Hulp bieden

Kleintjuuh
Topic Starter

Hulp bieden

#1 , 13 dec 2015 13:17

Hallo, Ik zit met enkele vragen,..
Ik en mijn vriend wonen in een huurwoning in Belgie, ik zou graag een goede vriendin voor 2 maanden hier willen laten wonen. Ze is van plan naar nederland terug te verhuizen maar we willen voor haar op deze manier een beetje geld recupereren zodat ze een betere start kan hebben. ze heeft geen schulden. Ik zelf heb nu werkeloosheidsuitkering maar zicht op werk.. Ben ik verplicht mijn huurbaas te verwittigen voor het korte verblijf als ze haar domiciel hier zet? krijgt hij daar bericht van? en hoe zit het dan met mijn uitkering?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 13 dec 2015 14:37

U hoeft u verhuurder niet te verwittigen, voor u uitkering zal het ook geen gevolgen hebben, daar je reeds ingeschreven staat als samenwonende met u vriend.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Kleintjuuh
Topic Starter

#3 , 13 dec 2015 14:47

De huurbaas zal hier ook geen bericht van krijgen dan?

Reclame

eylis

#4 , 13 dec 2015 14:56

van wie zou de huurbaas dat bericht dan wel krijgen? De dienst bevolking van een gemeente houdt zich daar niet mee bezig. Er is ook geen enkele reden om dat te doen. Strikt genomen is dat alleen jouw zaak en van diegene die zich bij jou (tijdelijk) domilieert. Als de huisbaas daar overigens een vraag over stelt heeft ben je zelfs niet veprlicht daar gedetailleerd op te antwoorden. Je hebt een logé. Dat is alles. En haar naam moet je zelfs niet vertellen. Dat behoort tot je persoonlijke privésfeer.

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#5 , 13 dec 2015 15:54

Met dien verstande dat de extra 'logé' niet boven de eventueel contractueel vastgelegde bewoningscapaciteit van het pand mag gaan. Indien het een klein appartement is met 1 slaapkamer zou de verhuurder terecht een probleem kunnen maken. Een verblijf van enkele maanden is niet logeren, dat is inwonen en ze zal er ook haar domicilie moeten plaatsen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Kleintjuuh
Topic Starter

#6 , 13 dec 2015 17:22

Het is voor 2 maanden .. we zijn nu met 2 en hebben een huis met 3 slaapkamers

sloeberken

#7 , 13 dec 2015 17:25

Het is voor 2 maanden .. we zijn nu met 2 en hebben een huis met 3 slaapkamers
Zie nergens een probleem, of de nieuwe inwoner zou moeten schulden hebben of een uitkering.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

j.demoor

#8 , 15 dec 2015 11:50

“Art.1728.De huurder is tot twee hoofdverplichtingen gehouden :1° Het gehuurde te gebruiken als een goed huisvader, en volgens de bestemming welke bij het huurcontract daaraan gegeven is, of volgens die welke, bij gebreke van overeenkomst daaromtrent, naar gelang van de omstandigheden vermoed wordt;2° De huurprijs op de bepaalde termijn te voldoen.”(Burgerlijk Wetboek)

De huurder is vrij in zijn huurwoning te ontvangen wie hij wil,al dan niet met overnachting en domiciliëring,mits inachtneming van de wooncapaciteit van het pand.

“Art.7.§ 1. Iedereen die zijn hoofdverblijfplaats wil vestigen in een gemeente van het Rijk of deze wil overbrengen naar een andere gemeente van het Rijk moet dit aangeven aan het gemeentebestuur van de gemeente waar hij zich komt vestigen. Als de hoofdverblijfplaats overgebracht wordt binnen dezelfde gemeente of naar het buitenland gebeurt de aangifte in de gemeente waar de persoon ingeschreven is.”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister).

“Art.16.§ 1. De bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een FEITELIJKE situatie, dat wil zeggen de vaststelling van een effectief verblijf in een gemeente gedurende het grootste deel van het jaar. Deze vaststelling gebeurt op basis van verschillende elementen, met name de plaats waarheen de betrokkene gaat NA zijn beroepsbezigheden, de plaats waar de kinderen naar school gaan, de arbeidsplaats, het energieverbruik en de telefoonkosten, het gewone verblijf van de echtgenoot of van andere leden van het huishouden.…”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister).

“Art.7.De overtredingen van de voorgaande artikelen, van de besluiten tot uitvoering ervan en van de in artikel 5 bedoelde gemeentelijke verordeningen worden gestraft met een geldboete van zesentwintig tot vijfhonderd euro...”(19 JULI 1991. - Wet betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”