Beste allemaal,
Ik en mijn gezin huren nu nog geen jaar een appartement en we zitten met onze handen in het haar. Er zijn verschillende problemen en deze worden maar niet opgelost, of we moeten er erg lang op wachten. Alles moet via de advocaat van de verhuurder gecommuniceerd worden want de huisbaas zelf beantwoord geen e-mails of aangetekend schrijven. Dit duurt ook erg lang want de advocaat moet eerst afspreken met zijn cliënt voor er gereageerd wordt.
Hier som ik enkele problemen op: schimmel in de slaapkamers (vochtige muren door opstijgend grondwater), ramen kunnen niet geopend worden, slecht werkende elektro (kookfornuis, thermostaat,...), het toilet lekt op de vloer, stinkende leidingen, raambekleding (rolgordijnen en lamellen) mogen niet vervangen worden ook al zijn ze vuil...
Wij slapen al 2 maanden met z'n allen in de living omdat we in de slaapkamers ziek worden van het vocht en de schimmel. We betalen dus 800euro voor een studio want de slaapkamers gebruiken we niet. Ook de bergruimte in de kelder is erg vochtig (ik heb al veel spullen naar mijn ouders verhuisd omdat ik ze hier niet kan zetten door gebruik aan opbergruimte en plaats). Het is dus niet comfortabel wonen.
Wij zijn al bij de huurdersbond geweest, de wijkagent, de pro deo advocaten bij het vredegerecht, er is al iemand van de gemeente komen kijken, zelfs de burgemeester van onze gemeente is langs geweest. Maar niemand kan of wil ons helpen. De pro deo advocaat zei me zelfs dat een rechtszaak starten geen goed idee is want: 'de vrederechter hier is niet erg huurdersgezind'.
Kan je geloven dat de moed me in de schoenen zinkt?
We hebben al kosten gedaan om de kleinere problemen op te lossen (nieuwe silicone rond de ramen en de lavabo's = vol schimmel), putjes in de muur gevuld, leidingen proberen te ontstoppen, muren opnieuw geschilderd, defect afwasmachine gerepareerd.... maar de verhuurder wil ons geen enkele cent terugbetalen. Ze wil ons ook niet tegemoetkomen door bijvoorbeeld 20euro per maand van de huur af te laten: 'ik ben het OCMW niet, wanneer ga je nu eens zelf werken?!'.
Altijd wanneer we haar aan de telefoon te pakken krijgen (want meestal neemt ze niet op) dan scheld ze ons uit voor vervelende mensen en zegt ze dat onze problemen (eender dewelke) door onze katten komen. 'die schimmel op de muren kan geen pootjes hebben gekregen en naar uw meubels zijn overgestapt, dat komt door uw katten!'.
Onze katten, dat is een ander probleem, voor haar alleszins. In de basisakte van het gebouw staat dat er geen huisdieren zijn toegelaten, mits schriftelijke toestemming van de mede eigenaars. Voor wij het contract zijn gaan tekenen hebben wij gevraagd of onze katjes mee mochten (anders zou ik nooit nog maar overwogen hebben om te verhuizen!) en van de immo kregen wij de vraag of ze onze vorige verhuurder daarover mocht contacteren. Wij hebben alle gegevens doorgegeven en onze vorige huisbaas laten weten dat zij contact zouden opnemen, geen probleem, nu blijkt dat ze dat nooit gedaan hebben, maar ja, ons probleem niet dacht ik? We kregen schriftelijk de toelating: 'de eigenaar wil een uitzondering maken voor uw kat.' Ok prima, we hebben nooit gelogen over onze katten, zij dachten blijkbaar dat we er maar 1tje hadden maar tijdens het praten met zowel de medewerker van het immokantoor als de huisbaas zelf is er gezegd geweest dat we er meer dan 1 hebben. Nu doen ze dat hun neus bloed en vinden ze dat we met katten en al terug buiten moeten. De syndicus heeft mij zelfs een aangetekend schrijven gestuurd met handtekeningen van de eigenaars tegen onze katten, dat deze onmiddellijk verwijderd dienen te worden. Kan dit wel? In ons contract staat dat de verhuurder toestemming moet geven, dat heeft ze gedaan. In de basisakte staat dat de eigenaars toestemming moeten geven, maar die ken ik helemaal niet? Moet de verhuurder dit doen? Zij heeft immers de basisakte ondertekend en is in het bezit van alle contactgegevens van de mede-eigenaren.
Hoe kon ik in hemelsnaam aan hen allen toestemming vragen? Meer dan de helft van de bewoners van dit gebouw zijn zelf geen eigenaar, maar huurders en in ons contract stond dat de verhuurder toestemming moest geven, wat ze dus gedaan heeft....Een andere huurder is hier kort geleden ingetrokken met een hondje, ik vroeg hen wat zij in hun contract hadden staan en zij vertelden mij: 'we hebben dat gewoon nooit gezegd'. Tussen haakjes, onze buren hebben totaal geen klachten of hinder van onze katten.
De persoon van de gemeente die bij ons waarnemingen is komen doen heeft ons daar een verslag van doorgestuurd, maar daar staan helemaal geen relevante dingen in. Ze is het vocht in de muren komen meten en vermeld dit als 'licht verhoogd' maar de exacte waarden worden niet vermeld.
Daarnaast heeft ze nog enkele foto's genomen. Niets bijzonders dus want foto's heb ik zelf al genoeg! Volgens de pro deo advocaat is dit verslag juridisch helemaal niets waard omdat er gewoon geen informatie in staat.
Bij de huurdersbond hebben we ook een dossier open staan, maar daar houdt het dan ook bij op. De jurist die onze zaak zou moeten volgen heeft totaal geen interesse en stuurt via mail af en toe een telefoonnummer door van een of andere instantie die dan buiten gebruik of gewoon verkeerd blijkt te zijn.
We betalen ook 80 euro aan gemeenschappelijke kosten, maar de tuinman die langskomt wordt blijkbaar betaald door de huisbaas zelf en de gang moeten we zelf poetsen. Ik heb geen idee waar die 80euro dan naartoe gaat, de lift, de garagepoort, maar is dat echt zo duur? Ik heb aan de huisbaas een overzicht gevraagd met de gemeenschappelijke kosten, maar zoals jullie al kunnen raden heb ik daar dus nog steeds niets over ontvangen.
Wat kan ik nog doen? Ik ga binnenkort alweer verhuizen want ik wil hier niet langer wonen! Zo lijkt het probleem opgelost maar ik kan hier niet met een gerust hart vertrekken, de volgende bewoners gaan met dezelfde problemen zitten en ik vind dit idee gewoon walgelijk!
Hebben jullie meer informatie voor ons?
Alvast bedankt!