#1 , 18 feb 2015 09:29
jaren geleden heb ik in het ouderlijk huis (eerste verdiep en zolderverdieping) een appartementje gemaakt, met hyothecaire lening waarbij een recht van opstalformule door notaris is opgesteld. (de volledige woning is een eensgezinswoning gebleven) Ondertussen ben ik al een tijdje gehuwd en wonen we in het appartement. Mijn man heeft zijn eigen appartement verkocht en het is de bedoeling om hier te blijven wonen, ook na het mogelijks overlijden van mijn ouders. Zij willen daarom het huis schenken aan ons. Ter info, het recht van opstal geeft aan dat het appartement bij mijn overlijden volledig terug naar mijn ouders gaat waardoor mijn man dus in dat geval wel zou kunnen blijven wonen maar indien mijn ouders te komen overlijden, wordt natuurlijk alles verkocht (ikzelf ben enig kind, niet onbelangrijk te weten). Mijn ouders willen al een hele tijd het huis schenken zodat ook mijn man, na een mogelijk overlijden van hen en mezelf, in het huis kan blijven wonen. wat zijn de bedenkingen? Is een schenking aan mezelf voldoende of moet er dan best geschonken worden aan mezelf EN aan mijn man? Ik neem aan dat na mijn overlijden, mijn man dan "eigenaar" wordt van het huis?