dringend! ex wil mijn wagen niet teruggeven

kolleke
Topic Starter

dringend! ex wil mijn wagen niet teruggeven

#1 , 09 jul 2008 10:59

Mijn ex en ik zijn een jaar geleden uit elkaar gegaan... Ik heb mijn wagen daargelaten zodat ze nog een vervoermiddel zou hebben. Er was afgesproken van zodra ze er niet meer alleen voor stond, dat ik de auto kwam terughalen. Dit is nu het geval... Ze wil hem echter niet meegeven.. Ik heb de reservesleutel, dus kan hem zo gaan halen als ik wil, maar ik zou hem verkopen en dat kan niet zonder de originele sleutel. Hoe kan ik die opeisen? Kan ik dit met de politie of kunnen zij niks? Ter informatie, de auto staat op mijn naam, ik betaal de lening af, en zelfs de verzekering staat nog op mijn naam... Dit is dringend, dus ik hoop op spoedige reactie...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rene

#2 , 09 jul 2008 12:02

Als ook de autoplaaten op u naam staan en ge nog wettelijk gehuwd bent kan er geen sprake van zijn van diefstal.
Dus ga gewoon de wagen met rezerve sleutel ophalen.
OOk u ex mag de sleutel houden, politie kan wel druk uitoefenen maar hebben weinig te zeggen daarin. (Maar proberen kan helpen)

Ik begrijp niet dat ge u wagen niet kan verkopen zonder de originele sleutel. Vraag anders een nieuwe aan in de garage.

kolleke
Topic Starter

#3 , 09 jul 2008 15:18

Als ook de autoplaaten op u naam staan en ge nog wettelijk gehuwd bent kan er geen sprake van zijn van diefstal.
Dus ga gewoon de wagen met rezerve sleutel ophalen.
OOk u ex mag de sleutel houden, politie kan wel druk uitoefenen maar hebben weinig te zeggen daarin. (Maar proberen kan helpen)

Ik begrijp niet dat ge u wagen niet kan verkopen zonder de originele sleutel. Vraag anders een nieuwe aan in de garage.
Wij zijn nooit getrouwd geweest, zelfs ni wettelijk samenwonend... Dus geen gemeenschap van goederen...

Reclame

j.demoor

#4 , 11 jul 2008 12:22

Ik ga ervan uit dat u met ‘mijn ex’ bedoelt uw partner zonder huwelijk of wettelijk samenwonen.

Door uw feitelijk samenwonen ontstond boedelvermenging en dus ook onverdeeldheid waarvoor geldt :
“Art.577-2.§ 1. Bij ontstentenis van overeenkomsten en van bijzondere bepalingen, wordt de eigendom van een zaak die onverdeeld aan verscheidene personen toebehoort, geregeld als volgt :§ 2. De onverdeelde aandelen worden vermoed gelijk te zijn...§ 5. De medeëigenaar heeft recht op het gebruik en het genot van de gemeenschappelijke zaak...§ 6. Andere daden van beheer alsmede daden van beschikking moeten, om geldig te zijn, met medewerking van alle medeëigenaars geschieden.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“Art.2279.Met betrekking tot roerende goederen geldt het bezit als titel.”(B.W.).
Een auto is een roerend goed zodat uw ex geacht wordt er eigenaar van te zijn zolang hij in haar bezit is.Dit wettelijk vermoeden kan door u weerlegd worden.Op uw naam staan,lening betalen en verzekering op naam weerleggen niet noodzakelijk voornoemd vermoeden.

“Art.815.Niemand kan worden genoodzaakt in onverdeeldheid te blijven; en de verdeling kan te allen tijde worden GEVORDERD...”(B.W.).

Bij ontbreken van minnelijke verdeling kan elke partij dus gerechtelijke verdeling vorderen van de goederen die zij in onverdeeldheid bezitten,auto inbegrepen.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”