Hallo iedereen
Ik heb onlangs een boete op de MIVB gekregen omdat ik een ongeldig vervoerbewijs had. Dit betwist ik niet. In een mail naar de klachtendienst heb ik ook uitgelegd dat dit wel geheel per ongeluk was, ik heb namelijk wel een Buzzy Pass en moest in een buitenwijk van Brussel zijn waar ik normaal nooit kom. Daardoor zat ik op een bus van de MIVB zonder dat ik dit door had. Bij het opstappen heb ik dan ook zoals altijd mijn Buzzy Pass getoond, waarop de chauffeur geen commentaar gaf.
De klachtendienst gaf mij ongelijk.
Nu is mijn vraag aan jullie of het nuttig is om hiermee naar de ombudsdienst of de rechtbank te gaan.
In het jaarverslag van 2014 van de ombudsdienst heb ik soortgelijke gevallen gelezen en zij hebben wel allemaal moeten betalen. Echter, in het jaar 2007 was er ook zo één geval en hierbij heeft de ombudsman besloten dat alleen de toeslag van een biljet gekocht moest worden. Kan dit als precedent gebruikt worden?
Ik wil er ook nog bijzeggen dat ik helemaal geen zwartrijder ben, ik neem uitzonderlijk de MIVB en koop hiervoor altijd een ticket, dit was zelfs de dag daarvoor het geval. In die buurt van Brussel rijden er trouwens ook bussen van De Lijn dus als ik het geweten had zou ik deze wel genomen hebben.
Maar dit aanhalen bij de ombuds heeft ook geen zin aangezien hij altijd van te goeder trouw uitgaat.
Alvast bedankt voor de gegeven raad.