Beste,
In 2014 gingen wij (mijn vrouw en ik en 4 kinderen) een huurcontract aan voor 9 jaar. Er is een plaatsbeschrijving opgemaakt en de huur is 1000,- euro.
Reeds vanaf het begin waren er calamiteiten.
- De huur zou in gaan op de eerste van de maand (1 juli 2014) maar omdat de huurbaas nog een afspraak moest maken voor een plaatsbeschrijving kregen wij de sleutel pas op de 14e van de maand. De huur was inmiddels al betaald. Huurbaas wilde dit verschil niet terugbetalen omdat ik gezegd zou hebben dat het ok was (wat ik ook gezegd had maar slechts voor een paar dagen en niet voor 14dagen)
- De borg van 2000 euro staat op de persoonlijke rekening van huurbaas en zijn vrouw. Het contract echter vermeldt dat het op een neutrale bankrekening gestort is op beider naam.
- Bij eerste controle van de CV-installatie door een erkend installateur door ons aangevraagd werd deze afgekeurd vanwege ondeugdelijke aansluitingen. De gasinstallatie van de ketel was met een waterkraan en waterslang aangesloten en er was onvoldoende zuurstofaanvoer voor de ketel. De huurbaas heeft verklaard dat de ketel en de installatie helemaal in orde was. De installateur verklaarde dat deze ondeugdelijke aansluiting door elke erkende installateur afgekeurd zou zijn vanwege explosiegevaar. De mensen die ervoor gewoond hebben serieus in gevaar verkeerd. Huurbaas heeft na veel aandringen en aanmaningen betaald.
- van 1-7-2014 tot 1-10-2015 hebben er (buiten ons) meerdere mensen ingeschreven gestaan op het zelfde adres. Dit betekende voor ons veelvuldig politiebezoek en wekelijks aangetekende post en zelfs particulieren die verhaal kwamen halen vanwege schulden en onbetaalde rekeningen.
- Wij hebben de huur van 1000,- euro geaccepteerd maar volgens een recente berekening op Huurschatter komt deze neer op 850-890 euro per maand.
Huurbaas heeft ons laten weten dat hij de huur met 180,- per maand wil verhogen, omwille van zijn financiële situatie welke neerkomt op het niet meer kunnen betalen van zijn hypotheek.
- Huurbaas geeft in mails pertinente onwaarheden aan, zoals dat de muurtegels in keuken, badkamer en toilet vernieuwd zijn voordat wij in het huis trokken. De tegels zijn veelal gebroken, overschilderd en stammen uit de jaren 70 van de vorige eeuw. Door overmatig en onvakkundig schilderwerk zijn er ramen en deuren in het huis welke niet open kunnen. Huisbaas claimt dat dit komt door niet schoonmaken huurders. Hij heeft zelfs geprobeerd persoonlijke informatie los te krijgen over het feit of mijn kinderen werkten of nog op school zitten.
De CV installatie zou zorgvuldig jaarlijks nagezien zijn door een erkend installateur. (zie voorgaande)
- Huurbaas reageert niet op aangetekende brieven (worden geweigerd) (waarschijnlijk omdat hij geen Nederlands spreekt, zijn vrouw echter wel)
Ik weet niet precies wat mijn vraag exact is, waarschijnlijk hoe verder te handelen?
Met vriendelijke groet,
René Beekhuizen