Ik had een vraagje ivm met mijn huurcontract. Wij zitten in een 3-6-9 met ingang van 01/01/2014, hebben onze opzeg gegeven 20/09/2015 dus ons contract eindigt op 31/01/2016. Het contract is normaal gezien geregistreerd.
Ik had twee vraagjes ivm met dit:
1. gezien we de volledige twee jaar hebben uitgehuurd, is de schadevergoeding in dit geval gelijk aan 1 maand huur of 2 maand huur?
2. In ons huurcontract staat volgend artikel ivm de wederverhuringsvergoeding:
Nu dit artikel in onze huurovereenkomst lijkt me eigenlijk in strijd met artikel 5ter van de Woninghuurwet waar uitdrukkelijk vermeld staat dat kosten voor bemiddelingen door derden niet kunnen doorgeschoven worden op de huuder.Bij de ontbinding van de huurovereenkomst ten laste van de huurder zal deze aan de verhuuder gehouden zijn een forfaitaire en onveranderlijke schadevergoeding van drie maanden huurgeld (zoals van toepassing op het moment van de ontbinding) te betalen (boven op de huur en kosten), onverminderd alle overige rechten van de partijen zoals de kosten voortvloeiend uit de ontbinding (plaatsbeschrijving, ereloon bemiddeling makelaar, enz.) en de eventuele huurschade. De partijen komen overeen, wat de huurder uitdrukkelijk aanvaardt, dat in voorkomend geval zij thans overeenkomen dat de huurder voor de betaling van het ereloon van de makelaar voor een nieuwe huurovereenkomst onweerlegbaar zal worden beschouwd als zijnde de opdrachtgever van de bemiddelingsopdracht in de zin van artikel 5ter van de Woninghuurwet zodat hij dan ook de schuldenaar is van dat ereloon.
Iedere grove tekortkoming ten laste van de huurder aan zijn verplichtingen rechtvaardigt de vordering tot ontbinding.
Hoe het verwoord staat in ons contract echter wordt gezegd dat wij dus de opdrachtgever van de makelaar worden... Maar is dit wettig? Is dit niet een poging tot het omzeilen van artikel 5ter?
Alvast bedankt voor enige input!
-Tom