failisement curator

Krakot
Topic Starter

failisement curator

#1 , 04 jan 2016 11:29

Zonder namen te noemen .

Een vroegere vriend zijn onderneming is failliet gegaan ( heeft de boeken zelf neergelegd ) .
Een andere kameraad die deze persoon kent heeft me dat verteld en verteld me zo af en toe nog wat dingen omdat ik van deze zaakvoerder ooit zelf het slachtoffer ben geweest financieel.
Nu heb ik enkele vragen hierover.

Indien er een curator aangesteld word en ter plaatse gaat komen wil dit dan zeggen dat die man met zijn zaak toch schulden heeft ?
In de tijd dat ik nog kameraad was met die oplichter had ik er weet van dat hij altijd zegde dat ze hem niet zoveel konden maken indien zijn zaak niet zou renderen want hij had nog rekeningen in Australië staan .

Nu aangezien ik heb gelezen wie die curator is en die man mij in het verleden financieel enorm bedrogen heeft loop ik met het idee rond die curator hiervan op de hoogte te brengen .
Kan dit nuttig zijn of niet om dit aan die curator te melden dat die man waarschijnlijk rekeningen heeft in Australië ?

Natuurlijk weet ik dat men ook via internet de jaarrekeningen kan raadplegen .

Hoe kan men zien hoeveel schulden deze firma heeft ?
Ik lees bij het jaartal schulden en schulden op meer dan één jaar toch een bedrag van 500 000 euro in het boekjaar en het vorige boekjaar 550000 .
De schulden die de firma heeft moet ik die dan aflezen op het boekjaar ?

Bedankt alvast .

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 jan 2016 11:48

Indien er een curator aangesteld word en ter plaatse gaat komen wil dit dan zeggen dat die man met zijn zaak toch schulden heeft ?
Neen daar de curator op dit ogenblik van de PV van inventaris nooit weet of er schulden zijn, er worden ook faillissementen uitgesproken zonder schulden.
Nu aangezien ik heb gelezen wie die curator is en die man mij in het verleden financieel enorm bedrogen heeft loop ik met het idee rond die curator hiervan op de hoogte te brengen .
Kan dit nuttig zijn of niet om dit aan die curator te melden dat die man waarschijnlijk rekeningen heeft in Australië ?
Neen want je kan je baseren op roddels, je heeft geen enkel bewijs ervan, het enige wat je er mee kan hebben is je enorm belachelijk maken.
Hoe kan men zien hoeveel schulden deze firma heeft ?
Dit kan je onmogelijk ergens zien, daar de jaarrekeningen altijd meer dan een jaar oud zijn, en die kunnen bewerkt zijn als het slecht gaat.

Ik lees bij het jaartal schulden en schulden op meer dan één jaar toch een bedrag van 500 000 euro in het boekjaar en het vorige boekjaar 550000 .
De schulden die de firma heeft moet ik die dan aflezen op het boekjaar ?

Maar man toch zo leest men geen balans hoor, je moet ook kijken naar de activa en andere punten die tegen over de schulden staan!

Een zaak die 500.000€ schulden heeft maar een activa van 10.000.000€ heeft dan is dit een zeer rijke vennootschap.

Daar dit bedrijf een jaar rekening neerlegt, is dit een vennootschap en is die bepaalde man slechts een zaakvoerder, dus hij zal zeker gerust slapen als het een BVBA is en als hij centen heeft in Australie dan heeft men daar niks aan !

Een vennootschap is een rechts persoon en de zaakvoerder kan aandeelhouder zijn en dan is hij meestal niet aansprakelijk voor de schulden van de vennootschap.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”