Mag ik een hond houden in mijn eigen koop appartement?

Willyvst
Topic Starter

Mag ik een hond houden in mijn eigen koop appartement?

#1 , 22 jan 2016 18:48

Kan men ons verbieden een hond te houden in onze eigen koop appartement? Ik heb eens ergens gelezen over dat het in de basisakte van het hele gebouw moet staan dat er huisdieren gehouden mogen worden. Hoe zit dat juist, en wat als het niet in de basisakte staat en men voegt het er later aan toe bij meerderheid van de bewoners en wij zijn het daar niet mee eens, moeten wij dan onze hond weg doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WP002

#2 , 22 jan 2016 19:15

Er is geen enkel reglement dat u verbiedt een hond te houden. Er zijn wél tal van reglementen die aangeven dat u geen overlast mag veroorzaken t.o.v. uw buren. Of dat met een hond is, een boa constrictor of een ghettoblaster, doet niet terzake. Een beding in de basisakte dat er geen honden mogen worden gehouden, is nietig.

Fabi

#3 , 18 feb 2016 13:30

Bij mijn zus mag dit niet! De syndic verbied dit,ook al ben je eigenaar, best even navragen hoor!

groeten.

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 feb 2016 13:36

Bij mijn zus mag dit niet! De syndic verbied dit,ook al ben je eigenaar, best even navragen hoor!
Syndicus mag verbieden zoveel hij wil, maar dit mag niet tegen de wet in gaan. Als de hond geen overlast veroorzaakt, gaat een rechter nooit oordelen dat de eigenaar van het appartement deze moet wegdoen, ook al zou dit door de syndic verboden zijn.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mjers

#5 , 18 feb 2016 14:21

groeten.
De sindicus heeft geen belissingsrecht en mag dit bijgevolg niet verbieden. Het antwoord van WP002 is betrouwbaar.
Als uw zus een hond wil kopen, dan is dit toegelaten. Ongeacht de mening van de syndicus.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 feb 2016 21:13

Opgelet in een appartementsgebouw moet u als eigenaar drie documenten hebben gehad - basisakte - reglement gebouw en indien het er is huishoudelijk reglement.
Syndicus kan niet verbieden maar moet wel de regels laten opvolgen. Dus een ingebrekestelling kan.
Rode ramen laten installeren terwijl er metaalgrijs in basisakte staat.
Schotelantennen bevestigen tegen voorgevel
enz enz daar kan de syndicus wel in tussenkomen.
OF de syndicus bij huisdieren het zal halen daarvoor verwijs ik naar bovenstaande antwoorden.

Terug naar “Kopen”