Valse verhuurder

Mully Sculder
Topic Starter

Valse verhuurder

#1 , 20 okt 2015 16:29

Hallo,

Vanwege pesterijen in een vorig huurhuis door de vorige verhuurders/buren had ik mijn broer aangesproken om te vragen of het mogelijk was om zijn pand dat hij verhuurt te kunnen betrekken. De huidige huurster had een sociale woning gevonden, dus kwam goed uit. Uiteindelijk zag ik daar toch liever vanaf, maar de verhuurder/broer maakte zich kwaad, en ik besloot dan maar mijn mond te houden en er voor te gaan omwille van onze toch al zo goed als onbestaande band. Ook had ie toen een rechtszaak in het vooruitzicht over het hoederecht van zijn kinderen, en vond ie het een goed idee dat ik in zijn woning die hij verhuurt kwam wonen, zodat ie dat ook kon gebruiken tijdens de rechtszaak (ik zou bv dichter tot hem komen wonen om dichter bij mijn neefje en nichtje te kunnen zijn).

Het was al laat en donker toen ik even meeging om het huis te bekijken. Veel licht was er binnen niet, maar toch had ik al door dat het huis geen pretje zou worden. Ik merkte enkele dingen op die kapot/gebroken waren, maar vreemd genoeg werd er niet op gereageerd.

Eind Februari dropte hij me daar dan af, en was meteen ook weer weg. Pas dan merkte ik hoe erg het gesteld was met de woning. De boiler gaf enkel koud water, dus belde ik hem op, maar hij kon daar niet veel aan doen, zei ie. Ik vroeg hem die te repareren, en vlug, en daar reageerde ie nogal kinderlijk en ontwijkend op, dus beëindigde ik het gesprek. Niks meer gehoord.

Een dag ofzo later stuurde ik een sms met de vraag wat zijn rekeningsnummer is, zodat ik huur kon betalen, maar daar kwam nooit antwoord op, niks meer gehoord, dus kon ik niet betalen.

Voor alle duidelijkheid: Aangezien alles vrij snel moest gaan voor hem, heb ik geen huurcontract, en heb ik ook de kans niet gekregen om een waarborg te betalen, ook al had ik alles klaar staan.

Er kwamen nog defecten aan het licht, de volgende dagen;

*Een wentelraam op de 2de verdieping kon niet dicht, en zat blijkbaar volledig geforceerd, waardoor er een constante toestroom van koude lucht doorheen het huis tocht.

*Het raam op het gelijkvloers zit niet meer hermetisch ingesloten in de muur (waarschijnlijk door lichte verzakkingen van het huis ofzo), waardoor ik me probeer te behelpen met plakband om nog meer buitenlucht buiten te sluiten.

* Alles dat een afvoer nodig heeft, beland op het buitenkoertje, want de hoofdafvoerbuis buiten bestaat nu uit 2 afzonderlijke delen. Er is namelijk een stuk uit geslagen, heel zeker door de vorige huurster, want alles was een beetje verborgen. Het enige dat ik doe is de afwas. Al de rest qua sanitair moet ik voor buiten de deur gaan...

*Het grote raam in de keuken en de keukendeur (glas) zijn vrij rot en verouderd, waardoor ongedierte en koude vrij spel hebben. Ook het raam in de badkamer bestaat uit enkel glas en is al een tijd aan vernieuwing toe.

Enkele zaken die waarschijnlijk een stuk minder draagkracht hebben;

*Geen aansluiting voor wasmachine (was er wel was er gezegd)

*Het buitenkoertje ligt volledig opengebroken (er is geen enkel plat vlak, zelfs de rooster van het gootje ligt tussen de brokstukken), het muurtje is voor een deel ingestort, en wat ooit plamuur was aan de zijde van de buren ligt volledig op de grond. Ook ligt het vol oude spullen/materialen van de vorige huurders.

*De gasvuren zijn al jaren niet meer nagekeken (verklaart ook de boiler), maar ik kan dat niet bewijzen natuurlijk.

*Oude glazen ruit in de middendeur die keuken en woonplaats van elkaar scheidt, was langs één zijde volledig gebarsten. De eerste avond is daar een stuk uitgevallen toen ik voorzichtig die deur wou sluiten, waardoor ik nu met plakband alles samenhoud. Deze gebarsten ruit had ik trouwens aangewezen bij het 'bezichtigen' voor ik er kwam wonen, maar daar kwam geen reactie op. Ook dit heb ik via sms meegedeeld, maar ook geen reactie.

Zo is er nog vanalles mis, maar wie dit leest, heeft ondertussen wel al een bepaalde indruk gekregen, denk ik.

Al die tijd hoorde ik niks meer van hem, geen interesse. Tot zijn rechtszaak voorbij en 'gewonnen' was, en ie plots, eind Juni onaangekondigd voor mijn deur stond, ook al had ik al langer gezegd dat ie op zijn minst een bericht moet sturen als ie zou langskomen, maar dat interesseerde hem ook niet. Hij wou zijn geld, en maakte enkele sarcastische opmerkingen over mijn klachten over zijn woning, waardoor ik heel kwaad werd, en hem vroeg de woonst te verlaten, tot 3 maal toe.

Indien ik slim was geweest, had ik zelf in Februari/Maart stappen ondernemen via het gerecht of weet ik veel wat, ik ben er allemaal zo niet in thuis, maar ik wou dat niet doen, want ik had nog steeds wat aandacht voor het feit dat ie mijn broer was. Ook in mijn 2 vorige woningen heb ik daar nooit gebruik van gemaakt. Een beetje naïef van mezelf, geef ik toe, maar ik ben iemand die zijn energie moet verdelen, ben chronisch vermoeid. Ik betaalde nog steeds geen huur, deze keer uit protest voor al de wantoestanden.

In Juli kreeg ik dan de oproepingsbrief voor een minnelijke schikking. Ik kreeg de brief te lezen die broer had verstuurd om de aanvraag in te dienen, en daar stonden enorm wat onhebbelijkheden in die niet klopten, zoals bv die ruit die ik zou gebroken hebben enz...

Ik heb toen foto's genomen, ik heb toen zelf ook vanalles op papier gezet, en de zaken uit zijn brief 'gecorrigeerd'. Verder niks. Voor een advocaat had ik de fin. inkomsten niet, en ik vond het allemaal nogal zwaar beladen en overdreven van zijn kant. Ik had verder ook nooit ervaring met het gerecht, maar ik dacht dat het wel zou loslopen.

In Augustus was het zover. Broer negeerde me met een hartstocht, en bleef me verbazen. Broer kwam aan het woord bij de rechter, en vertelde zijn gekleurde versie, hij wou zijn geld, en hij wou mij uit het huis. De rechter vroeg me of ik ging betalen of niet, en natuurlijk was ik dat van plan, maar toen ik mijn deel van het verhaal wou vertellen, was er geen ruimte om te luisteren. Ik kreeg de kans niet om ook maar 2 woorden te zeggen, ik hield dan maar mijn mond en wou enkel maar de tijd in het huis uitzitten tot er een huisje voor me vrij zou komen elders, halverwege Januari. Via de rechter is half Januari nu ook de dag dat ik er uit moet. Allemaal niet zo fair, maar ik heb er niet zo veel problemen mee. Indien ik het me kon bekostigen om 2 verhuizingen op korte tijd na elkaar te bekostigen was ik al eerder naar een tijdelijke oplossing gaan zoeken. Sowieso zorg ik dat ik daar weg ben half Januari, zal er blij om zijn.

In zijn brief aan het gerecht stelde ie dat ie als "tegenprestatie" als ik zou huur betalen, de boiler zou fixen (beetje omgekeerde wereld volgens mij waar een plicht plots een tegenprestatie is), daar werd tijdens de zitting niet eens op gereageerd.

Toen we buitenkwamen, en broer nog enkele smakelijke beledigingen naar mijn hoofd slingerde, zei ie ook dat ik alle reparatie kosten zou betalen, en dat geeft me wel stress natuurlijk, ook al ben ik niet van plan andermans rotzooi te bekostigen + er is geen huurcontract.

Zijn vriendin vertelde me onlangs dat het vanaf de eerste avond dat ie me afdropte aan zijn pand, het zijn bedoeling was om mij te laten betalen voor alle herstellingen. Dat nieuws maakt het er niet beter op natuurlijk, ik heb het moeilijk zoiets te bevatten.

Ik betaalde huur, wat ie dus wou, en dacht dat ik nu van alle stress zou worden verlost. Herstellingen hoeven voor mij niet meer voor die korte tijd dat ik er nog ben, en de hoofdreden daarbij is wel degelijk dat ik broer liever niet meer in mijn buurt heb, ik ben van heel de toestand letterlijk ziek geworden. Via de boiler kwam er ook veel koude lucht binnen, en daardoor heb ik die nu helemaal ingepakt om koude te elimineren, ik laat het graag zo, want het is hier ijzig.

Maar nu stuurde hij in September een vrij agressief bericht dat ik hem data moest doorgeven zodat ie de boiler zou kunnen komen repareren. Ik was ziek en heb hem even afgewimpeld, geen zin meer.

Daarna stuurde hij nog eens, maar ik heb tot nu toe niet gereageerd, ik heb echt de fut niet meer.

Nu vroeg ik me af of ik verplicht ben hem toe te staan die boiler te repareren. Hij wil niet aanvaarden dat de woning in algehele slechte staat is, en dat ie best wel zal moeten renoveren, en ik wil gewoon dat ie me met rust laat (of verder negeert zoals ie aanvankelijk bezig was). Ik weet niet wat de gevolgen zijn als ik niet meer reageer of verhinder.

Kan ik ergens mijn verhaal doen, en hulp hierbij krijgen?
Ik ben momenteel echt aan het vechten voor mijn gezondheid.

Excuses voor het lange verhaal, maar ik zag geen mogelijkheid dit in te korten. Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 20 okt 2015 16:39

Als we alle andere zaken negeren, komt het er op neer dat u zich afvraagt of hij binnen mag voor die boiler te repareren?

Aangezien het om zijn eigendom gaat, is het antwoord absoluut ja. Dit dient wel in overleg te gebeuren, hij mag niet zomaar voor uw deur staan, maar u moet hem ook enkele redelijke momenten geven om dit te doen.

Reclame

Terug naar “Huren”