Phishing bij een vriend

ringodelingo
Topic Starter

Phishing bij een vriend

#1 , 05 aug 2015 21:46

Hallo, ik wou al heel erg lang een blog maken, dus dat deed ik, ik kopieerde een aantal templates van het internet en vroeg een vriend om er naar te kijken, uitendelijk eindigde ik met zijn facebook gegevens, wat nu? kan ik aangeklaagd worden?ik ga er niets mee doen want ik vind privacy superbelangrijk? maar nu ben ik bang dat ik door de webhost aangeklaagd zal worden, want ze verbieden het uitdrukkelijk (000webhost.com) kan iemand me raad geven? ik ben bang en weet niet goed wat doen, help aub :oops:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 05 aug 2015 22:15

U eindigt met zijn facebook-gegevens? Bedoelt u zijn login-gegevens?

ringodelingo
Topic Starter

#3 , 05 aug 2015 22:38

U eindigt met zijn facebook-gegevens? Bedoelt u zijn login-gegevens?
ja, maar mijn loggegevens stonden er ook op omdat ik ook dacht dat ik me moest inloggen, dus wehebben onszelf gephished? wat nu?

Reclame

Turaki

#4 , 05 aug 2015 22:45

"Pishing" is een mail (of ander bericht) sturen waarbij men tracht u uw inloggegevens afhandig te maken, door een site na te maken die sterk trekt op de site waar u deze gegevens gebruikt (meestal van banken).

Heeft u dergelijke site gemaakt, maar dan van facebook?

ringodelingo
Topic Starter

#5 , 05 aug 2015 22:48

Neen maar dan krijg je een .txt file, waarin het email en het wachtwoord in staan van facebook, dat is toch ook strafbaar? we kregen dus onze eigen gegevens, we kunnen onszelf niet aanklagen, maar de webhost zelf meldt het aan de lokale autoriteiten zeggen ze in hun Terms of Services, dus kunnen zij ons dan aanklagen? Of stopt het hier? Ik vind dit heel beangstigend.

ringodelingo
Topic Starter

#6 , 05 aug 2015 22:50

Facebook was een "draft" die we online vonden, daar kon je gemakkelijk mee werken, dus ja misschien hebben we dat vergeten er af te halen

ringodelingo
Topic Starter

#7 , 05 aug 2015 22:51

maar wat kunnen we nu het beste doen? wat zijn de straffen hier op?

Lanox
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 aug 2015 10:16

Ik begrijp eerlijk gezegd niet veel van wat u juist allemaal gedaan hebt om aan die gegevens te geraken, maar uit het feit dat u dit op een blijkbaar vrij gemakkelijke manier kan bekomen heb ik zo een vermoeden dat de problemen voor de host een pak groter gaan zijn dan voor u.

Turaki

#9 , 06 aug 2015 11:44

Om te beginnen zorgen dat deze site niet meer lijkt op facebook (klachten van facebook zijn hier perfect mogelijk en zelfs te verwachten).

Jasper.S

#10 , 06 aug 2015 15:34

Kan TS dit even verduidelijken:
- Gaat het over een webpagina die lijkt op Facebook?
- Gaat het over een webpagina waar een of ander Facebook-element in zit?
Er zijn zoveel pagina's waar je tegenwoordig kan "inloggen via Facebook"... Als je dat dan, al dan niet per ongeluk, ergens wegschrijft, kan je heel gemakkelijk gegevens bemachtigen.

In beide gevallen zal je heel goed moeten opletten, vermoedelijk gebruik je ergens een Facebook-logo of iets dergelijks. Op die manier breng je Facebook mogelijk imago-schade toe, als dit voor andere doeleinden gebruikt wordt dan waarvoor het dient. Een gebruiker die merkt dat dit geen echte facebook-login is/was, kan het bedrijf contacteren en dan zal het niet lang duren vooraleer je een telefoontje krijgt van hun juridische dienst.

Als het gewoon zou gaan over een of ander webformulier waar een gebruiker vrijwillig zijn Facebook-gegevens invult, heeft dit niets met phishing te maken, wel met naïviteit van de gebruiker.

In elk geval, als het om dit geïsoleerd geval gaat, en het enige "slachtoffer" is een vriend van jou tijdens de testfase van jouw internet-pagina, denk ik niet dat er veel schade aangericht is. Offline halen, de fout corrigeren, en niemand zal ooit gemerkt hebben dat er iets scheelde.

ringodelingo
Topic Starter

#11 , 06 aug 2015 17:43

Nu ja, Facebook heeft mijn profiel op Facebook geblokkeerd omdat ik mezelf dus gephished had, en zij merken dat en dan vragen ze je om je account beter te beveiligen, ik heb de website eraf gehaald, ik wil er niets meer mee te maken hebben, dankje voor je antwoord

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#12 , 10 aug 2015 14:29

Ik begrijp ook niet goed wat er gebeurd is, maar de kans dat je hiermee verder in de problemen komt, is nihil, denk ik. Ik vermoed dat je één of andere template gebruikt hebt die lijkt op facebook, en als mensen daarop proberen inloggen, krijg jij een txt bestandje op je webspace met hun login en password. Iets in die zin? Dus een template met het specifieke doel fishing te ondersteunen.

Gewoon die template van je webspace flikkeren, nooit meer erop zetten en klaar. Niemand heeft schade ondervonden. Je hebt enkel de login en password van je vriend onderschept, die waarschijnlijk geen klacht tegen jou gaat neerleggen. In dat geval hoor je hier niets meer van als je die template niet meer gebruikt. Don't worry!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”