Burengeschil

pietekoken
Topic Starter

Burengeschil

#1 , 03 jul 2013 12:04

Graag verneem ik welke mijn rechten zijn omtrent een geschil met mijn buurman.

De buurman heeft een nieuwe houten afsluiting geplaatst op zijn erf,de oude erfscheiding bestaande uit draad is blijven bestaan.Ik heb een groendoek aangebracht aan onze zijde op de draad en moet deze nu van de buurman verwijderen,wij hebben deze groendoek geplaatst om het onkruid tussen de beide tuinen te vermijden,en hangt er al ruim 15 jaar.Wij hebben toen deze doek geplaatst om in die tijd de geurhinder van hun 5 honden te verminderen.
In Februari van 2013 bij onze afwezigheid hebben ze de doek verwijderd,volgens hen is de doek te zwaar voor deze afsluiting ook na 15 jaar

De oude erfscheidingsdraad is zijn eigendom en ook in nieuwe afsluiting zijn wij niet tussen gekomen, is zo overeengekomen,er is een spatie tussen beide afschermen van 15cm.

Heb ik het recht om aan onze kant van de oude draadafsluiting een doek te hangen , doek is langs de kant van de buurman niet zichtbaar.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg

#2 , 03 jul 2013 12:48

U mag dit niet. U mag wel een eigen afscheiding plaatsen op 50 cm van de erfgrens.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

pietekoken
Topic Starter

#3 , 03 jul 2013 13:11

Deze groendoek is niet te zien langs kant van de buurman wegens plaatsing van een 2m omheining in hout,wat doet dan nog een omheining in draad en moet blijven staan langs onze erfgrens,wat is de hinder dan als wij daar een groendoek ophangen die ook vroeger zonder problemen is blijven hangen,deze doek is mooier en fraaier dan een draad en daarachter een houten omheining,wat als ik terug op 50cm een omheining plaats dan zijn er 3 omheiningen en is het allemaal stof voor een vrederechter!!!

Reclame

pietekoken
Topic Starter

#4 , 03 jul 2013 13:19

Ik kan ook zonder problemen een sparrenhaag plaatsen op de erfgrens voor de draad van de buurman!!.

Oude Belg

#5 , 03 jul 2013 13:22

Of u maakt de oude afscheiding gemeenschappelijk......
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Vandebos

#6 , 03 jul 2013 14:03

Gaat het om een gemeenschappelijke afsluiting?

In dat geval mag je groendoek aan jouw kant van de afscheiding aanbrengen zonder dat je toestemming van de andere mede-eigenaar of een vergunning nodig heeft.

De twee wetsartikelen van belang:

Art 544BW.
Art. 544. Eigendom is het recht om op de meest volstrekte wijze van een zaak het genot te hebben en daarover te beschikken, mits men er geen gebruik van maakt dat strijdig is met de wetten of met de verordeningen.
Indien u een eigendomsrecht op de omheining kan laten gelden is art 544 van toepassing.

“Art.3.Een stedenbouwkundige vergunning is niet nodig voor de volgende werken, handelingen en wijzigingen, die uitgevoerd mogen worden voorzover ze niet strijdig zijn met de voorschriften van stedenbouwkundige verordeningen, bouwverordeningen, verkavelingsverordeningen, ruimtelijke uitvoeringsplannen, bijzondere plannen van aanleg, verkavelingsvergunningen, bouwvergunningen of stedenbouwkundige vergunningen, onverminderd de bepalingen van andere van toepassing zijnde regelgeving :...9° de plaatsing van de volgende afsluitingen :...b) afsluitingen met een maximumhoogte van twee meter, die bestaan uit palen en draad of draadgaas, uit één betonplaat met een maximumhoogte van 40 centimeter en draad of draadgaas, opgericht ter afsluiting van een goed. Op die afsluitingen mogen in de onmiddellijke omgeving van een vergund woongebouw constructies worden aangebracht ter bescherming van de privacy, zoals zeildoek, gevlochten kunststofstrips of rieten matten...”(14 APRIL 2000. - Besluit van de Vlaamse regering tot bepaling van de vergunningsplichtige functiewijzigingen en van de werken, handelingen en wijzigingen waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning nodig is).
U heeft dan met andere woorden het recht om tegen uw kant van de gemeenschappelijke afsluiting die constructies te plaatsen die art 3 van van het besluit van de Vlaamse Regering van 14/04/2000 niet schenden.

Lees hiertoe het lokale politiereglement en stedelijke ordonnanties na. Deze weiden vaak uit op de provisies voorzien door het gewest.

bartvdv

#7 , 03 jul 2013 14:09

Mag die houten schutting daar eigenlijk wel staan? Niet overal mag een constructie worden opgetrokken uit houten schermen.
U mag dit niet. U mag wel een eigen afscheiding plaatsen op 50 cm van de erfgrens.
Hij hoeft zich om die 50 cm niet te bekommeren als het gaat om paal en draad.
Ik kan ook zonder problemen een sparrenhaag plaatsen op de erfgrens voor de draad van de buurman!!.
Dat zal op de wettelijke afstand tot de perceelsgrens moeten gebeuren en zolang de haag geen nadelige gevolgen heeft voor de houten schermen van de buur, bv. wegdrukken door groei. En zolang de haag wordt onderhouden, anders dreig je voor de vrederechter gedaagd te worden en mogelijk op straffe van een dwangsom alsnog het nodige te moeten doen om geen hinder te veroorzaken.

Ik ben nochtans ook van het principe dat iedereen van mijn omheining af moet blijven.

Oude Belg

#8 , 03 jul 2013 15:01

Gaat het om een gemeenschappelijke afsluiting?
De oude erfscheidingsdraad is zijn eigendom en ook in nieuwe afsluiting zijn wij niet tussen gekomen

Vandebos

#9 , 03 jul 2013 15:20

Dan is de buur in zijn recht.

pietekoken
Topic Starter

#10 , 10 jul 2013 10:24

Indien ik de neteldoek zal verwijderen,zijn er 2 palen doorgeroest door het urineren van zijn honden,dit betekent dat bij hevige wind er een lawaai zal optreden (slaande bewegingen van de draad).
Kan aan buurman voorstellen dat hij de 2 palen laat vervangen door nieuwe,alvorens de neteldoek definitief te verwijderen die nu met een hulpstaaf door mij is verholpen en onzichtbaar is voor buurman en mijzelf.
Vraag:
Kan ik hem er op wijzen de 2 palen te laten vervangen?of het te laten hangen met de neteldoek wat proper en veiliger is (zonder kosten).

Pino muppet
Juridisch actief: Nee

#11 , 25 jul 2016 19:49

Als je de gierige krent wil uithangen en je u wil laten kennen voor 500€ in tussenkomst van een afsluiting moet je er maar tegen kunnen dat ze ook de puntjes op de i zetten.
En wat heb je nu bereikt? Een buurman die pissed is op u, en bij alles wat je doet tegen zijn vrouw zegt "hij denkt toch niet dat ...." Of "dat zullen we wel nog ne keer zien".
Maar, ge hebt wel wat geld uitgespaard, proficiat daarvoor...

denlowie

#12 , 25 jul 2016 20:05

Als je de gierige krent wil uithangen en je u wil laten kennen voor 500€ in tussenkomst van een afsluiting moet je er maar tegen kunnen dat ze ook de puntjes op de i zetten.
En wat heb je nu bereikt? Een buurman die pissed is op u, en bij alles wat je doet tegen zijn vrouw zegt "hij denkt toch niet dat ...." Of "dat zullen we wel nog ne keer zien".
Maar, ge hebt wel wat geld uitgespaard, proficiat daarvoor..

.
Antwoord je nu echt op vragen van meer dan 3 jaar geleden ??

Deze discussie zal wel opgelost zijn zeker !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Pino muppet

#13 , 25 jul 2016 20:10

Tuurlijk, mag dat niet misschien?

Pino muppet

#14 , 25 jul 2016 20:19

Ik heb ook zo'n pezewever van een buur gehad, en het doet wel deugd om zo eens te ventileren, ook al is de discussie meer dan 3j geleden. Ze stellen de mensen teleur, en de andere partij mag ook wel eens gehoor krijgen, al is dat via derden, en 3j na datum.

Terug naar “Privacy-bescherming”