Laattijdige registratie huurcontract

Erwin123
Topic Starter

Laattijdige registratie huurcontract

#1 , 21 jan 2016 14:10

Hallo,

een huurcontract voor 9 jaar met plaatsbeschrijving werd ondertekend door huurder & verhuurder op 07/08/2015 met ingang per 01/09/2015.
Dit contract werd per e-mail verzonden op 21/09/2015 (dus binnen de 2 maanden) aan het registratiekantoor voor registratie.
Op 30/11/2015 antwoordt het registratiekantoor (per e-mail) dat dit contract niet kan geregistreerd worden omwille van ontbrekende rijksregisternummers van zowel huurder als verhuurder.
Op 10/12/2015 wordt het aangepast contract (manuele toevoeging van rijksregisternummers + paraf van zowel huurder als verhuurder) teruggestuurd naar het registratiekantoor per e-mail.
Op 17/01/2016 heeft de verhuurder zich persoonlijk gericht tot het registratiekantoor en werd het contract ter plaatse geregistreerd.

De huurder wil nu opzeggen en beweert dat hij geen 3 maanden vooropzeg, noch 3 maanden schadevergoeding (opzeg gedurende het 1ste jaar) zal betalen aangezien het contract niet binnen de 2 maanden geregistreerd werd.

Mijn vraag: werd dit contract juridisch tijdig geregistreerd, rekening houdend dat de verhuurder het op tijd heeft aangeboden maar door omstandigheden (zie hierboven) en laattijdige reactie van het registratiekantoor het uiteindelijk pas op 17/01/2016 gergistreerd werd ?
Kan de verhuurder de 3 maanden vooropzeg en de 3 maanden schadevergoeding eisen ?

Met dank,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86

#2 , 21 jan 2016 14:20

Als de huurder u vandaag laat weten dat hij vertrekt, is hij nog altijd 4 dagen te laat. Als hij het voor de 17de heeft laten weten, denk ik dat je er niet veel aan gaat kunnen doen.

Xenophon

#3 , 21 jan 2016 14:25

(Uitgaande van een 9-jarig contract voor hoofdverblijfplaats)

Art. 3 §6 woninghuurwet:

[Zolang het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn
van twee maanden bedoeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek
der registratie-, hypotheek- en griffierechten, zijn zowel
de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in
het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing.]

Maar het huurcontract werd geregistreerd, weliswaar buiten termijn maar indien voordat de huurder vervroegd opzegde heeft deze m.i. dus geen poot om op te staan wegens te laat.

Alss hij natuurlijk voor de 17e opzegde dan hangt u.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

Erwin123
Topic Starter

#4 , 21 jan 2016 14:31

De huurder heeft nog niets laten weten, dus als ik het goed begrijp is het geregistreerde contract rechtsgeldig (ondanks te late registratie) ?

Xenophon

#5 , 21 jan 2016 14:39

Ja.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

sloeberken

#6 , 21 jan 2016 15:34

Op 30/11/2015 antwoordt het registratiekantoor (per e-mail) dat dit contract niet kan geregistreerd worden omwille van ontbrekende rijksregisternummers van zowel huurder als verhuurder.
Hier is het registratiekantoor in de fout gegaan. Het rijksregisternummers is niet verplicht te vermelden in huurcontract.

Verplichte vermelding
De verplichte vermeldingen hebben betrekking op de identiteit van de verhuurder en de huurder. Voor natuurlijke personen moeten in het huurcontract de volgende gegevens worden opgenomen:

familienaam
eerste twee voornamen
geboorteplaats
In tegenstelling tot de oude wetgeving zijn dus de tweede voornaam en de geboorteplaats en geboortedatum verplicht op te nemen. U kan deze gegevens terugvinden op de identiteitskaart.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Erwin123
Topic Starter

#7 , 21 jan 2016 15:53

Dit was de reactie van het registratiekantoor:

Geachte,

We kunnen het door U aangeboden huurcontract in zijn huidige toestand niet registreren. We hebben onvoldoende identificatiegegevens voor U en huurder(s). WETTELIJK VERPLICHTE VERMELDINGEN OP EEN HUURCONTRACT SINDS EEN JANUARI 2013

Gelieve het contract opnieuw aan te bieden, met minstens volgende identificatiegegevens:

Familienaam en officieel gespelde voornaam, geboortedatum, rijksregisternummer achteraan uw identiteitskaart , huidig officieel adres.

ONVOLLEDIGE CONTRACTEN MOETEN EERST WORDEN AANGEPAST !

Met de meeste hoogachting,

mava105
Juridisch actief: Nee

#8 , 21 jan 2016 15:59

Heb mei 2013 nog een contract laten registreren zonder rijksregisternummers en toch gewoon uitgevoerd en afgestempeld zonder vragen.
In welke wet is dit terug te vinden?

sloeberken

#9 , 21 jan 2016 16:08

De wet is niet verstreng op 1 januari 2013 maar op 1 januari 2014, en enkel dat beide voornamen, geboorte datum en plaats moeten vermelden, zoals ik hier boven vermeld heb.
Rijksregisternummer niet verplicht. Heb er een geregistreerd 5 maand geleden, zonder rijksregisternummer en zonder probleem.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Xenophon

#10 , 21 jan 2016 16:15

Sloeberken heeft gelijk, het staat overigens ook zo op de homepage van Financiën.

De reden dat ze lastig doen is dat hettegenwoordig ingescand wordt en in uw persoonlijk fiscaal dossier (en dat van de huurders) zichtbaar wordt. Om het in de toepassing te registreren en toe te wijzen hebben ze het RRN nodig. Indien dat er niet is dan kan het manueel opgezocht worden maar in sommige kantoren vindt men dat teveel werk....

Die 'MyRent' toepassing waarbij men in principe vanuit zijn luie stoel een scan van de overeenkmst kan registreren werkt overigens voor geen meter. Ik schrijf zelf mijn RRN op de overeenkomst en vraag het ook aan mijn huurders, ondanks het feit dat de privacycommissie daar blijkbaar lastig rond doet. Nog geen geklaag gehad tot op heden.

Terug naar “Huren”