Beste,
Korte schets van de situatie : Mijn moeder wordt 3 jaar geleden opgenomen in het testament van een gehuwde oudere man. In dat testament onterft hij zijn vrouw ten voordele van zijn broers/zussen en mijn moeder.
Daarbij schenkt hij (bovenop het 1/4 deel)bijkomend een appartement (adres wordt niet nader gespecifieerd maar wel dat het op de zeedijk ligt van een plaats aan onze Belgische kust welke ik hier niet verder zal benoemen). De notaris voorziet voor dit appartement een bijzondere juridische vorm ( de exacte term ontschiet mij) waardoor de andere erfgenamen voor dit appartement de successierechten zullen betalen zodat zij het in volle eigendom krijgt vrij van successie.
De man sterft en het testament wordt voorgelegd aan de notaris. Er blijken geen appartementen te zijn volgens de notaris en mijn moeder blijkt zelfs geen recht te hebben op het testament omdat zij geen familie is en de man getrouwd was in de tijd dat de 'langst leeft, al heeft' clausule van toepassing was (nochtans kennen wij de man al jaren en heeft hij steeds verteld over zijn appartementen aan de kust en het was ook die notaris die de verkoop regelde). Er worden een aantal bijeenkomsten gepland en ondertussen sterft ook de vrouw van de man. Mijn moeder krijgt dan toch een heel klein deel van de erfenis (nl. 25000€) zogezegd als 'goodwill' en gaat dan maar akkoord.
3 Jaar later, blijkt nu, zoals we al vermoedden dat er dan toch appartementen zijn aan de kust. Alleen weten we nog steeds niet waar exact.
Nu vroeg ik mij af of het nog de moeite is om bijvoorbeeld een privé-detective in te schakelen om de appartementen op te sporen en dit terug aan te vechten of jullie vinden dat het op voorhand toch al verloren is door die 'langst-leeft-al heeft-clausule?)
Alvast bedankt voor jullie antwoord...