machtsmisbruik en schriftvervalsing agenten in het brusselse

conan300
Topic Starter

Re: machtsmisbruik en schriftvervalsing agenten in het bruss

#31 , 04 mar 2015 08:36

De melding is ontvankelijk verklaard. Het onderzoek loopt nu al 5 maanden. Er zijn nu eenmaal onderzoeksdaden nodig die je als privé persoon zelf niet kan stellen, zoals bv nagaan of agent Y effectief 2 weken met vakantie was toen ik begin juli uitgenodigd was om gehoord te worden. Het enige dat ik kan aantonen dat ik in die periode 2 keer naar het politiecommissariaat gebeld heb, via mijn eigen gedetailleerd factuur. De logs van die gesprekken heb ik dan weer niet. Nochtans allemaal indicaties dat de agenten het niet zo nauw nemen met de deontologische regels.

Vandaar dat het voor mij wel belangrijk is dat ik, of voor mijn part het OM, inzage krijgt in het onderzoek naar aanleiding van mijn klacht. Ik heb er trouwens twee ingediend. Een voor het gedrag van de agenten en een bijkomende na kennisname van het relaas van de feiten, toen er plots een derde agent op de proppen kwam.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#32 , 04 mar 2015 15:31

Maar nu weten we nog steeds niet waarom jij jezelf een bevoegd ambtenaar noemt, of hoe je het ook wil noemen.
In dacht dat voor verkeersinbreuken alleen de politie bevoegd is, en niemand anders.

giserke

#33 , 04 mar 2015 18:02

Maar nu weten we nog steeds niet waarom jij jezelf een bevoegd ambtenaar noemt, of hoe je het ook wil noemen.
In dacht dat voor verkeersinbreuken alleen de politie bevoegd is, en niemand anders.
Ik denk niet dat hij zich ooit een 'bevoegd' ambtenaar heeft genoemd. Wel ambtenaar.
Waarom gewoon ambtenaar, omdat een ambtenaar ook geacht wordt beëdigd te zijn en een vaststelling te doen. Een verklaring van een ambtenaar telt in theorie ook tijdens zijn vrijetijdsuren.

Of zijn verklaring tegen de politie dan ook juridisch stand houdt is een andere zaak. Hier is hij als particulier betrokken partij.
Als hij getuige zou zijn van een ongeval waar hij geen betrokken partij is, dan zal de rechtbank daar zeker rekening mee houden dat hij ambtenaar is.

De andere kant is dan ook waar, als hij als getuige optreed, en hij liegt voor de rechtbank kan hij zijn benoeming kwijt spelen.

Reclame

conan300
Topic Starter

#34 , 04 mar 2015 18:26

WIKI:
Een ambtseed is een eed die iemand aflegt die een openbaar ambt gaat bekleden. In de tekst van de eed wordt vaak gerefereerd aan trouw aan de grondwet en/of het staatshoofd van een land.
In België wordt de ambtseed nog afgelegd overeenkomstig de formule die vastgelegd werd op 19 juli 1831, en die luidt:
Ik zweer getrouwheid aan de Koning, gehoorzaamheid aan de Grondwet en aan de wetten van het Belgische volk.
Volgens de Grondwet is het inderdaad de Koning die de ambtenaren van het 'algemeen bestuur' benoemt, wat dus wil zeggen de ambtenaren die zich bevinden in het hoogste niveau van de federale overheidsdiensten.
De eed wordt afgelegd voor een rechter.

Beëdigde ambtenaren kunnen zijn: rechters, politieagenten, staatsveiligheid, gouverneurs, burgemeesters, belastinginspecteurs, allerhande andere inspecteurs,... zonder volledig te zijn.
Van deze personen wordt geacht dat ze steeds de waarheid hanteren en dat wordt zo ook aangenomen tot het tegendeel bewezen is.

lohabra

#35 , 06 mar 2015 19:31

Amai, ..... schromelijk verkeerd gedacht, dus. Je ziet zomaar eventjes 11 categorieën over 't hoofd :

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... e/101-art3" onclick="window.open(this.href);return false;
Artikel 3. Bevoegde personen

De personen bevoegd om toezicht uit te oefenen op de naleving van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer en de ter uitvoering daarvan genomen reglementen, zijn :

1° het personeel van het operationele kader van de federale en de lokale politie;

2° de ambtenaren en beambten van het Bestuur van het Vervoer te Land, van het Bestuur van de Verkeersreglementering en van de Infrastructuur, die met een mandaat van gerechtelijke politie belast zijn;

3° de ambtenaren en de beambten van de Regie der Luchtwegen, die met een mandaat van gerechtelijke politie belast zijn, binnen de grenzen van de luchthavens en van hun aanhorigheden;

4° de ingenieurs en conducteurs van Bruggen en Wegen en andere voor het toezicht op de openbare weg aangestelde beambten;

5° de ambtenaren en beambten van de provinciale wegendiensten, behalve het kantoorpersoneel;

6° het personeel aangesteld voor het bewaken en het bedienen van de in de openbare weg liggende bruggen, voor wat het verkeer op die bruggen en in de nabijheid ervan betreft;

7° het douanepersoneel bij de uitoefening van zijn dienst;

8° de officieren en agenten van de politie der spoorwegen, binnen de perken van hun territoriale bevoegdheid;

9° de conducteurs, controleurs en opzichters van de Algemene Dienst der Militaire Gebouwen, voor wat het gebruik van de militaire wegen betreft;

10° de eerstaanwezende ingenieurs-hoofden van dienst, de rijksingenieurs van Waters en Bossen, de brigadechefs en technische beambten van het Bestuur van Waters en Bossen, voor wat het verkeer op de boswegen van de Staat betreft;

11° het personeel van de Belgische militaire politie bij de uitoefening van zijn dienst, uitsluitend inzake de toepassing van artikel 4.1 tot 4.3;

12° het personeel van de maatschappijen voor gemeenschappelijk vervoer bij de uitoefening van zijn dienst, belast met een mandaat van gerechtelijke politie en uitsluitend inzake de toepassing van de artikelen 5 en de verkeersborden C5 met onderbord "Uitgezonderd 2+" of "3+", F17 en F18, 72.5 en 72.6, 25.1.2° en 6°, 62ter alsook 77.8.

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

TomAsselberghs

#36 , 09 mar 2015 10:41

Beste Conan300, wat is de uitspraak geweest van je dagvaarding ? Ik heb een gelijkaardige situatie, danku

Wuyts1991

#37 , 09 mar 2015 20:28

Ik denk niet dat er al een uitspraak is, feiten zijn recent.

conan300
Topic Starter

#38 , 11 mar 2015 11:42

Vandaag was het zitting. De rechter wil het onderzoek naar aanleiding van mijn klacht bij de korpschef en het comité P inkijken. Dus de zaak is uitgesteld naar juni.

Mijn gevoel zegt dat de discussie zal zijn of ik al geparkeerd stond of dat de agenten mij doen stoppen hebben. Al de rest (niet luisteren naar bevelen, gevaarlijke situatie) leek hij al ver overdreven te vinden. Als ik het minimumbedrag (30 euro) voor de parkeerovertreding krijg, so be it. Voor de agenten gaat het waarschijnlijk niet zo aangenaam zijn.

ddanck
Contacteer: Website

#39 , 11 mar 2015 12:15

Ik weet niet over welke parkeerovertreding het precies gaat, maar in geen geval is de minimumboete 30 EUR.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

giserke

#40 , 11 mar 2015 12:20

Ik weet niet over welke parkeerovertreding het precies gaat, maar in geen geval is de minimumboete 30 EUR.
30€ x opcentiemen + gerechtskosten.

ddanck
Contacteer: Website

#41 , 11 mar 2015 12:54

(opdeciemen dan)
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

conan300
Topic Starter

#42 , 09 aug 2015 01:25

Over de ganse lijn vrijspraak.

JPV
Juridisch actief: Ja

#43 , 09 aug 2015 07:27

Kan je het vonnis doorsturen, ik kan de persoonlijke gegevens eruit wissen.

WP002

#44 , 09 aug 2015 10:14

Over de ganse lijn vrijspraak.
Proficiat! Ik ben toch ook eens benieuwd om de details te lezen, als je het niet erg vindt.

giserke

#45 , 11 aug 2015 16:06

Het politie ambt is en blijft een rare stiel.
Je hebt het nodig, maar het probleem is dat het vooral de verkeerde mensen aantrekt die er niet in thuis horen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”