Betreft erfenis van mijn grootmoeder.

Dora
Topic Starter

Betreft erfenis van mijn grootmoeder.

#1 , 07 jul 2015 21:03

Omdat mijn vader overleden is ben ik enige erfgename met mijn grootmoeder. Grootvader is ook overleden.

Zij heeft een huis volledig bemeubeld en prima in orde.

Welke kosten mag ik verwachten als zij komt te overlijden.
Stel dat de woning 250.000 euro waard is.
Mijn grootouders hadden geen huwelijkscontract.

Mijn grootmoeder overweegt nu om mij het huis te schenken, mits zij het vruchtgebruik kan behouden.
Kan dit wel ...ik ben een kleinkind, gaat dit dan niet meer kosten met zich meebrengen?

Graag duidelijk uitleg, want zoveel ken ik er niet van
Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke

#2 , 07 jul 2015 21:39

Uw grootmoedet leeft duw nog.
Een schenking is altijd voordeliger dan erven.

Dora
Topic Starter

#3 , 07 jul 2015 23:09

Grootmoeder leeft nog, nog steeds in redelijk gezondheid, zij is 85 jaar.

Reclame

wanton

#4 , 08 jul 2015 19:05

Dora,
u zegt dat uw grootouders geen huwelijkscontract hadden. Controlleer dan eerst de eigendomsverhouding van de woning, want de kans is groot dat gij al de blote eigendom hebt van de helft van die woning.
Uw grootmoeder heeft dan enkel de andere helft te schenken. Enkel weer de blote eigendom, want het vruchtgebruik moet b ij haar blijven. Misschien heb je de huur nodig voor het rusthuis te bekostigen.
Een vraag : wanneer is uw vader overleden , voor of na zijn vader? Dat is van belang , want als grootvader eerst stierf zal uw moeder/de vrouw van uw vader het vruchtgebruik krijgen op de eerste helft (die van grootvader) van de woning. Het vruchtgebruik van grootmoeders helft komt bij haar overlijden bij uw blote eigendom. U zal in dat geval een regeling moeten trefffen met uw moeder.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 jul 2015 19:59

Vraag een kadastrale legger aan. Daar staan alle gegevens op en ben je zeker.

wanton

#6 , 08 jul 2015 21:37

Je vindt die gegevens meestalook op het aanslagbiljet onroerende voorheffing.
Toet-anch-Amon

Dora
Topic Starter

#7 , 10 jul 2015 23:54

Tjonge wat is dat toch allemaal ingewikkeld. Mijn vader stierf op jonge leeftijd, mijn grootvader is later overleden. Ik wil niet dat mijn grootmoeder naar een rusthuis gaat, momenteel kan zij nog heel goed voor haar zelf zorgen, en als dat niet meer lukt zal ik en/of andere hulp worden ingeschakeld.

wanton

#8 , 11 jul 2015 16:04

Ook goed voor ons!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”