kind gedeeld ten laste niet gevolgd door de belastingen

Happie
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

kind gedeeld ten laste niet gevolgd door de belastingen

#1 , 07 okt 2016 15:03

Beste,

2 jaar geleden zijn mijn ex en ik uit elkaar gegaan. Wij hebben 1 zoontje samen. Hij is 4 dagen per week bij de mama en 3 dagen per week bij mij.

Wij hebben vorig jaar een overeenkomst gemaakt aangaande ons zoontje waarbij mijn ex werd bijgestaan door een advocaat. Er werd bepaald dat mijn zoontje bij haar ten laste is maar dat de helft vh belastingsvoordeel aan mij toegekend moest worden omwille van gelijkmatige huisvesting en co-ouderschap. Dit is iets wat destijds door haar advocaat naar voor gebracht werd. De rechtbank vroeg of dit geen probleem vormde omdat de huisvesting niet 100% gelijk was (4 dagen tov 3 dagen). haar advocaat bevestigde dat ze dit nog al gedaan had en dat dit OK was voor de belastingen.

Ik heb dit ook zo ingevuld op mijn belastingsbrief maar de belastingen doen nu moeilijk omdat de huisvesting niet 100% gelijk is. Dit heeft tot gevolg dat ik enkelen honderden euro's minder belastingen terugkrijg.

Wat kan ik nu doen? Haar advocaat heeft de rechtbank verzekerd dat dit geen probleem zou opleveren maar nu blijkt dit wel een probleem in mijn nadeel. Dien ik een advocaat onder de arm te nemen om dit ter sprake te brengen voor de familierechtbank of kan ik gewoon een schrijven richten aan de rechtbank?
het is uiteindelijk haar advocaat die dit laten opnemen heeft in de overeenkomst, nogmaals bevestigd heeft aan de rechter maar uiteindelijk blijkt dit niet correct te zijn; uiteraard financieel in het voordeel van haar cliente.

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Madeliefje35

#2 , 09 okt 2016 12:03

Één van de voorwaarden voor de belastingen is inderdaad gelijk huisvestiging, zoals week-week. Advocaten denken soms alles te weten, maar ja... De belastingen hebben gelijk.

eylis

#3 , 09 okt 2016 13:35

en op welk document baseert de belastingen zich om dan te concluderen dat de huisvesting niet 50/50 is? U kan dat toch allebei zo invullen in de respectievelijke aangiftes (dat de huisvesting 50/50 is? Betaalt u soms nog aparte alimentatie voor uw zoontje? Anderzijds zou ik nu wel de advocaat van de mama vragen of ze weet hoe je dit moet oplossen. Ze was er immers van overtuigd dat dit een waterdichte constructien was. Dat ze je dat maar eens uitlegt.

Reclame

Madeliefje35

#4 , 09 okt 2016 22:37

De belasting vraagt soms ter controle het vonnis op.

Happie
Topic Starter

#5 , 11 okt 2016 08:46

Mijn ex-partner heeft ingevuld dat zij onze zoon ten laste heeft maar dat de helft van het belastingsvoordeel aan mij toegekend dient te worden ingevolge het vonnis van de familierechtbank

Ik betaal geen alimentatie. Wij hebben een kinderrekening waar wij beiden elke maand een bedrag op storten en dat gebruikt wordt voor dingen zoals schoolonkosten, hobby's, dokterskosten, ....

Ik vind het straf dat de belastingen dat zo maar zelf bepalen, tenminste toch in gevallen zoals de onze waarbij alle partijen en ook de rechtbank zich kunnen vinden in de regeling. In principe maakt het voor de belastingen toch niet uit aan wie ze het voordeel moeten toekennen.

Heb de belastingen een mail gestuurd met de vraag wat meer info te bezorgen en dan stuur ik alles door naar de advocaat die dit voorgesteld heeft.
Moet zij maar met een oplossing komen

Madeliefje35

#6 , 11 okt 2016 12:15

Heb jij dan ook aangeduid in jouw belastingen : kind ten laste van andere ouder, maar belastingsvoordeel moet voor de helft aan mij toegekend worden? Want dit is iets wat jij ook kan aanduiden.

Happie
Topic Starter

#7 , 11 okt 2016 17:34

Ja, ik had dat veld idd aangeduid.

Ofwel is het een vergissing vd belastingdienst ofwel hebben ze het vonnis opgevraagd bij de rechtbank. Dat lijkt em raar want ik zou denken dat ze het dan bij mij opvragen omdat ik al de verantwoordingsstukken ter beschikking moet houden

Afwachten wat hun reactie is op mijn mail

Happie
Topic Starter

#8 , 14 dec 2016 14:48

Uiteindelijk de dossierbeheerder te pakken gekregen. ondanks het feit dat zowel mijn ex als ikzelf hetzelfde aangeduid hadden op de belastinsbrief met de melding dat het fiscaal voordeel aan beiden moest toegekend worden voor de helft; hebben de belastingen hier geen rekening mee gehouden.
Ik kreeg enkel de opmerking; ah ja? is er een vonnis? dat wisten we niet. Nochtans mag je dat veldje enkel aanduiden indien er daadwerkelijk een vonnis is. Begrijpen wie kan.

De dossierbeheerder heeft me ondertussen laten weten dat ik het vonnis moet opsturen. Nu heb ik enkel van de rechtbank een brief gekregen (betekening vonnis) waarin staat dat wij verschenen zijn met het oog op de regeling voor ons kind en dat de rechtbank zich akkoord verklaart met de regeling aangezien dit niet in strijd is met het belang van het kind.

Is het ok dat ik enkel deze brief opstuur waar de rechtbank het vonnis bekrachtigt of moet ik de ganse regeling opsturen? De documenten vd regeling zijn immers opgesteld door de advocaten en er staat nergens enige verwijzing naar de rechtbank.

Franciscus

#9 , 14 dec 2016 14:53

Uw advocaat heeft een copie van het vonnis gekregen of zelfs het afschrift met de handtekeningen op om vb te betekenen.
Dus vraag aan de advocaat anders zelf naar de griffie een copie gaan vragen.

Terug naar “Echtscheiding”