Klinkt op het eerste zicht interessant, maar ik ben toch niet echt overtuigd. Je bent op dit moment ook verplicht om je richtingsaanwijzer te gebruiken als je een rond punt verlaat. Als het links pinken even rigoreus wordt opgevolgd als pinken bij het verlaten van het rond punt, dan is dit ook een maat voor niets. Wat ga je trouwens doen met die fameuze ronde punten met een dubbele rijstrook?Wat men in Frankrijk doet en ook hier begint opmars te maken, is naar links pinken zolang je van zin bent op het rond punt te blijven, en dan rechts te pinken als je afslaat. Persoonlijk vind ik het zo véél duidelijker dat een wagen die zich op het rond punt bevindt, nog op het rond punt zal blijven. Zeker aangezien volgens mij 75% van de chauffeurs NIET pinkt als ze het rond punt verlaten (waarbij je dan als een onnozelaar staat te wachten om voorrang te geven aan een wagen die dan toch afslaat), zou het verplicht links pinken zolang je op een rond punt bent, iets of wat voor meer duidelijkheid kunnen zorgen.
Lees wat ik schrijf: dit is geen "regel bij maken omdat de oorspronkeleijke regel niet gevolg wordt", dit is een regel bijmaken die er voor zorgt dat op een rondpunt mensen NOG duidelijker aangeven wat ze van zin zijn. Het zou het "impliciete" (ik pink niet naar rechts, dus je kan er van uitgaan dat ik op het rond punt blijf") vervangen door het "expliciete" (ik pink naar links dus ik blijf op het rond punt). Da's het grote verschil. Als het zinloos was, denk ik niet dat zowat iedereen in Frankrijk dit doet...Regels bij maken omdat de oorspronkelijke regels niet gevolgd worden is zinloos.
Hoe duidelijk wil je het? Ik geef géén richting aan, dus ik blijf op de rotonde. Ik doe immers ook géén richtingsverandering op dat moment! Meer handelingen, meer kansen op fouten. Waarom wil je net die "extra" duidelijkheid: omdat mensen de initiële regels niet opvolgen en men zich daar (terecht!) aan irriteert. Want dat is net je hele opzet; meer duidelijkheid zodat het verkeer vlotter kan verlopen, toch?Lees wat ik schrijf: dit is geen "regel bij maken omdat de oorspronkeleijke regel niet gevolg wordt", dit is een regel bijmaken die er voor zorgt dat op een rondpunt mensen NOG duidelijker aangeven wat ze van zin zijn. Het zou het "impliciete" (ik pink niet naar rechts, dus je kan er van uitgaan dat ik op het rond punt blijf") vervangen door het "expliciete" (ik pink naar links dus ik blijf op het rond punt). Da's het grote verschil. Als het zinloos was, denk ik niet dat zowat iedereen in Frankrijk dit doet...
Je hebt niet gelezen wat ik geschreven heb (of toch niet aandachtig): waarom doet men dit in Frankrijk? Niet omdat het overbodig is of minder duidelijk, zou ik zo denken. Lees mijn intiële antwoord nog eens: er is een IMMENS verschil tussen "ergens van uitgaan" en "zeker weten dat". Dat is het grote verschil!Hoe duidelijk wil je het? Ik geef géén richting aan, dus ik blijf op de rotonde. Ik doe immers ook géén richtingsverandering op dat moment! Meer handelingen, meer kansen op fouten. Waarom wil je net die "extra" duidelijkheid: omdat mensen de initiële regels niet opvolgen en men zich daar (terecht!) aan irriteert. Want dat is net je hele opzet; meer duidelijkheid zodat het verkeer vlotter kan verlopen, toch?
Neen! Dat is net mijn punt! Wie nu geen richting aangeeft, zal in héél erg veel gevallen TOCH afslaan, waardoor mensen het rond punt niet oprijden, terwijl ze dit toch zouden gekund hebben. Met andere woorden: het verkeerd wordt belemmerd. Mensen "gaan er van uit" dat de bestuurder op het ronde punt blijft, terwijl dit niet zo is. Als mensen links blijven pinken op het rond punt, weten mensen tenminste ZEKER dat ze op het rond punt blijven.Zie ook de opmerking van Lanox; wie nu geen richting aangeeft bij het verlaten, gaat dat ook niet doen om aan te geven dat hij er net niet af wil.
Irrelevant: de wagen die moet invoegen heeft NOOIT voorrang. Pinken of niet, speelt totaal geen rol.Lichtjes offtopic: geef je op de oprit van de snelweg ook richting aan naar rechts, tot je besluit in te voegen en daarna overgaat naar richting aangeven naar links? Dat zou het NOG duidelijker maken voor de mensen op de snelweg en dan mindert het onnodig plaats maken ook.
Ik ondervind in Frankrijk iedere keer weer hoeveel duidelijker dit systeem is. Het is inderdaad niet omdat de Fransen het doen, dat het beter is. Het is omdat je gewoon ZIET dat het werkt, dat het beter is. Punt.'t is niet omdat de Fransen het doen (het rotonde verhaal), dat het een prima maatregel is.