Huur van korte duur - vervroegde opzegging.

scorpioen
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huur van korte duur - vervroegde opzegging.

#1 , 12 jan 2016 13:27

Kan de huurovereenkomst van korte duur die onder de toepassing van de Woninghuurwet valt een bepaling bevatten die partijen toelaat om de huur vroegtijdig te beëindigen?

Het Hof van Cassatie heeft voor het eerst uitspraak gedaan over deze problematiek.

Zie Cass., 18 december 2015, http://jure.juridat.just.fgov.be/pdfapp ... 20151218-3

L'article 3, § 6, des règles particulières aux baux relatifs à la résidence principale contenues dans l'article 2 de la loi du 20 février 1991 dispose, en son alinéa 1er, que, par dérogation au paragraphe 1er, un bail peut être conclu, par écrit, pour une durée inférieure ou égale à trois ans et, en son alinéa 2, que ce bail n'est pas régi par les dispositions des paragraphes 2 à 5.
Il ne résulte ni du texte de cette disposition légale ni de son caractère impératif qu’est prohibée toute clause autorisant le preneur à résilier anticipativement un bail relatif à sa résidence principale conclu pour une durée inférieure ou égale à trois ans.

Het Hof zegt dat dergelijke clausule die de huurder toelaat de huurovereenkomst vroegtijdig te beëindigen niet in strijd is met de wet.

Het blijft (voor mij) nog een vraag hoe het nu zit met een dergelijke clausule die ook de verhuurder toelaat de huurovereenkomst vroegtijdig te beëindigen. Waarom zegt het Hof van Cassatie uitdrukkelijk 'le preneur', terwijl dit, gelet op het middel in cassatie, niet nodig was, en cassatie ook had kunnen zeggen 'les parties'?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 12 jan 2016 14:02

Voor de verhuurder is er geen mogelijkheid, om vervroegd op te zeggen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#3 , 12 jan 2016 20:29

@scorpioen: Hartelijk dank voor de post, dit is een kwestie waar ik al meer dan eens over nagedacht en gedebatteerd heb; ik begrijp evenwel eveneens niet waarom het Hof schijnbaar dergelijke asymmetrie inbouwt in de vervroegde opzegmogelijkheden (en een linguïstische slip of the pen in hun arresten lijkt me al helemaal onwaarschijnlijk). Indien men aanvaardt dat het principe van contractvrijheid kan spelen bij afwezigheid van een expliciet verbod dan lijkt me de logische consequentie dat deze vrijheid voor beide partijen mogelijk dient te zijn.

Het bovenstaande gezegd zijnde: waar ik woon (Brussel) is het haast onmogelijk om nog een standaard 9-jarig contract te sluiten. De verhuurders (en het hellegebroed genaamd immomakelaars) pushen systematisch kortlopende overeenkomsten met halfineengeflanste opzegclausules die de woonzekerheid de facto nogal uithollen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

KJ86

#4 , 12 jan 2016 22:43

Verhuurders hebben heel veel rechten verloren.
Voor de huurwet van 1991 kon alles en had de huurder geen enkele woonzekerheid. Huurcontracten werden aangegaan voor een jaar en konden jaarlijks opgezegd worden. Voor dat de overheid zich er mee ging bemoeien, hadden we eigenlijk een huurmarkt die over het algemeen betaalbaarder was.
Ik heb over het algemeen geen problemen met de strenge regulering van de overheid.
Het drijft immers de prijzen omhoog en zorgt ervoor dat huurders snel overgaan naar de aankoop van een eigen woning, hetgeen de waarde van vastgoed stimuleert. Vraag en aanbod!
Het blijft natuurlijk een evenwichtsoefening. We kunnen ook in situatie terechtkomen waarin huren door de jonge mensen gewoon wordt overgeslagen. Als je enkel nog aan arme mensen kunt verhuren, moet het voor mij ook niet meer.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 jan 2016 22:56

Ik heb hier net twee contracten van 2007 en 2010 ( spijtig genoeg met de namen erbij)
Ongelofelijk wat daar nog instaat.

sloeberken

#6 , 12 jan 2016 23:35

Er zijn door omstandigheden veel te veel uithuiszettingen, dit is slecht voor de verhuurder en de huurder.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”