verplichtingen verwarmingsinstallatie

lucas123
Topic Starter

verplichtingen verwarmingsinstallatie

#1 , 16 mar 2015 12:41

Situatie: ik verhuur een woning met 2 slaapkamers. Huurder laat echter ook 2 kinderen op zolder slapen (wat dus geen officiele slaapkamer is).
Recente onderhoud van verwarmingsinstallatie op die zolder vermeld 'geen verluchting aanwezig'. En dat klopt: het is een 'open' verwarmingsinstallatie op gas die
zijn lucht/zuurstof haalt uit de zolderruimte en niet van buiten uit. Er is dus ook geen onder en/of bovenverluchting naar buiten toe. Gevaar: CO-vergiftiging (hoewel
de installatie en de zolder al 25 jaar gebruikt worden).
Ik vroeg me af wat de wettelijke verplichtingen nu en in de toekomst zijn. Volgens de technicus die de installatie is komen keuren, moet hij waarschijnlijk
bij een volgende keuring de installatie afkeuren omwille van gebrek aan ventilatie....klopt dit...
Is een open installatie, zonder verluchting niet toegelaten. Laat ik nu best een gesloten installatie plaatsen...
En wie moet dat betalen...verplicht volledig voor verhuurder of...
Ik vroeg me dus af hoe het wettelijk zit: verplichting en mogelijke gevolgen...
Los van het feit dat ik hem een CO-melder sterk heb aangeraden en dat ikzelf ook wat bezorgd ben om de kinderen die er slapen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 16 mar 2015 13:00

Indien een open verwarmingsinstallatie:

In elke ruimte waarin een toestel met open verbranding is opgesteld (type B) moet een toevoeropening voor verbrandingslucht rechtstreeks vanuit de buitenlucht voorzien zijn. Doorstroom openingen zijn verboden.

Zie punt 5 (pagina 8) van deze link: http://www.ocb.be/files/MDD322_C_Plaats ... _70_kW.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Indien u bezorgd bent om de kinderen die er slapen, maakt u dat onmiddellijk de CV-ketel correct geplaatst is. Of de verwarmingsinstallatie nu al dan niet afgekeurd is, zou daar geen verschil in mogen maken.

roharro

#3 , 16 mar 2015 13:07

Gewoon een verluchtingspijp van de correcte diameter door het dak plaatsen of een open rooster in de muur aanbrengen indien dat kan.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

bambipower

#4 , 16 mar 2015 13:09

ook uw huurder aangetekend laten weten dat hij de zolder als slaapkamer gebruikt, en dat die daar niet voor bedoeld is.

lucas123
Topic Starter

#5 , 16 mar 2015 13:33

Als ik een verluchtingspijp of rooster plaats, zal dat daar natuurlijk zo koud worden dat die kinderen daar niet meer kunnen slapen...(en dat kost ook honderden euro's voor 2 doorgangen, die ik misschien beter aan een gesloten toestel spendeer).
Ik wil ook de huurder niet wegjagen door een aangetekend schrijven...als hij die zolder niet mag gebruiken dan voldoet het huis voor hem niet...en het is een goede huurder...
Maar ik stel me dus de vraag in hoeverre die normen die JPV aanhaalt een wettelijke verplichting zijn en wat de gevolgen zijn als ik daar niet aan voldoe...
(wetende dus dat zoals JPV zegt dat niet doorslaggevend mag zijn of een argument; JPV heeft daarin gelijk).

sloeberken

#6 , 16 mar 2015 13:53

een 'open' verwarmingsinstallatie op gas is verboden waar iemand moet slapen, zelfs in een badkamer. Enkel een gesloten verwarmingsinstallatie is toegelaten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

JPV

#7 , 16 mar 2015 14:38

Als ik een verluchtingspijp of rooster plaats, zal dat daar natuurlijk zo koud worden dat die kinderen daar niet meer kunnen slapen...(en dat kost ook honderden euro's voor 2 doorgangen, die ik misschien beter aan een gesloten toestel spendeer).
Een verwarmingsinstallatie dient nog altijd om te verwarmen. Als het een open verwarmingssysteem betreft, stijgt de temperatuur daar toch? Ben je zeker dat het over een open verwarmingsyssteem gaat? Welke ketel/kachel is het?
Ik wil ook de huurder niet wegjagen door een aangetekend schrijven...als hij die zolder niet mag gebruiken dan voldoet het huis voor hem niet...en het is een goede huurder...
Maar ik stel me dus de vraag in hoeverre die normen die JPV aanhaalt een wettelijke verplichting zijn en wat de gevolgen zijn als ik daar niet aan voldoe...
(wetende dus dat zoals JPV zegt dat niet doorslaggevend mag zijn of een argument; JPV heeft daarin gelijk).
ik zou zelfs het risico dat ik mogelijks méé vervolgd wordt (of aangeklaagd door de huurder) voor een foutieve verbrandingsinstallatie niet durven nemen. los van het feit dat je het dan mss kan afschuiven op de controleur (omdat je een goedgekeurd attest had).

Die normen zijn bij m'n weten installatienormen en moeten gebruikt worden bij keuringen. Heb je zeker een attest, zonder opmerkingen, dat de installatie gekeurd is voor ingebruikname?

lucas123
Topic Starter

#8 , 16 mar 2015 15:09

Die moeten daar strikt genomen niet slapen. Het huis is te huur gezet met 2 slaapkamers en daar is die zolder dus niet bij.

Het is een installatie van zeker 25 jaar oud. De technicus zei dat het een open systeem was en dat denk ik ook (is zeker geen moderne ketel die tegen de muur hangt, maar een model dat op de grond staat).
Is zo'n echt oud geval. Potterton of zoiets.
Het 'voordeel' van dat toestel voor de huurder is dat het de zolder ook verwarmd...heeft er nu niettemin al een electrisch vuurtje bijstaan...met ventilatiegaten erbij, zal hij er nog eentje of 2 mogen bijplaatsen verwacht ik,, door de afkoeling...
Attest vermeld: eindbeoordeling: het stooktoestel werkt goed. Enkel bij 'andere opmerkingen' staat: geen verluchting in CV-lokaal. (aangekruist: atmosferische gasketel)

Een gesloten toestel zou rond de 3000 euro kosten en dat is veel geld natuurlijk...

Rene

#9 , 16 mar 2015 15:45

Is de ketel meer dan 20 KW dan moest je deze al laten keuren of beter vervangen.
Zolder verwarmen is goed, maar wie betaald die energie? Juist ja de huurder. Ik vind dat niet zo netjes, maar natuurlijk is de huurprijs wel even belangrijk zodat we daar geen oordeel kunnen geven.

Een ketel van 25 jaar oud is afgeschreven, en hopeloos verouderd. Ook al werkt hij nog goed, weg ermee.
Je hebt al een nieuwe condensatie-ketel vanaf +/- 1000 euro. En plaatsing is echt niet zo moeilijk. Wel een dubbele schoiuw gebruiken zodat iedereen veilig zit.
Want zoals je het nu vermeld zitten de kinderen in de rookgassen. U weet het en laat dit begaan.

bambipower

#10 , 16 mar 2015 16:01

ik kan mij moeilijk de situatie voorstellen. Maar als de zolder niet ingericht is met slaapkamers, vermoed ik dat je ook nog andere tekortkomingen hebt aan je woning. Bvb ramen die niet of te klein zijn / te stijle trap, ...etc... Je moet maar eens in conflict geraken met je 'goede' huurder, en controle krijgen van wonen vlaanderen. Dan zit je helemaal in de problemen. Daarom zeker aangetekend laten weten aan je huurder dat de zolder niet voorzien is als slaapkamer.

Straks leggen ze nog iemand in het tuinhuis en kan jij het dak van het tuinhuis laten isoleren.

mava105
Juridisch actief: Nee

#11 , 16 mar 2015 16:07

En gelijktijdig kan je met deze werken aan de ketel bijkomende radiator laten hangen, zodat ze een degelijke verwarming hebben op zolder. Misschien wil huurder daar wel een paar Euro's huur voor meer betalen.

sloeberken

#12 , 16 mar 2015 16:10

Enkel bij 'andere opmerkingen' staat: geen verluchting in CV-lokaal. (aangekruist: atmosferische gasketel)
Dit is al voldoende als er iets gebeurd u verantwoordelijk bent.

Je moet maar eens in conflict geraken met je 'goede' huurder, en controle krijgen van wonen vlaanderen.
Word onmiddellijk onbewoonbaar verklaart. hangt er een rookmelder!
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#13 , 16 mar 2015 16:26

Sloeberke, ben je ermee aan het spelen vandaag? er gebeurT/wordt verklaarD

JPV

#14 , 16 mar 2015 16:32

Attest vermeld: eindbeoordeling: het stooktoestel werkt goed. Enkel bij 'andere opmerkingen' staat: geen verluchting in CV-lokaal. (aangekruist: atmosferische gasketel)
Atmosferisch (gasbrander)
(syn. : Atmosferische )
In een atmosferische ketel wordt door de onder druk staande gasstroom alle of een gedeelte van de benodigde lucht voor de verbranding toegevoerd. De lucht die op deze wijze wordt geïnduceerd, wordt primaire lucht genoemd en vormt de aanvulling op de secundaire lucht die in de haard terechtkomt. Dit verbrandingssysteem wordt het meest toegepast in conventionele ketels. Dit type ketel is goedkoop, maar heeft meerdere nadelen: het verbrandingsrendement is laag, het brandervermogen is het grootste deel van de tijd gelijk, de uitstoot van vervuilende stoffen is hoog en de afvoer van verbrandingsgassen is beperkt doordat deze alleen plaatsvindt door middel van trek. X biedt een compleet assortiment atmosferische ketels, maar raadt altijd de aanschaf van een ketel met brander met voormenging aan wanneer het budget dit toestaat. Deze ketel is weliswaar duurder, maar heeft geen van de bovengenoemde nadelen.
Als uitkomt:
- dat u wist had van het feit dat daar kinderen sliepen
- dat u naliet de huurder in te lichten over de feiten in het vet (of over het feit dat dit niet veilig was)

Dan zal een advocaat zeker niet nalaten, bij zware feiten (CO-intoxicatie, verstikking, ...), u mee verantwoordelijk te stellen. Of dat zal lukken, is dan een discussie voor de rechter:
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-berc ... -a2105052/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.politics.be/nieuws/2901/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.demorgen.be/binnenland/behee ... -a1547937/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.vob-vzw.be/HB/Huurdersblad/H ... 014.aspx#3" onclick="window.open(this.href);return false;
Het 'voordeel' van dat toestel voor de huurder is dat het de zolder ook verwarmd...heeft er nu niettemin al een electrisch vuurtje bijstaan...met ventilatiegaten erbij, zal hij er nog eentje of 2 mogen bijplaatsen verwacht ik,, door de afkoeling...
Als de zolder vrij toegankelijk is, zal u niet zomaar ventilatiegaten mogen aanbrengen. Het lijkt me redelijk dat een huis dat een winddicht dak had, dit nu ook nog zal hebben. U zal dan verplicht worden om een correct werkend én reglementair toestel te plaatsen, ook al kost u dat 3000 euro (wat een stuk minder is dan eventuele advocatenkosten).

Verder, zie: http://economie.fgov.be/nl/consument/En ... Qb3gI54pvB" onclick="window.open(this.href);return false;

roharro

#15 , 16 mar 2015 17:10

Met open ketel wordt hier een ketel met atmosferische brander bedoeld.
Die zijn perfect legaal. Echter moet er in het lokaal waar de ketel wordt opgesteld voor aangepaste
verluchting worden gezorgd. Op een zolder kan dat via het dak. Dat zijn van die
buisjes met een kapje op die je op sommige daken ziet staan.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Huren”