#15 , 26 nov 2015 18:45
Dat lijkt me een bloedlinke constructie (en ik zou iedereen afraden om zoiets te tekenen). De Immo had duidelijk de pen vast bij het opstellen van het contract en omzeilt de wettelijke bepalingen handig door contractueel vast te leggen dat u hen de opdracht tot bemiddeling geeft en bijgevolg de kosten betaalt.
Mogelijk is er een inbreuk op Art. 8 van het reglement van plichtenleer van de BIV (deontologie van de makelaar, een mooie contradictio in terminis maar soit...):
Voorafgaand aan de aanvaarding van elke opdracht, moet de vastgoedmakelaar aan zijn potentiële opdrachtgever een schriftelijk voorstel van overeenkomst voorleggen, dat aangepast is aan de uitoefening van zijn opdracht zoals die hem kan worden toevertrouwd door de potentiële opdrachtgever. Dit voorstel moet conform zijn met de toepasselijke normen en op een duidelijke en ondubbelzinnige wijze de verplichtingen van de partijen vastleggen, in het bijzonder met betrekking tot de berekenings- en betalingswijze van het ereloon.
De vastgoedmakelaar zal ervoor zorgen de aandacht van de potentiële opdrachtgever te vestigen op de essentiële elementen van de bemiddelings- of beheersovereenkomst die hij hem voorstelt af te sluiten. Indien de wet het aan de partijen oplegt, is de vastgoedmakelaar gehouden een schriftelijke overeenkomst af te sluiten.
Wanneer de wet van 14 juli 1991 betreffende de handelspraktijken en de voorlichting en bescherming van de consument alsook de besluiten genomen ter uitvoering van deze wet op de door de vastgoedmakelaar afgesloten overeenkomsten van toepassing zijn, zullen deze overeenkomsten de bepalingen ervan moeten eerbiedigen.
En u heeft geen overeenkomst met de makelaar, enkel met de verhuurder. Maar goed, hierover kan u klagen bij het BIV maar dat helpt u geen stap verder.
Begrijp ik het goed dat de verhuurder contractueel geen enkele mogelijkheid tot vervroegde beëindiging heeft?
Ik vind de bepaling van een in principe onbegrensde (enfin, tot 3 jaar) schadevergoeding nog altijd vrij onevenwichtig. Natuurlijk, indien vervroegde verbreking door de verhuurder contractueel onmogelijk is verandert dat de zaak.
Kan wel begrijpen dat een huurder met 5 honden geweigerd wordt, die zou er bij mij ook niet inkomen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.