rekeningnummer minderjarigen

Fons54
Topic Starter

rekeningnummer minderjarigen

#1 , 24 okt 2016 16:00

Ik heb via mijn ex de rekeningnummers van mijn minderjarige kinderen gekregen (co-ouderschap, kinderen zijn 17)
Kan ik de bank bevestiging vragen of deze rekeningen effectief op de naam van de kinderen staan? Mijn kinderen wonen in het buitenland samen met hun moeder…Ik wil zekerheid hebben dat ik op de rekeningen van mijn kinderen geld overschrijf en niet aan mijn ex (alimentatie gaat naar ex, ik zou wat extra storten voor verjaardagen…enz)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 24 okt 2016 16:14

Voor zover ik weet mag een bank deze gegevens niet verstrekken.
Enkel maar een bevoegd persoon (procureur des konings) kan toestemming geven aan de bank om deze gegevens te verstrekken.

Joeri_J

#3 , 24 okt 2016 16:18

tip: Laat ze een overschrijving doen van hun rekening nummer naar uw rekening van bvb 0,01€.

Zodoende krijgt u naam & adres van de persoon van wie de rekening is.
Je weet hiermee wel niet wie er allemaal volmacht heeft om iets te doen met het geld enz,
maar je weet wel wie de primaire eigenaar is.

Als dit niet de naam van je kinderen is dan weet je voldoende...

tip2: Verder zijn er alternatieven om geld over te maken naar je kinderen,
afhankelijk van kan je bvb ook een betaling/overschrijving doen via bvb paypal (via email adres als key) of seqr (via gsm nummer als key) of andere dienst.
Dit kan je met hen persoonlijk regelen/bekijken dat het geld bij hen terecht komt en niet bij de familie.

Reclame

Poene
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 okt 2016 19:42

Mijn eerste aanvoelen is dat u dit wel kan vragen aan de bank. U stelt geen daden van beschikking, noch van beheer. Tenslotte zijn uw kinderen nog minderjarig en onbekwaam. U heeft nog steeds het ouderlijk beheer over hun goederen. Volgens mij mag u dus het saldo van de rekening bekijken en kennis nemen van hun rekeningnummer. Wie anders zou dit mogen doen? U beheert immers hun patrimonium, niet de vrederechter of de Staat.

Vergelijk met de gelijklopende situatie met een bewindvoerder (advocaat) die het bewind voert over een demente persoon. Als de bewindvoerder zou vragen aan de bank: "Graag had ik geweten of mijn beschermde persoon rekeningen bij uw instelling heeft." dan moet de bank antwoorden. Anders wordt de opdracht van de bewindvoerder onmogelijk.

basejumper

#5 , 01 nov 2016 19:47

Poene heeft gelijk. vader is wettelijk vertegenwoordiger van zijn minderjarige kinderen en heeft in die optiek recht op die informatie. Alleen : rekening in het buitenland... Vraag is of die bank op de hoogte is van het co ouderschap en of de vader er bekend is als wettelijk vertegenwoordiger. Dat kan in de ptraktijk dus nog wel even duren vooraleer u die info heeft. Bij een gezonde verstandhouding is het evident dat de moeder u inzicht geeft in de rekeningen van de kinderen. Een rekeninguittreksel kan even goed het gevraagde bewijs leveren want bevat de naam van de houder.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

WP002

#6 , 02 nov 2016 08:21

U kan eventueel wel een rekening op hun naam openen bij een andere bank.

Fons54
Topic Starter

#7 , 02 nov 2016 10:30

Het gaat over Belgische rekeningen, zogezegd op naam van mijn kinderen…
Mijn ex en kinderen wonen al meer dan een jaar in de VS, ze hebben geen domicilie meer in België.
Ik betaal alimentatie aan mijn ex, ook op een belgisch rekeningnummer.

Ik heb al jaren geen contact met de kinderen en naar mijn gevoel worden ze voorgelogen over alles en nog wat (ik zou geen alimentatie betalen, nooit contact zoeken…enz).

Ik wil dus rechtstreeks aan mijn kinderen af en toe wat storten, buiten de alimentatie, maar twijfel dus heel hard aan dat ik effectief hun rekeningnummer gekregen heb. Onlangs gevraagd naar hun gsm nummer en ik kreeg het nummer van mijn ex….

Kinderen worden 18 jaar. Ideaal zou zijn als ik alimentatie aan hun zou kunnen betalen, maar hoe bekom ik dat?
Ik heb de vraag hier al meermaals gesteld, welke rechtbank is bevoegd in dit geval? Ze hebben geen domicilie meer in België….

Poene

#8 , 03 nov 2016 22:31

Uw kinderen wonen in Amerika. Daar bevindt zich hun gewone verblijfplaats. Dit betekent dat de regels van het ouderlijk gezag niet de Belgische regels zijn, maar de Amerikaanse regels over parental authority (op basis van artikel 35 Wetboek Internationaal Privaatrecht).

Wat deze regels inhouden, weet ik niet aangezien ik geen toegang heb tot Amerikaanse codexen of rechtsleer. Maar ik ben ervan overtuigd dat ook volgens de Amerikaanse regels van het ouderlijk gezag u de bankrekeningen mag bekijken.

Aan een rechtbank zou ik niet beginnen. Het is de moeite niet waard. Tegen dat uw zaak behandeld wordt, zijn uw kinderen meerderjarig en is de vordering niet langer ontvankelijk.

U neemt best contact op met de bank en zegt dat u als wettelijke vertegenwoordiger inzage in hun rekeningen vraagt. Met een kopie van hun geboorteakte kunt u bewijzen dat u hun vader bent.

Fons54
Topic Starter

#9 , 04 nov 2016 07:11

Bedankt.

Geldt het Belgisch vonnis dan nog? Hoe lang moet ik alimentatie betalen? Ex kan mij van alles wijsmaken ivm dtudies en dan een GDW inschakelen als ik niet betaal...

JPV
Juridisch actief: Ja

#10 , 04 nov 2016 07:42

Belgisch vonnis geldt nog, maar de regels ivm ouderlijk gezag zijn primordiaal Amerikaans.

Indien u écht vermoed dat uw ex zaken voorliegt aan de kinderen, lijkt het me toch mogelijk om een PERSOONLIJKE aangetekende brief te sturen naar Amerika en hen je volledig verhaal te doen. In België mag een ouder de post van een jongere niet onderscheppen, als er duidelijk "persoonlijk" op zal staan, zal de brief alvast in België (en waarschijnlijk ook in de USA) niet zomaar afgehaald kunnen worden door de moeder.

Niets verhindert u overigens om naar de rechtbank te stappen voor een aanpassing van het onderhoudsgeld indien de mama elk contact met uw kinderen weigert of verhindert. Ongeacht de echtscheiding hebt u recht op respect van uw kinderen (en dus ook medewerking hiervoor door de mama). Een sporadisch persoonlijk contact ivm studieresultaten hoort daar volgens rechtspraak bij. Het gaat hier natuurlijk over een buiten-europese situatie, maar dit heeft het europees hof voor de rechten van de mens geoordeeld en lijkt me de amerikaanse rechter ook te zullen volgen (tenzij er een conflict zou zijn met amerikaanse wetgeving):

Hof Mensenrechten (3e afd.) nr. 48542/99, 23 juni 2005
"Volgens vaste rechtspraak van het Hof omvat artikel 8 EVRM het recht van een ouder op de nodige maatregelen om hem te verenigen met zijn kind. Voor de ouder waaraan het kind niet is toegewezen, is dat recht echter niet absoluut. Na beoordeling van alle omstandigheden van de zaak stelt het Hof dat de geschiktheid van de belanghebbende om de ouderlijke verantwoordelijkheden op te nemen nooit ernstig in twijfel werd getrokken en besluit dat in deze zaak, die uitliep op een definitieve contactbreuk tussen vader en zoon, de binnenlandse overheden aan hun positieve plicht verzaakten om de verzoekende partij bijstand te verlenen die hem in staat had kunnen stellen zijn ouderlijk gezag en bezoekrecht effectief uit te oefenen."

Tenzij u dus vroeger al door eigen toedoen het contact met de kinderen hebt verbroken, lijk je me dus zeker contact te kunnen opnemen met de kinderen en niet enkel met de bankrekening van de kinderen...

Fons54
Topic Starter

#11 , 04 nov 2016 08:08

De vraag is echter, naar welke rechtbank moet ik stappen indien ik een aanpassing van de alimentatie wil? Vorige rechtzaak is van 2015, ze woonden toen al in Amerika, waren in België net ambtelijk geschrapt, maar ik kon nog altijd terecht bij de familierechtbank in België.

Mijn vertrouwen in de verschillende instanties is erg verzwakt toen bleek dat mijn ex met onze minderjarige kinderen zonder problemen naar de VS kon emigreregen, daar zich vestigen (via de ambassade ginder) en NIEMAND ooit mijn toestemming daarvoor gevraagd heeft :-(

Franciscus

#12 , 11 nov 2016 21:42

Hoe oud waren de kinderen toen en wat staat er in het vonnis qua omgangsrecht zowel wat verblijfsomgangsrecht als gezagsomgangsrecht?

Franciscus

#13 , 11 nov 2016 21:58

Hoe oud waren de kinderen toen en wat staat er in het vonnis qua omgangsrecht zowel wat verblijfsomgangsrecht als gezagsomgangsrecht?

Terug naar “Echtscheiding”