NMBS

LeenW

Re: NMBS

#16 , 12 feb 2015 21:19

Hier moet ik JPV toch volgen. Zonder geldig ticket op de trein is zwartrijden, of het de bedoeling was of niet maakt op dat vlak iets uit.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xavierdv
Topic Starter

#17 , 12 feb 2015 21:24

beste Franciscus,

Als je uw portefeuille vergeet zit daar meestal je bankkaarten, geld, id en alle andere dingen die men nodig heeft.
Dus je wil wel dat ticket betalen om terug te vorderen maar je kan niet!
en dus idd die vaststelling kost 75€ maar moet wel 8€ betalen als men kan bewijzen dat men toch een geldig vervoersbewijs heeft.
Dat ze zwartrijders, amokmakers, agressievelingen, enz zwaar bestraffen maar deze situatie ....... het kan als 'administratiekost' aanzien worden maar de som komt niet overeen met de werkelijke kost en is overdreven. De administratieve kost zou dus bijna evenveel bedragen of een prijs van een ticket enkel Gent - Antwerpen??? Nie overdrijven hé

JPV
Juridisch actief: Ja

#18 , 12 feb 2015 21:34

beste Franciscus,

Als je uw portefeuille vergeet zit daar meestal je bankkaarten, geld, id en alle andere dingen die men nodig heeft.
en dus idd die vaststelling kost 75€ maar moet wel 8€ betalen als men kan bewijzen dat men toch een geldig vervoersbewijs heeft.
Dat ze zwartrijders, amokmakers, agressievelingen, enz zwaar bestraffen maar deze situatie ....... het kan als 'administratiekost' aanzien worden maar de som komt niet overeen met de werkelijke kost en is overdreven. De administratieve kost zou dus bijna evenveel bedragen of een prijs van een ticket enkel Gent - Antwerpen??? Nie overdrijven hé
Gerekend dat het personeel van de NMBS, inclusief alle werkgeversbijdragen, verzekeringen en andere loonlasten, MINSTENS 30 euro per uur kost, is die 8 euro goed voor 16 minuten werk. Daarvoor moet men u op de trein documenten opmaken, moet men aan het loket iemand bemannen om uw 8 euro te ontvangen en de documenten op te maken en zal er in Brussel iemand de administratie van uw zwartrijden moeten regulariseren. Om nog maar te zwijgen van de administratieve softwarekost en de papieren documenten die nodig zijn daarvoor.

Die 8 euro zal de kostprijs dus héél sterk benaderen. Geen rechter die dat zal betwisten.

Als u meent 3 mensen te vinden die u 1000 euro zullen betalen, zal het vinden van mensen die u 8 euro voorschieten, zo moeilijk niet zijn. Zeker niet als u regelmatig pendelt en dus minstens een aantal mensen u zal herkennen als regelmatige passagier.

Een eenvoudigere oplossing bestaat in het buitenland: daar sluit men stations hermetisch af en geraak je er zonder ticket écht niet op het perron (bvb in Nederland, bij m'n weten). Misschien bij de NMBS een vraag indienen om hiervoor te kiezen. Dan had u helemaal NIET kunnen meerijden, ondanks je abonnement. Je had dan terug naar je auto moeten gaan en mogelijks je trein gemist hebben.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#19 , 12 feb 2015 21:37

Dan speelt nog bent U naar de controleur gegaan of hebt u gewoon gewacht tot deze uw vervoerbewijs vroeg?

Bel naar klantendienst...

xavierdv
Topic Starter

#20 , 12 feb 2015 21:39

Beste JPV,
Ik had idd geen geldig ticket en KON GEEN vervangticket kopen omdat ik mijn portefeuille vergeten was..... Dus dit ticket van 75€ vind ik volledig terecht aangezien de controleur onmogelijk kan weten of ik zwartrijder ben of niet. Maar als ik de dag erna aan de balie kan bewijzen dat ik wel over een geldig vervoersbewijs beschik vind ik het niet gepast dat ik nog 8€ zou moeten betalen!!

Ik overtreed de regels van bezoldiging niet omdat ik er GEEN enkele winst uit maak en wil maken. In tegendeel, ik neem de grootste kost op mij. het is volstrekt legaal om benzine te delen om ergens te geraken en de helft van een ticket is 4€ x 3 personen is 12€ waar je benzine voor 140km mee rijdt, slijtage zoals banden remmen, etc.... daar maak je zeker GEEN WINST mee. trouwens ook de bedoeling niet, verre van!

Ik stel een vraag omtrent een bepaald onderwerp en het is hier niet de plaats om mensen te gaan beoordelen op hun karakter of wat dan ook. Dit is niet gepast dus heb ik geen enkele reden om 'te matigen'. Die post heeft niets met een mening te maken omtrent de grond van de zaak. Ik zou mij eerder richten tot MAVA en kijken wie hier wie beschimpt.

xavierdv
Topic Starter

#21 , 12 feb 2015 21:45

Franciscus,

Ik kan bijna niet stappen door een acute blokkage van de rug zenuw. Al 6 maal naar de dokter geweest en 5 maal chiropractor. Ik sleep mij iedere morgen tot aan de trein om toch maar te kunnen gaan werken. Vandaar neem ik een taxi naar het werk. Anderen zouden lekker braaf in de zetel blijven liggen en te profiteren van onze maatschappij. Zo ben ik niet. (Mava, koppig zijn heeft ook voordelen hé!). Als er moet gewerkt worden dan moet er gewerkt worden, punt! En staken ken ik niet!!!!!
Ik heb dus idd de controleur niet gaan opzoeken en heb hem erover aangesproken toen hij bij mij was. Fout, misschien wel ja, maar had geen andere optie. Die trein heeft 10 wagons met 2 verdiepingen en zoals ik al zei moet ik mij naar de trein sleuren gelijk nen oude pé van 85......
samenloop van omstandigheden hé....

Franciscus

#22 , 12 feb 2015 22:11

Dus bellen..

In principe had de controleur er de spoorwegpolitie kunnen bijhalen gezien u geen identiteitskaart bij had.
Hij heeft dat niet gedaan dus u wat dat betreft toch al geloofd.
Achteraf bleek dat juist te zijn ... toch een element in uw voordeel.
+ een copie attest dokter ....
en dan eens bellen... u hebt uw abo+parking gegevens en dan met een serieuze uitleg....

LeenW

#23 , 12 feb 2015 22:22

We kunnen er niet om dat dit extra tijd en moeite kost voor de NMBS, een kleine administratieve kost is dan wel op zijn plaats. En 8 euro lijkt mij een redelijk bedrag.

Lanox

#24 , 13 feb 2015 09:16

Er wordt een dienst aangeboden ...er zijn regels maar men houdt er zich niet aan ...
Kleine nuance: er zijn regels die éénzijdig worden aangepast zonder enige vorm van kennisgeving. Ik ga er vanuit dat het merendeel van de abonnementen die vandaag in omloop zijn, zijn aangekocht voor 1 februari. Niemand daarvan heeft zich akkoord verklaard met deze verandering.

Lanox

#25 , 13 feb 2015 09:18

Ik vraag me trouwens af of de algemene voorwaarden van de NMBS niet geklasseerd kunnen worden onder leeuwenbeding.

Meeboo

#26 , 13 feb 2015 09:27

beste Franciscus,

Het is door de NMBS duidelijk en veelvuldig (reclame, omgeroepen) meegedeeld dat vanaf 1 februari een adm kost van 8 eur wordt aangerekend als je geen ticket op voorhand koopt. in de gebruikersovereenkomst staat ook duidelijk dat indien je je abo vergeet, je een ticket dient te kopen dat je nadien 100% krijgt terugbetaald.

U kocht geen ticket op voorhand, dan weet u dat u de adm kost aan u been hebt.

wat betreft u argument dat u naast u abo ook geen geld of bankkaart bij had en daardoor geen ticket kon kopen; u kon ook een trein later nemen en uw abo gaan halen zijn natuurlijk. er rijden voldoende treinen vanuit Gent naar Brussel.

u kan zo koppig zijn als u wil, maar deze kost hebt u volledig aan u zelf te danken

vv-ke

#27 , 13 feb 2015 09:29

Eerlijk ik snap niet waarom je moeilijk doet over 8 euro. En vergeet niet, je mag nog een keertje jouw abonnement vergeten en dan ga je terug 8 euro moeten betalen.
Maar daarna is het ofwel een boordticket kopen ofwel 75 euro betalen.
Daarbij vindt ik uw redenering ik ga betalen met 1 en 2 centjes en smijt het achter het loket een heel lelijke opmerking. Een beetje respect is op zijn plaats. Zowel de treinbegeleider als de loketbediende doen hun werk zoals voorgeschreven in de reglementering.
En bent u hiermee niet akkoord dan zal u jammergenoeg een andere oplossing moeten zoeken om tot op uw bestemming te geraken...

Lanox

#28 , 13 feb 2015 09:45

Het is door de NMBS duidelijk en veelvuldig (reclame, omgeroepen) meegedeeld dat vanaf 1 februari een adm kost van 8 eur wordt aangerekend als je geen ticket op voorhand koopt.
Irrelevant. NMBS veranderd éénzijdig de overeenkomst zonder 1 kennisgeving, 2 akkoord van tegenpartij.
in de gebruikersovereenkomst staat ook duidelijk dat indien je je abo vergeet, je een ticket dient te kopen dat je nadien 100% krijgt terugbetaald.
Welke overeenkomst? Die van vandaag op de website staat of diegene van het moment dat het abonnement werd aangekocht?
U kocht geen ticket op voorhand, dan weet u dat u de adm kost aan u been hebt.
Nee, dat is juist het probleem, dat WEET men niet per definitie.
wat betreft u argument dat u naast u abo ook geen geld of bankkaart bij had en daardoor geen ticket kon kopen; u kon ook een trein later nemen en uw abo gaan halen zijn natuurlijk. er rijden voldoende treinen vanuit Gent naar Brussel.
Welk kaboutertje is tegen de TS komen zeggen dat zijn portefeuille uit zijn broekzak is gevallen VOORDAT de TS de trein opstapte? Waar zegt de TS dat hij de vaststelling van ontbreken van zijn portefeuille heeft vastgesteld voordat hij op de trein stapte?

Meeboo

#29 , 13 feb 2015 09:56

Irrelevant. NMBS veranderd éénzijdig de overeenkomst zonder 1 kennisgeving, 2 akkoord van tegenpartij.
Kennisgeving genoeg hoor. je moet al blind en doof zijn om dit niet gezien, gehoord te hebben de laatste weken. Over het akkoord van de tegenpartij laat ik mij niet uit.
Welke overeenkomst? Die van vandaag op de website staat of diegene van het moment dat het abonnement werd aangekocht?
check: http://www.belgianrail.be/nl/klantendie ... n-verloren" onclick="window.open(this.href);return false;
daar staat duidelijk wat je moet doen indien kaart vergeten of verloren. lijkt me duidelijk
Nee, dat is juist het probleem, dat WEET men niet per definitie.
zie hierboven
Welk kaboutertje is tegen de TS komen zeggen dat zijn portefeuille uit zijn broekzak is gevallen VOORDAT de TS de trein opstapte? Waar zegt de TS dat hij de vaststelling van ontbreken van zijn portefeuille heeft vastgesteld voordat hij op de trein stapte?
TS zegt dat hij op voorhand wist dat hij zijn portefeuille niet bijhad, maar had geen zin om de conducteur op voorhand op te zoeken.
Ik heb dus idd de controleur niet gaan opzoeken en heb hem erover aangesproken toen hij bij mij was. Fout, misschien wel ja, maar had geen andere optie. Die trein heeft 10 wagons met 2 verdiepingen en zoals ik al zei moet ik mij naar de trein sleuren gelijk nen oude pé van 85......
samenloop van omstandigheden hé....

Lanox

#30 , 13 feb 2015 10:10

Kennisgeving genoeg hoor. je moet al blind en doof zijn om dit niet gezien, gehoord te hebben de laatste weken. Over het akkoord van de tegenpartij laat ik mij niet uit.
Tja, dan zal ik samen met een hoop andere blind en doof zijn. Er is uitvoerig gecommuniceerd dat een ticket op de trein een meerkost zou geven. Communicatie over de verandering bij vergeten van je abonnement: nougatbollen!
check: http://www.belgianrail.be/nl/klantendie ... n-verloren" onclick="window.open(this.href);return false;
daar staat duidelijk wat je moet doen indien kaart vergeten of verloren. lijkt me duidelijk
U begrijpt duidelijk het probleem niet. Wat de NMBS vandaag op zijn website zet maakt niet uit. Dit zijn niet de voorwaarden waar iemand mee akkoord gegaan is die in het verleden een abonnement gekocht heeft.

Terug naar “Andere”