Goedemiddag dames en heren,
In mijn familie is een (waarschijnlijk) uitzonderlijke situatie naar voren geschoven.
Mijn grootmoeder is overleden, (grootvader was reeds overleden) waardoor de woning van mijn grootouders naar mijn moeder, en haar broer gaat in erfenis.
Enkele maanden na het overlijden van mijn grootmoeder, net voor de erfenisrechten betaald dienden te worden, komt de broer van mijn moeder ook te overlijden, de vrouw van haar broer is nog steeds in leven, en zij waren gehuwd zonder contract.
De situatie is nu volgens mij dus dat mijn moeder 50% van het huis erft, en de twee kinderen van haar broer ook ieder 25%... Klopt dit reeds in eerste instantie? Of is de verdeling nu 50% + 25% + 12,5% + 12,5% ?
Graag zou ik weten welke "rechten en plichten" de tante nog heeft betreffende de erfenis van het huis, en aanhangende opbrengsten en/of belastingen?
Gezien mijn moeder graag tijdelijk in het huis zou gaan wonen (tot het huis verkocht is, want dat is de planning) zijn er enkele euvels naar boven gekomen waar ieder familielid zijn idee over heeft, maar niemand uitsluitsel over kan geven...
De vragen welke naar boven kwamen zijn:
- Hoeveel % van het huis gaat naar wie?
- Wie kan bepalen of mijn moeder al dan niet in dat huis MAG gaan wonen?
- Dient mijn moeder huur te betalen t.o.v. mijn tante/de kinderen van mijn tante?
- Wie heeft recht op eventuele huurgelden en in welke percentages dient dit verdeeld te worden?
- Heeft mijn moeder nu vruchtgebruik van het huis, of mijn tante? Of misschien wel allebei?
- Indien ze beiden vruchtgebruik zouden hebben, is er dan een "graad" in vruchtgebruik?
Mijn tante is van mening dat ze recht heeft op 25% van het huurbedrag, maar als er belastingen of andere rekeningen betaald moeten worden, dat dit enkel voor mijn moeder en de kinderen van mijn tante is... Hierin schuilt mij toch enige onlogische redenering denk ik dan?
Alvast bedankt voor uw tijd,
mvg