groot huurverschil - index

kwispel
Topic Starter

Re: groot huurverschil - index

#31 , 17 okt 2015 17:51

Bedankt, feit is: hij kon het niet voorzien in de overeenkomst gezien er maar 1 teller is. Hij mag al blij zijn dat het hier verhuurd is.
Mag of kan hij nu het contract aanpassen en kosten afzonderlijk zetten?

Stel: ik woon hier nog in januari en betaal braaf mijn 600 euro, dan komt hij vast bij mij en zegt ie: zeg, wij hadden toch 650 afgesproken vanaf nu? Is het dan zaak om hem een AS te sturen in de trend van: ik kan niet akkoord gaan met 650 euro omdat dit niet wettelijk is. Ik kan enkel akkoord gaan met een wettelijke indexering die legaal gezien ruimschoots onder het bedrag van 650 euro ligt ( en dan evt. correct bedrag invullen)?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#32 , 17 okt 2015 18:50

Jij moet niets sturen, als u verhuurder de huur wil verhogen moet hij een AS sturen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

kwispel
Topic Starter

#33 , 18 okt 2015 00:38

Volgens de letter van de wet heb je gelijk. Ik kan uitkijken naar iets anders en eens ik iets heb gevonden, kan ik proberen "bemiddelen", maar ik hou er rekening mee dat ik hier in januari nog kan zitten. Ze zullen dan zonder schriftelijke aanmaning verwachten dat ik plots 650 euro ga storten. Als ze dan slechts 600 zien, zullen ze de verwarming of electriciteit afzetten, iets beschadigen,...Het is klootjesvolk en ik weet: ik reageer nu niet zuiver rationeel, maar omdat ik ze intussen een beetje "ken". Ik zou dan ook willen weten hoe ik ze tijdig de mond kon snoeren.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#34 , 18 okt 2015 09:27

Ik zou dan ook willen weten hoe ik ze tijdig de mond kon snoeren.
Door naar de vrederechter te stappen.

Xenophon

#35 , 18 okt 2015 09:42

Waartegen ga je naar de vrederechter stappen? De verhuurder heeft nog niets gedaan en er staat niets op papier.

Eventueel verhuurder aanspreken, zeggen dat die verhoging niet wettelijk is en dat je voorstelt dat -als ze toch willen doorzetten- ze het op papier zetten en jullie daarna in verzoening verschijnen voor de vrederechter zodat die zijn licht er kan over laten schijnen.

Voor de rest: tot een overeenkomst komen om te verkassen, wetende dat geen van beide partijen er belang bij heeft om de zaken op de spits te drijven.

En volgende keer zorgen voor een goede overeenkomst en weten hoe het zit met opzegtermijnen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

kwispel
Topic Starter

#36 , 18 okt 2015 11:26

Tijdens het eerste betoog van vrijdag was het vooral een inspelen op mijn emoties. Je hebt vast al gehoord van de electriciteitsverhogingen en er is maar één teller, ik KAN het echt niet meer doen aan 600 euro, hoe zwaar ik het ook zou willen, ik KAN het echt niet meer doen, je MOET begrijpen, ik heb maandelijks ook mijn facturen te betalen aan gas, electriciteit en water en voor mij gaan die serieus omhoog, dus het is normaal dat je als huurder ook je steentje bijdraagt. Dus wat moet je doen? Stap naar je bank en verander de domiciëring. Op zich een geloofwaardig betoog gezien de wetgeving wel degelijk verandert. Ik denk dat een deel van de bevolking hier klakkeloos intrapt. Een vriend zei zelfs: je moet die mensen ook verstaan, voor hen wordt het leven ook duurder. Ik voelde me er zelfs ongemakkelijk bij als ik die puppy-oogjes zag smeken.

Los hiervan: in het huurcontract staat 600 all in. Geen verdere details. Er kan niet worden nagegaan wie wat gebruikt ( en uiteraard verbruikt een resto het merendeel). Hij beweerde zelfs dat ik "meer" verbruik dan de vorige huurder om zo mijn geweten een beetje te testen.
De vorige eigenaars van deze zaak gebruikten de bovenverdieping als opslagplaats voor hun bakken bier ed omdat ze weten dat het eigenlijk niet mag verhuurd worden, dus ze weten dat ze al heel blij mogen zijn dat iemand het laatste jaar braaf heeft betaald.

Misschien nog wat vragen:

losstaand van de huurprijs: de eigenaar heeft "spullen" van mij op zolder ( tassen) genomen en die verkocht zonder het aan mij te vragen. Hij komt daar in mijn gezicht ook eerlijk voor uit. Hij kende iemand die dit mooi zou vinden en heeft dit zonder schaamte aan haar verkocht. Ik heb hem gezegd dat ik dit niet duldde en hij begreep het probleem niet. Het betreft hier toch wel een waarde van meerdere honderden euro's.
Of die zo dom zou zijn om dit voor een vrederechter te herhalen, weet ik niet, maar is een opname met dictafoon iets waard voor het vredegerecht ( in dat geval mag iemand me ook een betaalbare dictafoon aanraden)

Ik zou tevens niet willen dat na mij iemand nog in deze situatie belandt. Ik ben niet van het principe "weg is weg", maar vind het wel degelijk belangrijk dat er niet nog iemand in deze situatie komt. Wat kan je daaraan doen?

Xenophon

#37 , 18 okt 2015 11:56

Iets wegnemen van iemand anders zonder diens toestemming heet diefstal. Daar moet je mee naar de politie, niet naar de vrederechter.

All-in contract betekent exact dat, emoties en dergelijke hebben daar niets mee te maken. Je kan eea opnemen en dat is niet verboden zolang je zelf aanwezig bent bij het gesprek maar de rechter beoordeelt de bewijswaarde. Als het pand niet geschikt is voor bewoning kan je klacht indienen bij de gemeente en vragen dat ze een vaststelling komen doen. Indien er voldoende strafpunten toegekend worden volgt onbewoonbaarverklaring. Steek er allemaal niet te veel tijd in. Wat me nog het meest verwondert is dat ze blijkbaar dat contract geregistreerd hebben.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

j.demoor

#38 , 18 okt 2015 12:10

“...De aangepaste huurprijs mag niet hoger zijn dan...:basishuurprijs vermenigvuldigd met het nieuwe indexcijfer en gedeeld door het aanvangsindexcijfer.De basishuurprijs is de huurprijs die volgt uit de overeenkomst...Het nieuwe indexcijfer is het (gezondheids)indexcijfer...van de maand voorafgaand aan die van de verjaardag van de inwerkingtreding van de huurovereenkomst.Het aanvangsindexcijfer is het indexcijfer...van de maand die voorafgaat aan de maand tijdens welke de overeenkomst is afgesloten.“(art.1728bis Burgerlijk Wetboek).

Voorbeeld:
Basishuurprijs = 1215,00 euro
Het nieuwe indexcijfer=gezondheidsindex juni 2011= 116,43(basis 2004)
Het aanvangsindexcijfer=gezondheidsindex maart 2004 = 113,05(basis 1996) x 0,8790 = 99,37(basis 2004)
De geïndexeerde huur vanaf 01 juli 2011=€ 1215,00 x 116,43/99,37 = 1423,59 euro.
De indexcijfers vindt u op:
http://economie.fgov.be/nl/modules/publ ... f_1994.jsp

“Art.6...Deze aanpassing...werkt slechts terug tot drie maanden voorafgaand aan die van het verzoek”(20 februari 1991 Woninghuurwet).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

kwispel
Topic Starter

#39 , 18 okt 2015 12:35

@J.demoor: u geeft een voorbeeld van een huurprijs die 200 euro stijgt. Vooraf was gesteld dat de 600 euro ongeveer max. 608 kan worden in januari. Daaruit zou blijken dat 650 niet onwettelijk is.
Ik wil ook geen "stappen" ondernemen om dan te horen te krijgen dat ik eigenlijk ongelijk had. Wat is de maximumprijs dat 600 in januari mag worden geïndexeerd? En vooral: mogen de voorwaarden naar een all-in formule ( kan niet anders vermits één teller) worden aangepast?

chantika

#40 , 18 okt 2015 12:46

Ik ga het voorbeeld niet na rekenen. Er is wel een beetje verschil in huurprijs. En de aanpassing gaat over meer dan 1 jaar. 2004 tot 2011.

We komen terug op die index aanpassing in januari vroeger kan niets juist berekend worden.

chantika

#41 , 18 okt 2015 12:58

Is niet toegelaten:
• met dezelfde huurder opeenvolgende contracten
van drie jaar sluiten (3+3...);
• op het einde van een overeenkomst van drie
jaar de bestaande huurvoorwaarden wijzigen.

En al zeker niet in de loop van een overeenkomst.

http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf

Nogmaals lees eens die link. Print blz 26 en 27 af voor onder de neus van de verhuurder te stoppen.

kwispel
Topic Starter

#42 , 18 okt 2015 13:13

Ok, maar als we de index van een contract nu berekenen, is het verschil 8 euro, dan kan dat in januari toch niet ineens 50 euro zijn? Ik veronderstel dat het enkele euro's kan schelen, maar sowieso is een huisbaas die NU al aankondigt dat het in januari van 600 naar 650 gaat toch sowieso al niet correct? ( als ik dat voorzichtig mag besluiten)

chantika

#43 , 18 okt 2015 13:33

Het kan inderdaad zijn dat de index wat meer gaat stijgen dan we de laatste jaren gewoon waren. Een aankondiging van indexatie gebeurd schriftelijk. De enige wettelijke manier om aan meer huur te geraken was. U een opzeg geven minimum 3 maand voor de vervaldag. Dan het pand aan iemand anders verhuren met een overeenkomst van 9 jaar. (niet 1, 2, of 3 jaar)

Opzeg is te laat en aanpassen mag niet. Dit nalezen op de link die ik gaf kan nog steeds. Blz 27. onderaan links.

kwispel
Topic Starter

#44 , 18 okt 2015 13:42

Inderdaad, maar is het mogelijk dat hij "nu" al weet hoeveel die index precies bedraagt? En is het mogelijk dat zoals u zegt het wat meer kan stijgen dan we gewoon waren tot aan 50 euro verschil? Lijkt me ook nogal een "rond" bedrag om het cru te stellen, zelfs al was het 48,9, dan nog zou die me geen 50 mogen vragen.
Je hebt natuurlijk de maatregelen van de nieuwe regeringen, maar werd ergens gemeld dat de huurindexering bijna 10 procent verhoging kan bedragen?

chantika

#45 , 18 okt 2015 13:56

Het kan best zijn dat hij ook over een glazen bol beschikt. Ik heb mijn glazen bol geraadpleegd maar er zat een beetje condens in. Je moet je niet ongerust maken. Je zit goed, meeste maatregelen gaan in na 1 januari.

Maar goed nieuws ik heb een site gevonden waar de glazen bol nog werkt.

http://www.plan.be/databases/17-nl-inde ... uitzichten

Terug naar “Huren”