Gas-water verbruik

Evelyn91
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Gas-water verbruik

#1 , 19 jul 2017 18:28

Hallo
Ik zit momenteel in een lastige situatie. Ik betaal 30€ voor gas en water per maand aan huisbaas. Op zich niet zoveel maar heb laatst een factuur ontvangen van 1800€ opleg ( 1900€ gas en 277€ water ) - 360€ voorschot huisbaas.
In ons gebouw staat 1 ketel en elk appartement heeft eigen tellers ( mijne zitten achter slot want ze bevinden zich in de liftkoker dus ik kan er nooit naar kijken).
Vorig jaar is gebouw overgeschakeld van mazout naar gas. Door afronden van het boekingsjaar kwam factuur van 1400€ voor gans het gebouw aan gas ( zeer weinig). Dit jaar is het 9000€ geworden omdat er nog vorige factuur van vorig jaar ook deels bijkwam. Ik moet daarvan dus ongeveer 1900€ betalen ( 4 bewoners / 4 praktijk (tandarts/dokter...)). Mijn appartement is kleiner dan de andere appartementen dus vind ik het nogal een zeeeeer grote kost die er plots bijkomt en ook niet zo realistisch.
Ik wil dit probleem aanpakken en heb al naar syndicus gebeld dat ik alle facturen wil bekijken want ik vind het gewoon onrealistisch.
Heeft iemand een idee hoe ik dit best aanpak of enkele tips ?
Heb ook lang probleem gehad met radiator ( te weinig water in ketel en kon niet ontluchten)... miss een oorzaak ?? Iemand die weet heeft van een calorimeter hoe ik dit correct kan aflezen?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 19 jul 2017 18:35

Vraag een gedetailleerde factuur, waarop ook de meterstanden vermeld staan samen met de datum waarop ze opgenomen zijn.

Sirkii

#3 , 19 jul 2017 19:27

k Heb de indruk dat de factuur min of meer door 5 gedeeld werd. Dit is niet normaal. De basisakte dicteert de verdeelsleutel. Dit gaat van alles volgens de tellers tot bv x % volgens de quotiteiten en de rest volgens de tellers. Vraag (bij huisbaas of syndicus) de basisakte op. Dit samen met de de tellerstanden levert je munitie op om gepast te reageren. De uitgaven zullen wel correct zijn doch de verdeling niet.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 jul 2017 20:11

Welk soort calorimeters is het; met verdamping of elektronisch?
Bij geen van beiden kan je onmiddellijk uw verbruik aflezen. Een externe firma maakt de totale uitgave op voor het hele gebouw, en dat wordt dan verrekend naar de totale afgaven van calorieën in het hele gebouw .
Uw rekening wordt gemaakt door het aflezen van de calorieën op iedere meter afzonderlijk, met een verrekening van de verloren gegane calorieën (door stijgleidingen, enz...)

Terug naar “Huren”