rechten van huurder

NATNEL
Topic Starter

rechten van huurder

#1 , 02 mei 2006 14:14

de woning die verhuurd word heeft een tuin die grenst aan een weg, de huurder heeft nu een gat in de haag gemaakt om de buurvrouw erlangs te laten om haar hond uit te laten en om naar de winkels te kunnen die erachter liggen. mag hij dat zomaar doen?
bij de aankoop van het huis zagen we dat hij dat gedaan had maar in de koopakte staat dit niet vermeld en gaf de notaris ons het advies om dit dicht te maken. de huurder zegt dat hij doet wat hij wil zolang hij huurt???

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Anke
Contacteer: Website

#2 , 02 mei 2006 15:10

Uiteraard doet de huurder NIET wat hij wil.

Wanneer de huurder schade veroorzaakt, dient hij deze schade te betalen.

Wij raden u aan betreffende opening zo spoedig als mogelijk dicht te maken.

Wanneer de huurder hiervoor geen oren heeft, roept u hem best in verzoening voor de vrederechter uwer Stad.

sperwer

#3 , 02 mei 2006 15:28

uiteraard heeft een huurder steeds de toelating nodig van de eigenaar voor veranderingen aan de bouw of zware beplanting.
Maar inplaats van direct naar de huurder te gaan om dit gat te dichten, kan je misschien ook eens overwegen om er een poortje te plaatsen. maakt de woning intersanter voor later huurders.
Hier moet je wel toelating voor vragen aan de gemeente om problemen te vermijden later.

Reclame

Anke

#4 , 02 mei 2006 16:25

... de huurder heeft nu een gat in de haag gemaakt om de buurvrouw erlangs te laten om haar hond uit te laten en om naar de winkels te kunnen die erachter liggen ...

... en gaf de notaris ons het advies om dit dicht te maken ...

Sperwer mag ik u nogmaals vriendelijk verzoeken om zeer voorzichtig te willen zijn met dat soort adviezen.

Indien betrokkene wenst dat de buurvrouw geen enkel recht kan opbouwen, dient hij die doorgaan onmiddellijk te sluiten.

Wanneer hij hierbij tegenwerking ondervindt, dient hij zich te richten tot de vrederechter.

sperwer

#5 , 02 mei 2006 17:31

Welke rechten kan de huurder opbouwen door een poortje naar die weg te plaatsen? En uiteraard moet de eigenaar dit goed vinden. Weet ook niet over welke soort haag het gaat, want ook daar zitten beschermde soorten tussen en die mogen zeker niet zomaar verwijderd worden zonder toelating van gemeente. En dan moet ook nog de omgaan met de buurvrouw in rekening gehouden worden. Maar de eindbeslissing over die doorgaan ligt uiteraard enkel bij de eigenaar, en de huurder heeft zich daar bij neer te leggen en de haag terug te herstellen als eigenaar dat eist.

Anke

#6 , 02 mei 2006 18:14

Het gaat hier over de buurvrouw die haar een weg heeft weten te banen doorheen de erf van vraagsteller.

Ik vertrouw erop dat vraagsteller wel weet wat hem te doen staat.

NATNEL
Topic Starter

#7 , 02 mei 2006 19:28

wij hebben reeds een poging tot verzoening achter de rug en moeten 14 mei terug naar de vrederechter:
reden
wij hebben dit huis vorig jaar gekocht en nu de huuropzeg gedaan maar omdat we niets van hen hoorden en ze ons de toegang tot het huis ontzegden hadden we het gevoel dat er een addertje onder het gras zat en inderdaad we hadden de opzeg niet goed gedaanttz geen aangetekend schrijven aan beidde huurders. gevolg we hebben de opzeg opnieuw gedaan en hadden ook al verbouwingsplannen, deze hebben we nu ook nog moeten opschuiven om nog niets te zeggen over onze eigen huuropzeg.
hadden we geen poging tot verzoening gedaan wisten we niet eens dat we fout zaten.
toen we daar stonden hebben ze gezegd dat ze recht hebben om een tegenopzeg te doen en inderdaad dat recht hebben ze maar eigenlijk hebben we het gevoel dat men met onze voeten aant spelen is en ze hebben voor de vrederechter gezegd dat ze het huis zelf hadden willen kopen waarom ze dat niet gedaan hebben ?????? nu moeten wij die rekening betalen en dat is onfair en in mijn ogen pesterij maar ja. een van de echtgenoten haalde daar aan dat wij wouden dat dat gat dicht gemaakt werd en hij zei toen in bijzijn van de vrederechter: zolang ik huur betaal doe ik wat ik wil????? maar jammer genoeg stonden we niet voor dat item daar. dus nu weet ik niet of we dat volgende keer kunnen aanhalen aangezien zij er zelf over zijn begonnen.

NATNEL
Topic Starter

#8 , 02 mei 2006 19:40

Anke, ik weet dat je gelijk hebt en de reden waarom we dat moeten toemaken is omdat we niet weten hoelang dit wegje al bestaat. de buurvrouw zou inderdaad haar rechten kunnen opeisen en dan wordt dat stukje van onze tuin een servitude wegje.

Anke

#9 , 02 mei 2006 20:04

Ik heb voldoende gelezen om te weten waar de klepel hangt.

Raadpleeg een raadsman uit uw buurt, opdat uw belangen OPTIMAAL zouden kunnen behartigd worden.

Dit is echt niet zo duur als sommige denken.

Deze tussenkomst kan u nadien handenvol geld besparen.

sperwer

#10 , 02 mei 2006 20:05

een van de echtgenoten haalde daar aan dat wij wouden dat dat gat dicht gemaakt werd en hij zei toen in bijzijn van de vrederechter: zolang ik huur betaal doe ik wat ik wil
staan verklaring op de rechtbank niet genoteerd en kan een advocaat daar dan niet aangeraken.

en als het over een servitude weg gaat kan je deze terug vinden op stafkaarten en bij de dienst stedebouw navraag doen hoelang die al bestaat.

en had uit vraagstelling niet direct begrepen dat het over een wegtje ging dat over prive domein loopt, sorry hier voor.

djanodive

#11 , 04 apr 2008 15:40

en hoe is het verhaal nu afgelopen? voor mensen die gelijkaardige feiten tegenkomen?

Groetjes,

Terug naar “Huren”