Ik hoop dat iemand me hier wat mee kan helpen.
Half augustus heb ik een huis gekocht. Ik heb een verkoopovereenkomst getekend waarin ik duidelijk heb laten vermelden dat de koop enkel kan doorgaan mits ik een sociale lening kan krijgen voor minstens de koopsom. Ik heb een voorschot van 5.000EUR gestort op een derdenrekening.
De overeenkomst is getekend door mij en de makelaar (deze i.o.v. de verkoper).
Na taxatie/schatting is gebleken dat het huis ernstige gebreken heeft; dak en zolderverdieping moeten volledig vernieuwd worden alsook de vloer van het 1e verdiep. In het rapport van deze schatting staat dat ik slechts een lening kan verkrijgen voor 25.000EUR minder dan de koopsom. Én dat ik 60.000EUR verplicht extra moet ontlenen voor noodzakelijke werken.
Ik heb dit rapport aan de makelaar bezorgd (aangetekend), met melding dat ik geen lening krijg voor de koopsom, dus de koop niet kan doorgaan en ik af zie van de koop. Ook heb ik gevraagd om het voorschot terug te storten.
De makelaar reageert hierop dat het rapport niet correct is en dat het dak e.d. allemaal wel in orde is en dat ik zou moeten proberen om een lening te verkrijgen via een andere bankinstelling.
Ik heb duidelijk laten vermelden dat ik énkel via een sociale lening (van een bepaalde instelling) wil lenen. Lijkt het me duidelijk dat ik voldoe aan de opschortende voorwaarde. Ik heb nogmaals een aangetekend schrijven gedaan waarin ik dit alles vermeld en nog eens vermeld dat ik af zie van de koop en het voorschot wil teruggestort zien.
Na een week heb ik een aangetekend schrijven ontvangen met het "goede" nieuws dat de verkoper akkoord gaat om de woning te verkopen voor 25.000EUR minder (Hier heb ik nooit om gevraagd!) en dat ik een nieuwe overeenkomst moest tekenen. Wat ik niet gedaan heb.
Ondertussen heb ik geen interesse meer ik het huis door de vele onvoorziene werken en kosten. De makelaar is echter van mening dat ik nu wél een lening kan krijgen voor de herziene koopprijs en de koop dus moet doorgaan.
Ik ga niet akkoord en ben informatie gaan inwinnen bij mijn notaris, een andere makelaar en een juridische dienst. Ze hebben elk mijn compromis nagelezen en zeggen dat ik in mijn recht ben en het contract correct heb nageleefd.
In mijn laatste aangetekende brief, half november (!) heb ik de verkoper en de makelaar laten weten dat ik voldoe aan de voorwaarde en de koop dus niet doorgaat. Dat ik mijn voorschot binnen de 14 dagen wil hebben en ik anders verdere gerechtelijke stappen ga ondernemen.
Tot op heden geen enkele reactie hierop! We zijn ondertussen bijna 4 maanden na het tekenen v.d. compromis!
Ben ik nu echt genoodzaakt om naar een advocaat het stappen, hier geld in te steken zodat ik mijn voorschot terug krijg?
Het kan toch niet juist zijn dat ik het contract naleef en toch nog kosten overhoud door naar een advocaat te gaan!
Hoe ga ik hier het best mee verder? Kan ik naar het vredegerecht gaan? Daar het gaat om een bedrag van 5.000EUR.
Welke stappen kan ik nemen en ben ik volgens jullie correct?
Alvast super bedankt om dit te lezen, het is een hele boterham.

Groetjes!