Intentie tot ongeschikt verklaren

Xenophon
Juridisch actief: Ja

Re: Intentie tot ongeschikt verklaren

#16 , 04 dec 2015 07:51

:lol: Laat toch gewoon een electricien komen om die installatie op orde te stellen, laat ze keuren en klaar.

(en indien de huurders lastig zijn, wees hen indachtig wanneer het contract moet worden verlengd).
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#17 , 04 dec 2015 10:35

Een gasgeiser die amper 65 watt heeft om te ontsteken, heeft die een aarding nodig.
Dacht dat het om een elektrische geiser ging. Een gasgeiser heeft bij mijn weten toch geen elektrische ontsteking maar een ontsteking met drukknop.

sloeberken

#18 , 04 dec 2015 13:43

Een gasgeiser die amper 65 watt heeft om te ontsteken, heeft die een aarding nodig.
Dacht dat het om een elektrische geiser ging. Een gasgeiser heeft bij mijn weten toch geen elektrische ontsteking maar een ontsteking met drukknop.
In de pre historie was het met een drukknop en waakvlam, nu is het elektrisch of met een turbine en zonder waakvlam.
De turbine word aangedreven door het lopend water en levert zo stroom aan de ontsteking.
Deze zijn op gas, voor een grotere elektrisch boiler heb je een aparte elektrische leiding nodig, op een aparte zekering en is verplicht geaard te zijn.

Een geiser wordt ook wel een doorstromer of een doorstroomtoestel genoemd omdat het water opwarmt door het langs een warmtebron te laten stromen. In een geiser wordt het water meestal verwarmd door het gebruik van aardgas. Soms wordt er ook met propaan of butaan gebruikt. Bij een elektrische geiser wordt er een elektronische ontsteking gebruikt. In een geiser wordt het water pas opgewarmd wanneer er vraag naar is, dus wanneer de warmwaterkraan wordt opengedraaid. Hierin verschilt de geiser met de boiler, waar het warme water constant op temperatuur wordt gehouden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

lucas123
Topic Starter

#19 , 04 dec 2015 14:05

Ik weet het nu niet meer:
van Wonen Vlaanderen krijg ik volgend antwoord:
Klopt, De gecontroleerde woning moet niet voldoen aan het arei. Maar de Vlaamse Wooncode stelt wel dat klasse 1 toestellen dienen aangesloten te worden op een geaard stopcontact. En een stopcontact met pin moet geaard zijn, anders geeft dit een vals gevoel van veiligheid. Dus toestellen Klasse 1 mogen niet op een stopcontact zonder pin.
U bent verantwoordelijk als eigenaar voor uw woning en wordt hierop via de procedure op aangesproken. Voor eventuele afspraken met de huurder geldt de huurwet."
Ik antwoord daarop:
Maar toch nog even iets wat ik niet 100% snap:
als ik nu die stopcontacten in de slaapkamer vervang door stopcontacten zonder aardingspin en de huurder steekt een klasse 1 toestel steekt in een stopcontact zonder aardingspin in de slaapkamer, krijg ik dan toch strafpunten of is het dan niet meer mijn probleem, maar zijn probleem ?
Krijg als antwoord:
Als de bewoner zijn toestel klasse 1 elders in de woning kan gebruiken is er geen probleem. Indien er niet direct alternatieven zijn, is het aangewezen om toch geaarde stopcontacten te voorzien. Ik stel voor dat ik spoedig na de nodige werken, een hercontrole doe, omdat ik op dit moment de situatie niet volledig kan inschatten (ik ben nooit ter plaatse geweest). Als er dan toch nog problemen zijn, heb je nog tijd tot 20/02/2015 om ze op te lossen.
Er wordt dus het woord 'aangewezen' gebruikt. Er wordt niet exact op mijn vraag geantwoord: nl. krijg ik strafpunten igv...
Wat is het dus nu...heb hen al teruggemaild (wil iets op papier)...maar nog geen antwoord...
Reacties welkom

Zomaar een aarding bijsteken voor de slaapkamer is niet eenvoudig...overal gaten boren...

sloeberken

#20 , 04 dec 2015 14:16

Over welke toestellen gaat het hier in feite, klasse 1 toestellen zijn koelkast, diepvriezer, wasmachine, droogkast, vaatwasmachine, sommige verwarmingstoestellen, misschien een computer.
Is U huurder zijn toestellen die op een plaats staan waar ze niet horen te staan.
Zou gebruik maken van u bezoekrecht zodat je zelf kan zien wat er mis is. Indien er toestellen staan die zeker ergens anders kunnen geplaatst worden, ben je best dat u hun een AS stuurt, dat ze deze toestellen moeten plaatsen waar het voorzien is.
In een slaapkamer is het nooit verplicht om stopcontacten met aarding te plaatsen.

Xenophon

#21 , 04 dec 2015 14:17

'Ik ben nooit ter plaatse geweest'....en basis waarvan neemt hij/zij dan een beslissing die strafpunten toekent?
U bent verantwoordelijk als eigenaar voor uw woning en wordt hierop via de procedure op aangesproken. Voor eventuele afspraken met de huurder geldt de huurwet.
Dus u als eigenaar wordt aansprakelijk gesteld voor elke stommiteit die uw huurder kan uithalen, ook al gaat het om toestellen die helemaal niet voorzien werden door u? Sterk. Enfin, à la limite zou u de huurder aansprakelijk kunnen stellen indien die iets uitgespookt heeft tegen de overeenkomst in en u daardoor op kosten jaagt.

Kan het zijn dat het om verwarmingstoestellen gaat en dat er in de kamer geen andere verwarmingsmogelijkheid voorzien is (qua aansluiting) dan elektrische verwarming? Dan kan ik me er iets bij voorstellen want m.i. is een slaapkamer een woonruimte en dient daar in een aansluitmogelijkheid voor verwarming te worden voorzien.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

lucas123
Topic Starter

#22 , 04 dec 2015 14:32

Zou gebruik maken van u bezoekrecht zodat je zelf kan zien wat er mis is
Morgenmiddag ga ik langs met een electricien...maar ik moet natuurlijk zelf weten wat ik in die slaapkamer voor werken moet laten doen...
en Woning Vlaanderen stelt mij niet 100% gerust als ik de stopcontacten vervang door stopcontacten zonder aarding wat betreft strafpunten.(zie gesprek hierboven)...
Ik weet dus NIET wat ik die electricien morgen moet vragen mbt tot de slaapkamer...

Slaapkamer wordt verwarmd via centrale verwarming, dus niet elektrisch en er is geen water aan of afvoer...
zal dus wel computer of ijskast zijn of zo...

sloeberken

#23 , 04 dec 2015 14:36

Vertrouw op u elektricien Lucas, en maak u geen zorgen voor zo een kleinigheid. Verwittig zeker u huurder dat je voor geen gesloten deur staat, en als het kan via mail.

lucas123
Topic Starter

#24 , 04 dec 2015 14:44

maak u geen zorgen voor zo een kleinigheid
...maar wel iets dat de woning ongeschikt kan verklaren...en de controleur trekt zich misschien niets aan van de electricien..
Als ik zeker wil spelen zou ik aarding moeten voorzien...maar dan moet er (verdomme) overal misschien gaten geboord gaan worden
en vloeren uitgekapt...ik zie dat niet als kleinigheid...

Afspraak voor morgen is al goedgekeurd door huurder (heel de zaak is trouwens gestart nav huursubsidie.)

sloeberken

#25 , 04 dec 2015 15:01

Ja Lucas als huurder huursubsidie aanvraagt, komt ze zo wie zo een keuring. Kan u vertellen als dit overal in Vlaanderen moest gebeuren er 99% ongeschikt verklaart zouden worden. Vind het spijtig van u huurder, dat ze het zelf niet oplossen door de toestellen te verplaatsen.

Xenophon

#26 , 04 dec 2015 15:14

Als het gaat om toestellen die de huurder daar aangesloten heeft en weigert te verplaatsen en dat die toestellen de enige reden zijn voor de strafpunten dan zou ik er hem toch op wijzen dat hij het goed zelf bezichtigd heeft vooraleer het te huren en dat hij een fout maakt door daar dergelijke dingen te installeren, niet u. En dat u hem desgevallend aansprakelijk zal stellen voor de gevolgen daarvan.

sloeberken

#27 , 04 dec 2015 17:10

Als het gaat om toestellen die de huurder daar aangesloten heeft en weigert te verplaatsen en dat die toestellen de enige reden zijn voor de strafpunten dan zou ik er hem toch op wijzen dat hij het goed zelf bezichtigd heeft vooraleer het te huren en dat hij een fout maakt door daar dergelijke dingen te installeren, niet u. En dat u hem desgevallend aansprakelijk zal stellen voor de gevolgen daarvan.
Is ook in belang van de huurder, om zijn subsidie te verkrijgen.

bambipower

#28 , 04 dec 2015 17:25

uit ervaring weet ik dat het punten geven, cowboy werk is...

Toen ik een hercontrole liet doen, waren problemen opgelost, maar kwam er weer iets nieuw uit de bus. Iets wat totaal niet met vorige te maken heeft (had).

Probeer dus gewoon onder de 15punten te gaan, en streven naar 0 punten kan je proberen, maar of het lukt is iets anders.

ebonynoire

#29 , 04 dec 2015 20:48

Bij ons is de brandweer geweest al 3 keer voor hercontrole, telkens vinden ze nieuwe dingen en het duurt al 1 jaar! en ik kan mijn gebouw niet vrij krijgen. Dat wordt echt surrealistisch....

lucas123
Topic Starter

#30 , 06 dec 2015 09:46