#10 , 04 nov 2016 07:42
Belgisch vonnis geldt nog, maar de regels ivm ouderlijk gezag zijn primordiaal Amerikaans.
Indien u écht vermoed dat uw ex zaken voorliegt aan de kinderen, lijkt het me toch mogelijk om een PERSOONLIJKE aangetekende brief te sturen naar Amerika en hen je volledig verhaal te doen. In België mag een ouder de post van een jongere niet onderscheppen, als er duidelijk "persoonlijk" op zal staan, zal de brief alvast in België (en waarschijnlijk ook in de USA) niet zomaar afgehaald kunnen worden door de moeder.
Niets verhindert u overigens om naar de rechtbank te stappen voor een aanpassing van het onderhoudsgeld indien de mama elk contact met uw kinderen weigert of verhindert. Ongeacht de echtscheiding hebt u recht op respect van uw kinderen (en dus ook medewerking hiervoor door de mama). Een sporadisch persoonlijk contact ivm studieresultaten hoort daar volgens rechtspraak bij. Het gaat hier natuurlijk over een buiten-europese situatie, maar dit heeft het europees hof voor de rechten van de mens geoordeeld en lijkt me de amerikaanse rechter ook te zullen volgen (tenzij er een conflict zou zijn met amerikaanse wetgeving):
Hof Mensenrechten (3e afd.) nr. 48542/99, 23 juni 2005
"Volgens vaste rechtspraak van het Hof omvat artikel 8 EVRM het recht van een ouder op de nodige maatregelen om hem te verenigen met zijn kind. Voor de ouder waaraan het kind niet is toegewezen, is dat recht echter niet absoluut. Na beoordeling van alle omstandigheden van de zaak stelt het Hof dat de geschiktheid van de belanghebbende om de ouderlijke verantwoordelijkheden op te nemen nooit ernstig in twijfel werd getrokken en besluit dat in deze zaak, die uitliep op een definitieve contactbreuk tussen vader en zoon, de binnenlandse overheden aan hun positieve plicht verzaakten om de verzoekende partij bijstand te verlenen die hem in staat had kunnen stellen zijn ouderlijk gezag en bezoekrecht effectief uit te oefenen."
Tenzij u dus vroeger al door eigen toedoen het contact met de kinderen hebt verbroken, lijk je me dus zeker contact te kunnen opnemen met de kinderen en niet enkel met de bankrekening van de kinderen...