Huur opzeggen

AnenKevin
Topic Starter

Huur opzeggen

#1 , 04 aug 2015 13:35

Mijn man en ik zijn van plan een eigen woning te kopen. We huren nu sinds 1 oktober 2014 een huis.
We zouden onze huur willen opzeggen en dit vanaf 1 september 2015. We zouden hier dan net geen jaar wonen.
Ik begrijp dat we nog 3 maanden opzeg zullen hebben, maar tellen deze ook mee? Ik bedoel daarmee; wonen we hier dan 1 jaar en 2 maanden en moeten we dan een boete betalen van 2 maanden of zullen we een boete van 3 maanden moeten betalen aangezien we onze opzeg doen na 11 maanden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis

#2 , 04 aug 2015 15:44

Het is niet de datum van opzeg die telt maar de datum waarop het contract afloopt en die ligt in het 2de jaar, dus 2 maanden.

In de veronderstelling dat het om een 3-6-9 gaat.. Is uw huurcontract geregistreerd? Indien niet, dan vervalt de schadevergoeding en ook hoeft u dan geen 3 maanden opzeg te geven, dan volstaat een opzeg van 1 maand, 1 week, ….

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 aug 2015 15:46

Welke huurovereenkomst heb je? 3-6-9 of korte duur? Een huurcontract van korts duur is niet opzegbaar, tenzij uitdrukkelijk in de overeenkomst vermeld of minnelijke regeling met verhuurder.
Een overeenkomst van lange duur is uiteraard wel opzegbaar. Het is de dag dat je de woning verlaat die telt voor het bepalen van de termijn van de boete. Indien 1 jaar en 2 maanden moet je 2 maanden huur als boete betalen.
Indien je huurovereenkomst niet is geregistreerd, kan je er omzeggens onmiddellijk uit, met een minimum termijn aan opzeg (1 dag bvb) Kijk dat dus na .

Reclame

Turaki

#5 , 04 aug 2015 21:03

In geval van overmacht kan je een contract van korte duur laten verbreken door de vrederechter, indien de verhuurder niet minnelijk wil verbreken. Meestal worden dan dezelfde opzegmodaliteiten (opzegtermijn en schadevergoeding) van een contract van 9 jaar genomen. Aankoop van een woning wordt in het algemeen in de rechtspraak aanvaardt als overmacht.

ganapathi tantra

#6 , 05 aug 2015 08:43

Voortbouwend op deze topic dan ook de vraag hoe 3 maanden vooropzeg kan/mag/moet worden gezien.
Over de 3 mnd schadevergoeding geen discussie die valt te betalen. Maar als een verhuurder na een mnd een nieuwe huurder vind moet de vroegere huurder dan ook nog verder de andere 2 maanden betalen indien de nieuwe huurder er al vlug wil in gaan. Maw is het toegestaan dat
verhuurder op die periode van 2 mnd 2 x incasseert zijnde betaling oude huurder + betaling nieuwe huurder.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Turaki

#7 , 05 aug 2015 08:55

3 maanden opzeg is de periode dat de huurder nog huur moet betalen, maar ook nog recht op gebruik van het pand heeft. In die periode mag de verhuurder dan ook niet het pand betreden zonder toelating huurder, laat staan verder verhuren. Huurder die een beetje bij de pinken is geeft dan ook enkel toegang aan een nieuwe huurder mits het laten vallen van de huur voor die periode.

ganapathi tantra

#8 , 05 aug 2015 11:35

Is dit een soort van recht van de huurder dat de verhuurder dit niet kan en mag ? Of heeft de verhuurder ook bepaalde rechten die hij kan afdwingen door bvb simpel te zeggen jamaar ik heb een nieuwe huurder die wil er nu in en anders verlies ik die mogelijkheid en dus ook verdere huurinkomsten.
Maar ik vermoed ergens dat de meeste verhuurders het voor die 3 mnd uitzitten ?
Ik vermoed ook dat een nieuwe huurder dit niet kan afdwingen van de oude huurder ?
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

sloeberken

#9 , 05 aug 2015 11:58

Is dit een soort van recht van de huurder dat de verhuurder dit niet kan en mag ? Of heeft de verhuurder ook bepaalde rechten die hij kan afdwingen door bvb simpel te zeggen jamaar ik heb een nieuwe huurder die wil er nu in en anders verlies ik die mogelijkheid en dus ook verdere huurinkomsten.
Maar ik vermoed ergens dat de meeste verhuurders het voor die 3 mnd uitzitten ?
Ik vermoed ook dat een nieuwe huurder dit niet kan afdwingen van de oude huurder ?
Deze constructie kan enkel met wederzijdse toestemming.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Vandebos

#10 , 05 aug 2015 13:06

Verhuurder kan dit niet afdwingen. Idealiter gebruikt de huurder dit om bijkomend bv het laten vallen van de schadervergoeding voor vroegtijdig vertrekken, te bekomen. Welke afspraken er ook gemaakt worden, in het belang van beide partijen steeds deze op papier zetten.

Terug naar “Huren”