Trouwen, maar niet hetzelfde domicilie-adres

sharky1
Topic Starter

Trouwen, maar niet hetzelfde domicilie-adres

#1 , 29 sep 2008 10:06

Kan men trouwen, maar voor de één of andere reden een ander domicilie-adres hebben? Zo ja, wat gebeurt er dan met de persoonsbelasting? Wordt dat dan apart berekend?
enjoy life

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 29 sep 2008 15:28

Indien van een getrouwd koppel , de echtgenoten een verschillend domicilie-adres hebben , worden zij als ' feitelijk gescheiden ' gezien. Dit geeft heel wat gevolgen , ook dus voor de belastingen , waar je apart wordt belast.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Rebel-with-a-cause

#3 , 29 sep 2008 16:20

Art. 213 B.W. luidt als volgt : "Echtgenoten zijn jegens elkaar tot samenwoning verplicht; zij zijn elkaar getrouwheid, hulp en bijstand verschuldigd."

Voor de belasting wordt men slechts aanzien als 'feitelijk gescheiden, het jaar volgend op die feitelijke scheiding. (men bekijkt de situatie op 1 januari)
Feitelijk gescheiden zijn kan men enkel wettelijk verkrijgen via de vrederechter.

Reclame

wanton

#4 , 29 sep 2008 16:53

Feitelijk gescheiden zijn kan men enkel wettelijk verkrijgen via de vrederechter.

Wat betekent dat ? Leg uit.

Feitelijk gescheiden is een situatie op basis van 'feiten' , nl. de twee personen wonen niet meer op hetzelfde adres.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Rebel-with-a-cause

#5 , 29 sep 2008 22:53

Wat betekent dat ? Leg uit.

Feitelijk gescheiden is een situatie op basis van 'feiten' , nl. de twee personen wonen niet meer op hetzelfde adres.
De situatie waarbij je 'feitelijk gescheiden' leeft is maar wettelijk en ongevaarlijk ingeval er verdere procedures komen als dit verkregen werd via de vrederechter. Als je die machtiging niet verkregen hebt, ben je in overtreding van de eerder genoemde wet. Dit kan dan aanzien worden als een reden van onherstelbare ontwrichting met het risico om onderhoudsgeld voor de behoeftige echtgenoot te moeten betalen.

Lex

#6 , 30 sep 2008 10:35

Art. 213 B.W. luidt als volgt : "Echtgenoten zijn jegens elkaar tot samenwoning verplicht
In de regel dient onder 'samenwonen' te worden verstaan,het onder hetzelfde dak samenleven van twee of meer personen die een gemeenschappelijke huishouding hebben.'Samenwonen' onderstelt een feitelijke toestand en de omstandigheid dat die personen in de bevolkingsregisters op hetzelfde adres zijn ingeschreven,is niet doorslaggevend.(Cass. 10 mei 1993,J.T.T. 1994,89,noot,T.S.R. 1993,258).

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”