Herziening Testament

valist
Topic Starter

Herziening Testament

#1 , 28 apr 2015 11:12

Als familie zijn we bij de notaris geroepen voor de verdeling van een erfenis. Notaris heeft ons gemeld dat de rekeningen leeg zijn. Zo werd het opgesteld door de notaris. Maar na lang zoeken heeft een familielid bewijzen gevonden dat er wel nog gelden zouden zijn op de rekening. Dit aan de notaris gemeld en hij zou het verder uitzoeken. Opnieuw contact genomen met de notaris en volgens hem zou de bank een fout hebben gemaakt en zijn er inderdaad nog gelden aanwezig. Dit is mondeling bevestigd.
Dan moet er nu toch een herziening komen van het testament, waarin de bedragen vermeld staan.
En op die bedragen moeten er toch successierechten betaald worden, want anders komen we in de problemen.
Waar moeten we nu op letten dat dit correct wordt afgehandeld zodat we geen boete krijgen voor het ontduiken van successierechten, want dat is niet de bedoeling.
Krijgen de erfgenamen een herziening van het testament, waarin nu de bedragen vermeld staan die nog op de rekening staan.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 28 apr 2015 12:37

Na overlijden kan een testament niet meer gewijzigd worden.
U betaalt slechts erfenisrechten op wat u werkelijk erft.
Niet op wat in testament staat en er niet meer is.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Xenophon

#3 , 28 apr 2015 13:36

Of bedoelt u dat er na het indienen van de aangifte van nalatenschap nog rekeningen boven water zijn gekomen waarop geld staat? Wordt normaliter nagekeken door de notaris maar kan inderdaad dat er een fout gebeurd is bij de bank. In dat geval dient een correctie-aangifte te worden ingediend. Uw notaris zal daarbij kunnen helpen indien dit het geval is.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

valist
Topic Starter

#4 , 28 apr 2015 17:40

Ik heb me verkeerd uitgedrukt en ben ook niet zo op de hoogte van deze zaken. Het testament kan inderdaad niet herzien worden, maar ik bedoelde wel het document dat we hebben moeten ondertekenen bij de notaris en waar dus opstaat dat er geen geld meer op die rekening staat. In het testament staat de rekening vermeld en de notaris heeft de rekening toen opgevraagd bij de bank en de bank melde dat de rekening leeg was, dus geen geld meer opstond. Dat heeft de notaris toen vermeld in de aangifte en hebben we toen allemaal ondertekend.
Hoe is het geld opgedoken? Een familielid had vorig jaar nog een afschrift gezien van de jaarlijkse rente op die rekening en dit daarna gemeld aan de notaris. Toen heeft de notaris nogmaals de bank aangeschreven en nu zou de bank een vergissing hebben gemaakt. Dat meld de notaris.

wolf2

#5 , 29 apr 2015 11:42

De erfgenamen moeten gewoon een aanvulling doen van de eerdere aangifte van de nalatenschap; met vermelding van die rekening.
De zaak uiteenzetten om een boete wegens verzuim te vermijden.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”