informatieplicht notaris en gemeente

azery1
Topic Starter

informatieplicht notaris en gemeente

#1 , 05 jan 2009 15:11

:oops: Ik kocht een appartement maar na 10 jaar blijkt er een bouwmisdrijf op te zitten. De notaris heeft bij de gemeente inlichtingen genomen ivbm mogelijk bouwmisdrijf en heeft een negatief antwoord gekregen. Nu blijk dat de informatie van de gemeente fout is en er wel een bouwmisdrijf op rust. Kan in nu nog de gemeente verantwoordelijk stellen? Hoe moet dat ingeleid worden? Dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 jan 2009 17:59

bouwmisdrijven -- misdrijf is iets wat bij het parket wordt geregistreerd dus denk ik dat de notaris niet alleen bij de gemeente moet navraag doen - maar bv ook bij het kadaster - die de wettelijke databank voeren inzake gebouwen en gronden.

dus vraag zelf eens na bij het kadaster - was bij hen iets gekend 10 jaar geleden -

3399AAaa

#3 , 05 jan 2009 21:54

of misschien je diplomatieke talenten eens bovenhalen en met de dienst ruimtelijke ordening gaan babbelen.
hun vriendelijk vragen of een regularisatie mogelijk is en bij negatief antwoord zachtjes duidelijk maken dat zij als overheid aansprakelijk zijn en aansprakelijk gesteld kunnen worden, eventueel met schadevergoeding.

de gemeente is doorgaans als de dood voor overheidsaansprakelijkheid. zij hebben de gegevens over een PV/misdrijf steeds in hun dossier.

vriendelijk overleggen kost in eerste instantie het minste. daarna kan je nog altijd gaan procederen als het moet.

Reclame

azery1
Topic Starter

#4 , 06 jan 2009 09:17

:oops:
Maar de gemeente middelkerke steekt zich weg ....Zo zou de notaris volgens de gemeente niets aangevraagd hebben maar de notaris kan zwart op wit bewijzen dat ze dat wel gedaan heeft!
Moet de notaris nog andere kanalen raadplegen? Is er nog een procedure te volgen om mijn gelijk te halen? Dank

3399AAaa

#5 , 06 jan 2009 17:57

u eist van de notaris een copie van die brief.
Weigert hij/zij dat, dan kan u hem ten langen leste aansprakelijk stellen (professionele aansprakelijkheid vd notaris)(maar dat moet u hem nog niet vertellen, want dan blaast u misschien onnodig een brug op). Zorg dat u op een vriendelijke manier aan die brief geraakt en stap daarmee naar de gemeente.

Zo'n informatie-gebrek is een ernstige fout. Stel maar eens dat u uw huis wil verkopen...

scorpioen

#6 , 06 jan 2009 18:11

Is er nog een procedure te volgen om mijn gelijk te halen?
De eerste aansprakelijke is natuurlijk de verkoper.

Werd van het bouwmisdrijf ooit proces-verbaal opgemaakt?

scorpioen

azery1
Topic Starter

#7 , 07 jan 2009 00:25

PV van het bouwmisdrijf (05/04/1978) is binnen vijf jaar na de bouwvergunning (09/06/1976) opgesteld. Die bevestiging heb ik van de gemeente middelkerke per mail bevestigd gegregen.
Na klacht bij de kamer van notarissen te gent (28/11/2008) is volgens de kamer de notaris niet in gebreke gebleven (30/12/2008: bijgevoegd bij deze brief een afschrift waarbij oa door de gemeente middelkerke aan de notaris bevestigd wordt dat in behandeling zijnde bouwovertredingen niet gekend zijn!!).
Moest de notaris nog andere instanties raadplegen om een eventueel bouwmisdrijf op te sporen?
Wie is verantwoordelijk te stellen?
De verkopers zijn drie nederlandse familieleden maar het verkopend agentschap wist wel dat er bouwmisdrijf was maar deze vennootschap is opgeheven. Dank

azery1
Topic Starter

#8 , 07 jan 2009 01:34

Er is ook nog een tweede notaris (verkopend immokantoor - 3 eigenaars). Moest deze ook alle bijkomende inlichtingen inwinnen ivbm met mogelijk bouwmisdrijf? Dank

azery1
Topic Starter

#9 , 09 jan 2009 12:27

Nu zou de brief die de notaris van de gemeente "ontvangen" heeft niet rechtsgeldig zijn in een gerechtelijke procedure omdat er geen stempel(s) en handtekeningen opstaan door de gemeentelijke ambtenaar!!!
De kamer van de notarissen heeft zich plots onbevoegd verklaard in deze zaak: voelt men nat aan de knikker nu er over gerechtelijke stappen gesproken wordt?

azery1
Topic Starter

#10 , 09 jan 2009 17:47

Ik zal mij er maar bij neerleggen dat deze zaak hopeloos is en mij voegen bij de honderden gedupeerden van de banken. De intellectuelen voor het volk: een lachertje van jewelste. Jan met de pet wordt langs alle kanten belaagd. Oplichters en moordenaars lopen vrij en vingerende dames vliegen in den bak: een wereld op zijn kop.

Franciscus

#11 , 09 jan 2009 19:03

vraag aan het justitiehuis plaats en urr waar een gratis advocaat kan geraapleegd worden ( is in een sociaal infopunt) - laat deze advocaat alles lezen en kijk dan wat je kan doen

Het is niet dat het een notaris is dat er geen fout is ook niet als hun beroepsvereniging dat zegt

azery1
Topic Starter

#12 , 09 jan 2009 20:23

Dank voor jullie reacties.
Ik heb maandag een afspraak met de vrederechter van mijn gemeente maar een mispuntje: hij is van dezelfde partij. Hopelijk haalt hij zijn onafhankelijkheid boeven.

3399AAaa

#13 , 10 jan 2009 20:35

Nu zou de brief die de notaris van de gemeente "ontvangen" heeft niet rechtsgeldig zijn in een gerechtelijke procedure omdat er geen stempel(s) en handtekeningen opstaan door de gemeentelijke ambtenaar!!!
De kamer van de notarissen heeft zich plots onbevoegd verklaard in deze zaak: voelt men nat aan de knikker nu er over gerechtelijke stappen gesproken wordt?
dat begrijp ik dus niet. als die van de gemeente komt en er staat daar een hoofding bovenop, dan gebruik je die gewoon in een procedure, zoals elk ander bewijsstuk. Ze zijn u naar mijn idee serieus wat aan het wijsmaken. Uw voorval lijkt me toch iets te complex om dat hier eventjes uit de doeken te doen. Als u denkt dat u niet genoeg thuis bent in de materie, vraag ergens hulp in plaats van het op eigen houtje te doen. Minstens schrijft u een aangetekende brief aan de gemeente met het feitenrelaas en om hen om uitleg te vragen.

En ik zou niet wanhopen. Veel overtredingen worden gelaten voor wat het is.

azery1
Topic Starter

#14 , 10 jan 2009 22:44

Ik heb al ettelijke mails en antwoorden van de gemeente maar ze ontwijken de brief aan de notaris te bevestigen integendeel. Ik krijg niet zwart op wit dat bij de aanvraag van de notaris een fout is gemaakt bij de aangifte van het bouwmisdrijf. (de brief naar de notaris is niet ondertekend door een ambtenaar en draagt geen zegel of stempel van de gemeente). Ze kan men blijven leuteren wie er in fout is: de gemeente of de notaris

azery1
Topic Starter

#15 , 11 jan 2009 14:31

De voorgelegde brief van de notaris is er een met haar hoofding met daaronder een invullijst. De gemeente heeft de lijst ingevuld maar niet ondertekend noch afgestempeld! Dank

Terug naar “Archief”