tenuitvoerlegging.“(Verordening Raad E.G. 44/2001 inzake rechterlijke bevoegdheid...)

Uw vonnissen zijn op dit ogenblik dus uitvoerbaar in Nederland.

Ga volledigheidshalve naar http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 44:NL:HTML.

persuader666
Topic Starter

#3 , 18 mei 2008 15:05

Dank voor uw snelle reactiie!
Als ik het goed begrijp wacht ik best niet te lang meer...tijd voor aktie dus!

Reclame

Terug naar “Archief”